Kan man stänga av script?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

Ja.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av säter »

Vi körde något program där man kunde skifta mellan två olika program utan att avsluta dessa.
Kan det ha hetat SideKick?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av sodjan »

Finns väl en tråd om historia (DDR Sverige någonting) om det är intressant.
Här handlar det väl om vad man bör använda idag.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av swesysmgr »

TomasL skrev:Du kan glömma att köra Autocad i DOSBox, det funkar inte, tror knappast du kan köra program som WP eller liknande heller.
Spel fungerar i Dosbox, omöjligt borde det inte vara.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av säter »

sodjan skrev:Finns väl en tråd om historia (DDR Sverige någonting) om det är intressant.
Här handlar det väl om vad man bör använda idag.
Nu var väl rogerk8 intresserad av att köra DOS i nutid?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

swesysmgr skrev:
TomasL skrev:Du kan glömma att köra Autocad i DOSBox, det funkar inte, tror knappast du kan köra program som WP eller liknande heller.
Spel fungerar i Dosbox, omöjligt borde det inte vara.
Autocad kräver Phar Lap DOS-Extender och att processorn körs i Protected mode, vilket du knappast kan göra i en DOS-Box.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17112
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av AndLi »

TomasL skrev:Du kan glömma att köra Autocad i DOSBox, det funkar inte, tror knappast du kan köra program som WP eller liknande heller.
Det verkar finnas människor som lyckats..
https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=27463
R12
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av säter »

Jag såg inget i den där länken att de verkligen hade fått det att fungera. :humm:
Senast redigerad av säter 11 maj 2020, 15:34:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17112
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av AndLi »

I have installed ACADR12 under DOSBOX.
I know what the problem is and how to solve.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av säter »

Jag får väl tro på dig då.
Jag har fortfarande svårt att tro på att det skulle fungera med 2-skärmsystem och allt annat. :humm:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av mrfrenzy »

Med Virtualbox funkar det garanterat.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker det är kul att starta sådana här trådar där Ni går igång på olika sidospår. :)

Det är roligt, dock mindre roligt vad beträffar min förståelse av alla benämningar.

Men till säter vill jag säga att min fråga mycket riktigt gäller DOS 6.22 i nutid.

MVH/Roger
PS
Hade glömt stickan i datorn över natten, idag när jag satte på datorn gjorde XP ett test av G: , först blev jag rädd och trodde det var C: men när jag såg att det gällde G: och att procenten ändå tuggade på okej så blev jag lugn. Tror inte jag glömt sticket i tidigare men är osäker (tror annars att man faktiskt kan boota från stick, om man ställer om i BIOS). Vad jag egentligen ville säga var att det lite liknade DOS, bakgrundsfärgen var dock inte svart men jag tyckte det var häftigt! :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

davidi skrev:Det är nog dessvärre rätt hopplöst att få webben att fungera tillförlitligt utan att köra Javascript. Det fanns en tid då Javascript enbart användes för lite extra lull-lull som inte gick att lösa med ren HTML, och det klarar man sig förvisso utan. Idag är det inte ovanligt att hela webbplatser har innehåll som sätts ihop helt och hållet av Javascript. Man laddar i princip en tom sida och en klump Javascript, och så laddas det verkliga innehållet vidare därifrån. Att navigera runt på nätet med t ex Lynx eller en DOS-baserad browser fungerar jättebra för ett begränsat antal webbplatser, men så ser inte hela världen ut längre. Tyvärr (?) så behöver man nog hålla sig relativt uppdaterad med hårdvara, operativsystem och annan programvara av både funktionsmässiga och säkerhetsmässiga skäl för att kunna tillgodogöra sig hela Internets utbud.

Som redan påpekats så är Java och Javascript två helt olika saker som inte har något gemensamt mer än namnet.
Hej davidi!

Tack för din input!

Som du vet erkänner jag att jag suger på datorer (läs mjukvara speciellt) men jag undrar över detta uttalande och om det verkligen är sant:
Som redan påpekats så är Java och Javascript två helt olika saker som inte har något gemensamt mer än namnet.
För jag går omkring i villfarelsen att Java är ett programmeringsspråk och javascript är skrivet i Java.

För ärligt talat, varför skulle det annars ens kallas JAVAscript?

Om detta är fel sliter jag mitt hår :)

Om det här:
Att navigera runt på nätet med t ex Lynx eller en DOS-baserad browser fungerar jättebra för ett begränsat antal webbplatser, men så ser inte hela världen ut längre...för att kunna tillgodogöra sig hela Internets utbud.
säger jag som så att det finns egentligen inget som säger att man måste kunna tillgodogöra sig HELA internets utbud, man kan ofta använda en telefon eller skicka mejl.

Så om vissa sidor vägrar funka anser jag inte att det är nån katastrof.

Jag surfar nu utan javascript och tycker det funkar kalas, min dator går snabbare och inget hänger sig fast visst jag kan inte addera bilagor till min mejl längre men ärligt talat, jag har nog aldrig riktigt behövt det.

Folk bara tror att man måste kunna göra allt med en browser, lite som Microsoft's slogan för W8 dvs "Everything at once" :)

MVH/Roger
PS
Naiv som jag är tror jag sedan att om man inaktiverar javascript så är risken för virus mindre, det lilla jag tror mig förstå är att det kan vara lättare att krypa in i någons system via alla onödiga småprogram.
Senast redigerad av Spisblinkaren 13 maj 2020, 20:27:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

säter skrev:
rogerk8 skrev:Orkar du möjligtvis kopiera DOS 6.22 om jag skickar dig en diskett?
Jag tror att det ska finnas uppladdat här på forumet, i någon av mina trådar.
Tyvärr hittar jag det inte.
Jag tackar för att du försökte!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

säter skrev:
rogerk8 skrev:dual-boot
Om jag minns rätt från den tiden jag körde dual-boot, så går det inte att installera DOS i efterhand.
DOS måste ligga på primär partition.
Tack för denna information!

Vad körde du dual-boot med?

W3.11? :)

MVH/Roger
Skriv svar