Kan man stänga av script?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, här ska inte köras nån 52:a :)

Min datorskall nämligen inte gå långsammare än nödvändigt.

Så jag börjar med 42:an, sen kan allt krascha för jag har 52:an på hårddisken :)

Men jag vågar helt enkelt inte uppgradera i ensamhet.

Är beroende av Er.

Mina kvällar skulle suga utan Er!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33600
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Glenn »

NT 3.1 har ju (typ) samma GUI som Win3.x, alltså ÄNNU hemskare än W95-GUI't som NT4 fick.

NT var ju tänkt för mer seriösa tillämpningar (ha!) så man valde ju tex att låta grafikdriver osv ligga separat från kärnan av stabilitetsskäl, detta gjorde dock prestandan dålig så det gick man ifrån på W2k eller om det var XP möjligen, resultatet blev ju följdaktligen också ett instabilare OS men högre grafikprestanda (än NT3/4), detta gjorde ju att företag hängde kvar vid NT4 rätt länge.

Vi har NT 3.1 i skarp drift fortfarande på nån maskin på jobbet, och även OS/2 snurrar på nån burk, men viktigare system körs ju förstås på linux eller nån UNIX, man vill ju givetvis inte köra livsviktiga saker på leksaksoperativsystem som windows..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:NT 3.1 har ju (typ) samma GUI som Win3.x, alltså ÄNNU hemskare än W95-GUI't som NT4 fick.

NT var ju tänkt för mer seriösa tillämpningar (ha!) så man valde ju tex att låta grafikdriver osv ligga separat från kärnan av stabilitetsskäl, detta gjorde dock prestandan dålig så det gick man ifrån på W2k eller om det var XP möjligen, resultatet blev ju följdaktligen också ett instabilare OS men högre grafikprestanda (än NT3/4), detta gjorde ju att företag hängde kvar vid NT4 rätt länge.

Vi har NT 3.1 i skarp drift fortfarande på nån maskin på jobbet, och även OS/2 snurrar på nån burk, men viktigare system körs ju förstås på linux eller nån UNIX, man vill ju givetvis inte köra livsviktiga saker på leksaksoperativsystem som windows..
Jag satt och trodde jag läste ett inlägg av TomasL ett tag men när jag kom till sista meningen så hajade jag till :)

"Leksaksoperativsystem", den var bra :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

Det är ju Glenns åsikt, rätt många andra, dvs majoriteten av professionella användare använder Windows server i sina organisationer.
Windows server är den i särklass mest använda server implementationen i världen, oavsett vad Glenn tycker.
I stort sett alla företag kör AD i någon form, eftersom det är det mest kostnadseffektiva sättet att integrera företag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33600
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Glenn »

Mja, nu körs det väl mer *ix än windows på serversidan iofs, av naturliga skäl, till och med microsoft har ju insett det.

Men det är ju lite skillnad om man ska ha en sever för att ha kalendern för 8 personer på hos kjelles fisk och pianon, eller om man bedriver verksamhet som är mer kritisk.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

Glenn, du får tycka vad du vill, men faktum kvarstår, majoriteten av alla företag i världen kör AD och Windows server.
Det finns möjligtvis något enstaka företag som använder Linux, men de är få räknade.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:Mja, nu körs det väl mer *ix än windows på serversidan iofs, av naturliga skäl, till och med microsoft har ju insett det.

Men det är ju lite skillnad om man ska ha en sever för att ha kalendern för 8 personer på hos kjelles fisk och pianon, eller om man bedriver verksamhet som är mer kritisk.
kjelles fisk och pianon :rofl
MVH/Roger
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16968
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av AndLi »

TomasL skrev:Glenn, du får tycka vad du vill, men faktum kvarstår, majoriteten av alla företag i världen kör AD och Windows server.
Det finns möjligtvis något enstaka företag som använder Linux, men de är få räknade.
Nja alltså det beror väl på vilka tjänster de kör?
Vi kör tex kontorsystemen på windows servrar. Men våra SaaS lösningar som säljs till kund rullar på linux. Och tittar du på google och amazon molnlösningar är väl största delen anpassat för att köra linux...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

Jo, så är det, men fortfarande, det finns ett par 100k ---x servrar och en tio-potens mer Windowsservrar.
Vi har ett antal hundra miljoner företag, och majoriteten kör Windows/AD
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16968
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av AndLi »

Du får ha din bild, så har jag min bild... Låt oss stanna vid det...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad är AD för nåt?

Anno Domino, brukar det stå för :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

Andli, javisst, men, serveranvändandet slutar inte med webservers.
Windows servers är fortfarande den mest använda servern, dock, du hittar ingen egentlig statistik på de det eftersom statistiken verkar var 100% inriktad på webbservers.
Alla företag som kör AD kör WS, och det är en majoritet av företagen, om man undantar företag som Glenn nämnde, kör AD, vilket innebär WS i någon form.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av farskost »

Bara för att man kör AD på Windows utesluter det inte att man har fler servrar för andra applikationer som kör på andra operativ? AD löser inte alla problem..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis inte.
På jobbet kör jag 6 WS och en Linux.
Skriv svar