Kan man stänga av script?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Google ser rolig ut när man inte kör script, men funkar det gör den.

Min relativt moderna hemsida som en kompis under sin tid som högskolestuderande mjukvaruingenjör gjorde åt mig, funkar klockrent.

Jag var lite orolig där men tror att det beror på php och inte java.

Efter lite laborerande vågar jag på mig en gissning, java används bara i samband med hemsidor och jag gissar igen att det har att göra med smidigare användning av htlm som fortfarande är fundamentet hos typ alla hemsidor (gissning #3 :) ).

MVH/Roger
PS
Till exempel verkar inte MS Paint vara drabbad av att jag stängt av javascript. Jag har förresten hittat ett workaround vad gäller ELFA's datablad, på Mouser's hemsida kan man kopiera länkadressen, min plan är sedan att skicka den till min enda riktiga vän här i världen och be honom hämta pdf och skicka tillbaka det via mejl. För det är faktiskt inte speciellt ofta jag skriver ut datablad. Det problemet är således löst.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av säter »

TomasL skrev:ofta får man boota om maskinen innan man kan använda ett annat program.
Det där stämmer inte.
TomasL skrev:Nätverk i DOS är inte helt enkelt, för det mesta helt omöjligt att sätta upp utan djupt ingående kunskaper.
Det där stämmer inte heller.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av lgrfbs »

Bara en lite detalj Java och Javasript är inte samma sak.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

säter skrev:
TomasL skrev:ofta får man boota om maskinen innan man kan använda ett annat program.
Det där stämmer inte.
TomasL skrev:Nätverk i DOS är inte helt enkelt, för det mesta helt omöjligt att sätta upp utan djupt ingående kunskaper.
Det där stämmer inte heller.
Nja, du kan garanterat inte använda samma konfiguration för till exempelvis WordPerfect och Autocad, utan omboot emellan.
Samma gäller om du skall köra något backup-program som har ett eget styrkort till bandstationen.
Drivrutinerna får helt enkelt inte plats samtidigt om du skall kunna köra alla program.
När jag körde DOS en gång i tiden, så hade jag en 5-6 olika konfigurationer med olika drivrutiner som laddades beroende på vilka program jag för tillfället ville köra.

Autocad krävde till exempel en egen minneshanterare, eftersom det körde i skyddat läge med "extended memory".
Dock gick det inte köra andra program, eftersom de inte stödde skyddat läge.

Nätverk, tja, det enda jag egentligen använde var token ring / Novell, vill minnas att man fick ha speciella klienter för att kunna komma åt nätverket osv.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14182
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Du har sagt det här förut och jag är mycket tacksam för tipset.

Dock är det svårt att lära gamla hundar att sitta :)

Jag vill alltså inte förändra nånting om jag inte måste för tar jag ett så stort steg (både versionsmässigt och "mentalt") att jag uppgraderar till 52:an så är jag rädd för att jag inte skulle känna igen mig typ alls.

Och jag gillar inte att lära om mig (vilket man inte behöver för andra områden såsom matte och fysik t.ex)

Jag gillar 31:an och vill ha en precis likadan :)
Jag förstår det men exportera dina bokmärken för säkerhets skull och uppgradera till den väsentligt modernare versionen. Utseende- och användningsmässigt är det inte så stor skillnad, Firefox som Firefox.

Skulle du inte gilla den kan du ladda ner 31:an, avinstallera 52:an och installera 31:an igen, alla gamla versioner finns att ladda ner från Mozilla.

https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/rel ... n32/sv-SE/
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Palle500 »

Båda DOS falangerna har rätt!
Gissar att Säter menar DOS i en windows maskin.
Andra menar en ren DOS maskin utan Windows.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Märker att jag måste göra ReCaptcha varje kväll jag vill in på ELFA, likadant vad det gäller Mouser.

Känner inte att jag kan ha det så, speciellt ELFA är viktig för mig.

Måste nog hugga på swesysmgr's fina tips.

Märkte ju tom att jag inte kunde ladda upp bilagor i min mejl och om jag inte kan ladda upp billagor i just min mejl är det ytterst sannolikt att nån annan inte kan skicka mejl med bilagor till mig heller.

