Frågor om PWL och WAW i LT-spice.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Fransson
Inlägg: 525
Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
Skype: magnusfransson1
Ort: Bagarmossen (sthlm)

Frågor om PWL och WAW i LT-spice.

Inlägg av Fransson »

Hej vänner!

Jag har (åter igen) laddat ned och installerat LT-spice.
Nu har jag (till skillnad från förra gången), med hjälp an ett par tutorials, lyckats förstå tillräckligt mycket för att komma över den initiala tröskeln. Och faktiskt kunna göra ett par olika simuleringar av egna kretsar och fått begripliga (och förväntade) resultat. Där med har det blivit mycket roligare att labba och försöka få till något kul.

Jag har sett att generatorn kan generera egendefinierade vågformer med hjälp av PWL- eller WAW-filer. Så jag satte mig ner och knappade in en massa tider och spänningar för att skapa en egen vågform. Efter lite buggfixande såg vågformen rätt ut. Men…

Fråga ett: Vågformen ”körs” bara en gång. Hur får jag den att upprepas, helst i all oändlighet, eller bara X antal gånger?

Fråga två: Finns det något bibliotek med vågformer (som PWL-filer och/eller WAW-filer) som skapats specifikt för att användas vid simulering i spice? Det borde varit många som har simulerat kretsar som har haft behov av mer ”sammansatta” vågformer än sinus eller fyrkantsvåg. (Om man simulerar en videoförstärkare, till exempel, så vill man göra det med en videosignal.)

Med vänliga hälsningar Magnus Fransson.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Frågor om PWL och WAW i LT-spice.

Inlägg av RDX* »

Jag har inget exakt svar på dina frågor. Men jag använder matlab för att skapa mina wav-filer.
bearing
Inlägg: 11224
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Frågor om PWL och WAW i LT-spice.

Inlägg av bearing »

Lägg till endrepeat på slutet

Se här:
http://www.simonbramble.co.uk/lt_spice/ ... rial_5.htm
Fransson
Inlägg: 525
Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
Skype: magnusfransson1
Ort: Bagarmossen (sthlm)

Re: Frågor om PWL och WAW i LT-spice.

Inlägg av Fransson »

Tack @bearing för tipset om den tutorialen!

För att förtydliga för framtida läsare...
Den fullständiga syntaxen är:

Kod: Markera allt

PWL repeat for X(...)endrepeat
där X=antalet repetitioner.
Och:

Kod: Markera allt

PWL repeat forever(...)endrepeat
för oändlig repetition.

Och "..." ska ersättas med listan med tider och spänningar (det vill säga, den egentliga PWL koden).

Så nu har jag både fått min vågform att repeteras och lyckats spara den som en egen textfil.

Fråga: Om jag vill labba med en videokrets som skapar en CVBS-video genom att kombinera en Luminans+synk (S/V) signal med en Crominans (Färg) signal så behöver jag ha två signalkällor/generatorer som förblir i synk under hela mätningen. Sker det av sig självt (om de startar samtidigt och är lika långa) eller behöver de synkroniseras på något vis?

Med vänliga hälsningar Magnus Fransson.
bearing
Inlägg: 11224
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Frågor om PWL och WAW i LT-spice.

Inlägg av bearing »

Tack för info!
Jag läste slarvigt. Visste att jag tidigare hade läst om att det skulle gå, så jag hittade den där sidan, och slog en flukt bara.

Angående videosignaler, pratar du om simulering eller verklighet?
Fransson
Inlägg: 525
Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
Skype: magnusfransson1
Ort: Bagarmossen (sthlm)

Re: Frågor om PWL och WAW i LT-spice.

Inlägg av Fransson »

Simulering!

(I verkligheten så har jag tillgång till en alldeles utmärkt videokälla.)
bearing
Inlägg: 11224
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Frågor om PWL och WAW i LT-spice.

Inlägg av bearing »

Om signalerna är periodiska med samma periodlängd kommer de konstant vara i synk eftersom att de börjar vid samma tidpunkt (som standard, vet ej om PWL kan ha fördröjd startpunkt, men andra signalkällor kan det).
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Frågor om PWL och WAW i LT-spice.

Inlägg av 4kTRB »

Jag har labbat en del men då låter jag en annan signal vara periodisk.
Här är några exempel:

Du kan ju styra källorna med lämpliga direktiv. Säkert med PWL också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar