Kan man stänga av script?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag kan erkänna att jag inte är superlojal när det gäller EF, jag är medlem hos TI också och Texas Instruments ger ofta mer kompetenta svar när det gäller avancerad elektronik, allt annat är Ni bäst på men det elektriska kunnandet imponerar inte samtidigt som jag inte är speciellt kompetent jag heller.

Nu är det dock som så att TI tycks ha en modern sida som tacksamt nog släpper in mig och min FF31 men jag får mängder med problem samtidigt, speciellt hänger sig hela Firefox (FF), det hänger sig så illa att jag måste göra CTRL-ALT-DELETE för att killa processen.

Vid några tillfällen fick jag dock upp dialogen från Microsoft med valet att antingen fortsätta med scriptet eller att stoppa scrtiptet, första gången valde jag att fortsätta med scriptet men då blev det "Not Responding" igen så 3 minuter senare provade jag att istället stoppa scriptet och då fungerade det.

Rent generellt kan jag tycka att jag inte behöver några scrip what-so-ever för allt flashande på hemsidor bara irriterar och jag behöver det inte för jag skiter i yta!

Så, hur stoppar man mer permanent Java-script (gissar att programmeringsspråket heter Java men vad vet jag om sånt :D )

Och som sagt, skiter jag i snygga hemsidor, jag skiter tom i bilder, ge mig möjlighet att klicka på länkar bara för det finns länkar som i sig innehåller såpass mycket detaljerad information att man förstår vad det handlar om och faktiskt inte ens behöver bilder.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Klickmans »

Har kanske inte svaret på din fråga, men i bästa fall lösningen: Brave Browser

Testa, det kostar gratis.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Problemet är nog, för att svara enkelt (och jag tillhör ju då bara en av alla elektronikforumister som INTE kan elektronik :humm: som du så fyndigt fick till det), att många sidor är skriptade. För att kunna sortera en enorm mängd av information används skript (programsnuttar) för att gräva fram informationen och presentera den.
Sidor som tillhör företag och webshopar är inte (enbart) skrivna i html, även om det säkert kanske finns lite headers och slikt. Sedan kan ju skripten skapa kod som ser ut som html-kod, men då måste ju din browser acceptera detta.

Det är dock lite som att köra in på en Ingo-mack ute i ingenstans med en gammal DKW och förvänta sig att det finns tvåtaktsbensin i någon pump.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Klickmans skrev:Har kanske inte svaret på din fråga, men i bästa fall lösningen: Brave Browser

Testa, det kostar gratis.
Hej Klickmans!

Det låter trevligt men jag är inte 12år, höll jag på att säga :)

Vad jag menar att jag är en gammal stofil som vill ha saker på bestämda invanda sätt, jag kan inte kasta mig ut hejdlöst i cyberspace som en tonåring, jag vill och behöver känna mig trygg.

Kanske ett vanligt problem bland äldre (jag är 51)?

Jag drömmer lite om en DOS-browser, gillar DOS och tycker faktiskt inte bilder är så viktigt, det är tonåringar som tycker det och jag vill mest ha tag i rådata/fakta/information, inte chatta med ELFA, typ

Lull-lull, jag säger då det.

Sinkar ner allas datorer och ju färskare S/W man har desto mer ONÖDIG kod måste processorerna tugga och allt går till slut så långsamt att man måste byta dator.

Kallas för utveckling, jag kallar det för inveckling.

Hoppas du inte tar illa upp.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Klickmans »

@rogerk8

Inte alls, det finns ingen anledning att ta illa upp.

Själv är jag orädd för datorer.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av SeniorLemuren »

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Glenn »

Vad kör du för version på browsern (FF) då ?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av swesysmgr »

FF31 skriver han ovan, min är FF75.. .

Att inaktivera javascript med about:config är nog den minst dåliga lösningen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Glenn »

Ah det missade jag.. ja, då kanske man ska börja med att åtgärda det, eller är det av en speciell anledning ?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16965
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av AndLi »

rogerk8 skrev: Jag drömmer lite om en DOS-browser, gillar DOS och tycker faktiskt inte bilder är så viktigt, det är tonåringar som tycker det och jag vill mest ha tag i rådata/fakta/information, inte chatta med ELFA, typ

Lull-lull, jag säger då det.
Varför bara drömma? Det finns ju flera text baserade browsers.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Text-based_web_browser
Men de lär ju behövas installeras på din dator på ett eller annat sätt eftersom de inte följde med XP. Så då är väl tipset egentligen onödigt...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

Roger. Ditt problem är att du använder ett OS från stenåldern och en Browser från stenåldern.
Du får helt enkelt stå ut med att saker inte fungerar och att allt hänger sig med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av ojz0r »

Man kan stänga av scripten helt, men sidor blir väldigt mycket mer svårlästa då.
Jag skulle rekommendera två saker; Den första är ganska självskriven - uppdatera webbläsaren. Just pga alla säkerhetsaspekter.
I övrigt skulle jag rekommendera att installera ublock origin - med den kan du ställa in mer finkornigt vilka script du vill blockera för specifika sidor, i ditt fall TI.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av swesysmgr »

Det är glest med uppdaterade webläsare för den som kör XP tyvärr.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av säter »

Använder EF script?
Det fungerar nämligen perfekt i en gammal Firefox. :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag noterar viss sarkasm och en lite arrogant attityd i TS inlägg.
I och med att nätet utvecklas och vi vill förlägga alltmer aktivitet där, ökar också kraven på vad vi vill att nätet ska leverera. När jag ska hämta ut mina läkemedel, deklarera, betala räkningar vill jag ha 200% sekretess och integritetsskydd.
Handlar jag skor, potentiometerrattar, småskruv, betraktar jag definitivt inte bilder som "lull-lull", utan som en nödvändighet.

Det företag (oftast) som säljer T-shirtar/kaffemuggar/musmattor vill ju att kunden ska ha maximal koll produkterna och kan givetvis inte erbjuda ett gränssnitt för seriösa kunder och ett annat (testbaserat) för bakåtsträvande gnällspikar.

Vi är många som är nostalgiker (jag fick ju hem min andra analogsynth i helgen och har ett tiotal analogkameror jag ofta använder), men det betyder inte att jag alltid kan och ska sätta mig på tvären när det finns nya redskap som funkar betydligt bättre än de gamla och som, inte sällan, beter sig som de gamla. Så, t ex ser jag ingen skillnad mellan WinXP och Win7, och just för att kunna nyttja alla nya funktioner "där ute" har jag inte sett några skäl att inte uppdatera till senaste FF (75). Dessutom kräver nödvändiga uppdateringar inga specialkunskaper eller krav på användaren. Kan man sitta och knappa DOS-kommandon kan man, fan i mig, klicka på en ruta med texten NÄSTA.

Om jag nu absolut måste leva i det förgångna och vägra göra de små justeringar som är nödvändiga för att få tillgång till alla funktioner, har jag, i mitt tycke, avsagt sig all hjälp. Då kan man inte gång efter annan komma och kräva support just av ingen annan orsak än att man inte vill ha den hjälp som för en framåt.

Detta är inte första tråden på detta tema och definitivt inte sista.
Skriv svar