Så jag kan alltså inte be min vän skicka billagor till mig för jag kan inte ens ta emot dom samtidigt som precis varenda gång jag surfar in på ELFA/Mouser måste jag göra ReCaptcha.

Visst, man gör det bara en gång per kväll men det funkar ju inte, tom jag fattar det.

MVH/Roger
PS
Fast ärligt, jag tycker maskinen går aningen snabbare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:
rogerk8 skrev:Du har sagt det här förut och jag är mycket tacksam för tipset.

Dock är det svårt att lära gamla hundar att sitta :)

Jag vill alltså inte förändra nånting om jag inte måste för tar jag ett så stort steg (både versionsmässigt och "mentalt") att jag uppgraderar till 52:an så är jag rädd för att jag inte skulle känna igen mig typ alls.

Och jag gillar inte att lära om mig (vilket man inte behöver för andra områden såsom matte och fysik t.ex)

Jag gillar 31:an och vill ha en precis likadan :)
Jag förstår det men exportera dina bokmärken för säkerhets skull och uppgradera till den väsentligt modernare versionen. Utseende- och användningsmässigt är det inte så stor skillnad, Firefox som Firefox.

Skulle du inte gilla den kan du ladda ner 31:an, avinstallera 52:an och installera 31:an igen, alla gamla versioner finns att ladda ner från Mozilla.

https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/rel ... n32/sv-SE/
Vad fasen säger du?

Finns ALLA gamla versioner att ladda ner hos Mozilla?

Men det är ju guld!

Microsoft kanske skulle ta sig en funderare :D

MVH/Roger
PS
Lurar på 32.an :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

@swesysmgr:
Kan man tanka hem setups?
Förr i tiden kunde man det men vad jag tror mig förstå så gör man inte så idag, eller?
---------------------------

Jag har tänkt en del idag och lurar allvarligt på 47:an mycket för att jag gillar talet 47 ty det var det året som D.T.N Williamson konstruerade världens bästa rörslutsteg samtidigt som det verkar vara ett "heligt" tal hos trekkers.

Funderade ett tag på 42:an också, detta pga "Liftarens guide till galaxen" och min farsas födelseår.

Men ärligt, steget från 31 till 47 är större än steget från 31 till 42 (vilket samtidigt ligger i mitten jämfört med maximala 52) och om jag tar ett större steg så lär det dröja längre tills jag får problem igen, eller?

Anledningen till att jag strular såhär är annars dom extra MB jag lär få om jag uppgraderar för "mycket", vill inte att gamla Bettan skall gå på knäna av att tugga en massa "onödig" kod.

Så jag har i alla fall BÖRJAT fundera i uppgradeiringstermer, tack swesysmgr för att du gör det så enkelt för mig!

MEN jag gillar att köra med Java disablat och jag listar vad som händer för iaf säter var osäker och jag både tycker det är intressant och lär mig saker:

1) EF är fantastiskt för nästan inga problem uppstod, bara att smileys och knappar kring textrutan slutade att fungera
2) Yahoo-mejlen (basic) blev ännu mer primitiv och snabbare med en enda riktig nackdel, det går inte att addera bilagor :(
3) ELFA går att ladda men varje session kräver ReCaptcha samtidigt som datablad ej varken syns eller går att hämta
4) Mouser går att ladda men samma gäller där förutom att datablad-länk finns att kopiera, går dock ej att hämta
5) Min moderna hemsida (php-baserad, tror jag) har jag ingasomhelst problem med ty alla länkar funkar
6) Det går inte ens att logga in på TI

Om jag skapar en problemskala från 0 till 5 så får de olika punkterna följande "betyg":
1) 0
2) 2
3) 2 vad gäller ReCaptcha, 5 vad gäller datablad
4) Samma här
5) 0
6) 2, EF kan det mesta

Vad gäller Recaptcha, som man alltså måste göra om vid varje session, så har jag lite tänkt att man kan låta datorn vara på dygnet runt, dock kommer det slita på min redan halvt utslitna fläkt så detta fungerar dåligt men är en möjlig work-around.

