Kan man stänga av script?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av davidi »

rogerk8 skrev:Som du vet erkänner jag att jag suger på datorer (läs mjukvara speciellt)
De flesta "suger på datorer", men det var länge sedan det var ett hinder för att använda dem.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Nej, här ska inte köras nån 52:a :)

Min datorskall nämligen inte gå långsammare än nödvändigt.

Så jag börjar med 42:an, sen kan allt krascha för jag har 52:an på hårddisken :)

Men jag vågar helt enkelt inte uppgradera i ensamhet.

Är beroende av Er.

Mina kvällar skulle suga utan Er!
Jag menar att risken för problem är liten och densamma för 42 och 52, båda stödjer XP.

Eftersom problemet verkar vara att vissa Javascript i annonser och liknande går långsamt kommer du att få bäst prestanda för dessa genom att välja en så modern javascriptmotor som möjligt, dvs. den som följer med v52.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16965
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av AndLi »

TomasL skrev:Andli, javisst, men, serveranvändandet slutar inte med webservers.
Jag pratar inte webservar jag pratar SaaS och visst det finns ett gui i form av en webserver men det finns också betydligt fler maskiner bakom som utför uppgifter.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av swesysmgr »

Nu har jag testat FF52 i en virtuell maskin med XP, skriver inlägget därifrån.

Verkar fungera med TLS 1.2 till EF och PDF-datablad från Elfa visas direkt i Firefox utan captcha eller andra problem.
FF XP TLS.PNG
Uppdatera XP fungerar men aktivering vägras, kanske går att lösa om man letar runt lite mer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilket jobb du lägger ner!

Tackar för detta!

MVH/Roger
PS
Jag har bestämt mig för att börja med FF42, men jag vill ha min vän här när jag gör det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

@swesysmgr
Kommer webutvecklarverktyget finnas kvar när jag uppgraderar?

När jag uppgraderade iTunes försvann till exempel möjligheten att konvertera ACC/MP4 till MP3.

Jag är på G med att bygga ny hemsida och gillar det enkla webutvecklarverktyget.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av swesysmgr »

F12 för Developer tools finns kvar, alla stora webbläsare har liknande funktionalitet.

Konvertera till mp3 kan du väl göra med VLC? Handbrake är ett annat alternativ för att konvertera filmer. Har inte testat med enbart ljud men det borde gå.

https://handbrake.fr/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hur visste du att jag hade VLC?

Om det du säger är möjligt kanske jag äntligen kan få spelat in ett "blandstick" till mina vänner.

Suger nämligen att ordningen på låtarna när man lyfter ut det till stick tappas bort samtidigt som man ju vill att låtarna skall spelas i en viss ordning, man la verkligen manken till sånt på blandbandstiden.

Datorer suger!!

För om jag vill spela in ett blandstick till mina vänner så "går" inte det.

Varför?

Jo för att ordningen behålls inte, och det hjälper nästan inte att man numrerar låtarna för spelarna idag är så smarta att dom kan skita i det och typ sortera på nån jävla underrubrik modell "albumarttist" eller nåt annat fjanteri.

Tacka vet jag blandbandstiden där den ordningen man NOGA valt att spela in låtarna var den ordningen som mottagaren blev tvungen att lyssna.

Så kom inte och säg att det är bättre nu!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av swesysmgr »

Du kan lägga in låt nummer genom att högerklicka på mp3/flac filen i utforskaren.

Om du inte vill att folk skall sortera om låtarna är det väl enklast att kombinera ihop dem till en enda lång .mp3 fil?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av rvl »

Då är det svårt att hitta en viss låt, när man vill göra det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Första raden förstår jag inte alls.

Andra raden förstår jag dock för jag har hört att det finns program som gör sånt.

Vet du vad ett sånt gratisprogram heter?

Fast samtidigt vill jag inte installera nåt onödigt på min stabila dator :)

Jag vet, jag är en envis och jobbig jävel :D

MVH/Roger
PS
Men det är faktiskt dåligt hur MP3 ut till "kund" hanteras, det skall liksom vara så vulgärt flexibelt idag att det faktiskt bara blir pannkaka av alltihopa!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:Då är det svårt att hitta en viss låt, när man vill göra det.
Och?

Det var det på bandtiden också.

MVH/Roger
PS
Det var ju liksom en sport att spela in ett blandband förr, det handlade nästan inte ens om låtval utan mer i vilken ordning man spelade in låtarna, gav liksom en slags panash till inspelningen. Idag är allt mer som Microsofts kassa slogan för W8 "Everything at once" :D
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Första raden förstår jag inte alls.
Högerklicka på en låt i utforskaren i Windows. Välj Egenskaper -> Detaljer. Fyll i låtnummer på raden markerad med #.

Blir lite tidskrävande med många filer, förr fanns det mp3-editorer som kunde lösa det med mass-ändring av namn på olika sätt, borde gå att hitta fortfarande.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kikade lite på ditt tips men det där kan man ju inte hålla på med för varje låt.

Om jag fattat rätt alltså dvs ändra track-nummer.

Men är det ens relevant för en spellista?

Jag hittar sen inte ens en spellista (i explorern) så jag kan inte testa på nån sådan.

Nytt problem: hur går det med uppgraderingen när jag har dolda password till webutvecklarverktyget, som är kalas btw?

Skulle jag tappa password så är det möjligt att jag aldrig mer kan redigera mina två hemsidor för i praktiken äger jag inte ens mina egna domäner, jag lät en kompis ta över när han ville hjälpa mig med ny hemsida.

Visst har jag hans mejl men frågan är om han hittar detta lösenord 5 år senare.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av swesysmgr »

Jag vet inte vad du menar med dolda lösenord, är det login till webhotellets designverktyg eller liknande? Det har inte med Developer Tools i webbläsaren att göra utan är nog sparade i lösenordslistan i webbläsaren.

Att låta någon anna ta över ens personliga domän är något jag avråder från, du kan låta en annan person vara teknisk kontakt och sköta den delen men själv stå som administrativ ägare till domänen. Då kan du alltid återta den tekniska kontakten, flytta domänen till ett annat webhotell m.m. när du vill. Väljer du en registrar som stödjer Bank-Id går det bra även om lösenorden kommit bort.

Om det är en se-domän kan du slå up den här: https://internetstiftelsen.se/sok-doman/

Mata in domännamnet så ser du en länk där du kan kontakta ägaren och du kan se vilket företag som sköter registreringen.
Skriv svar