Är annars mycket tveksam till att låta datorn gå ner i standby (det gör den om jag loggar ur internetuppkopplingen) för att sedan göra resume när jag startar datorn nästa kväll, tror alltså inte jag kommer runt ReCatcha-problemet på detta sättet, eller vad tror Ni?

Men datorn på dygnet runt "löser" problemet.

Dock hittar jag ingen work-around på datablads-problemet och detta eftersom min mejl inte kan hantera bilagor när jag disablar javascript, här är det tvärstopp samtidigt som det nästan är det enda jag använder min dator till (förutom att chatta med Er och cadda ritningar eller jobba med Eagle), mha Mouser kan jag alltså dock få fatt i länkadressen till de flesta datablad MEN jag kommer inte längre än så, drömde dock om att öppna mitt lilla 10-pack med disketter, nyttja printerdatorn med diskettstation och skicka till min vän via snigelpost :D

Nej, jag är inte riktigt klar med det här, gillar att datorn går lite snabbare och att man garanterat slipper script som hänger sig samtidigt som jag nästan tycker att min browser närmar sig en textbaserad browser för det ENDA jag nu kan göra är att skriva brödtext (i EF och förmodligen även i Yahoo-mejlen).

Inga kursiveringar här inte men stora bokstäver funkar :)

Finns det förresten nån chans att man kan disabla javascript för enskilda (web)program?

Tycker mejlen mår bra av det (även om jag inte kan addera bilagor).

MVH/Roger
PS
Jag kan ju så lite om sånt här men jag gissar att Java typ bara används tillsammans med hemsidor modell html/php? Java verkar dessutom mest användas i nån slags kommunikation med hemsidor (sugigt nog även när det gäller att koppla ett klick på en datablads-länk till själva nerladdningen av pdf), har man då ingen kommunikation så funkar hemsidan lika bra utan Java, eller? Noterar slutligen att rättstavningen inte är Java :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 maj 2020, 19:37:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av säter »

Palle500 skrev:Gissar att Säter menar DOS i en windows maskin.
Andra menar en ren DOS maskin utan Windows.
Nej, jag har riktiga DOS-maskiner.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilken DOS-version kör du?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14182
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av swesysmgr »

Välj den modernaste versionen du kan få tag på, då kommer allt att fungera så bra som möjligt. 52 esr för win 32.

https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/

Där finns alla tänkbara gamla versioner.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra och trevligt tips men du svarade inte på frågan.

Kan dom laddas ner som setup-filer eller muterar FF direkt när jag klickar på länken, typ installeras över nätet?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av lgrfbs »

Så här ser det ut:
SEF_FF52.png
och under:
Index of /pub/firefox/releases/52.0esr/win32/en-US/
ligger det en exe-fil.

Klicka på länken som swesysmgr gav dig och välj version och språk så bör du få den fil du behöver.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har hittat ett sätt att se på datablad utan Java, JIPPI!

Alldatasheet.com tycks ha en finess där man klickar ända fram till att man vill ha pdf och den visas som vanligt inte MEN under pdf-fältet finns möjligheten att se databladet i HTML-form.

Det Ni!

Nu blev det genast mer osannolikt att jag nånsin kommer "nergradera" :)

Jag får alltså tag i MÅNGA olika typer av datablad.

Men visst, jag kan inte tanka hem dom men behöver man det då?

Jag skulle vilja läsa dom i soffan så visst jag skulle vilja det men nåt direkt behov har jag faktiskt inte, slipper ju dessutom slösa på printern vad gäller papper och bläck :)

Nej nu jävlar, detta blir bara bättre och bättre!

MVH/Roger
PS
Saknar mest TI, youtube och bilagor till mejl annars är allt helt okej. Har förresten skrivit ett mejl till kära ELFA där jag talat om som det är dvs att jag inte gärna vill göra ReCaptcha varje kväll och frågat dom om nån lösning för ELFA är egentligen den enda elektronikleverantör jag både vill ha och behöver ha.
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 maj 2020, 23:30:00, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar