Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av grym »

nix
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av grym »

säter skrev:Jag menar inte "drip feed", utan jag menar att köra direkt från remsa.

kollade i manualen igen och hittade inget om det vid snabb koll, tror inte det finns något då jag försökte läsa manualen från början till slut i vintras, men man kan mycket väl missat något
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av grym »

swesysmgr skrev:Skulle det fungera att dela upp ett program i delar om max 1000 rader i postprocessorn och sedan ladda och köra dem ett i taget? Om man kan få upplägget smart nog att inte avbryta mitt i något viktigt? Serieport finns ju.
japp, det ska gå om man gör det manuellt, provade nyss , men har en del dumheter kvar
i manuellt läge måste man även numrera om raderna 0-999 är tillåtet

hm, manuellt, att ladda in nästa program manuellt och köra

nu kommer jag inte lägga så mycket möda på det, först vill jag bara kunna göra några småsaker med högfartsspindlen

men en liten fräs för småsaker som klarar moderna cad cam högfartsmatning och spindel vore inte dumt
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av säter »

grym skrev:kollade i manualen igen och hittade inget om det vid snabb koll, tror inte det finns något då jag försökte läsa manualen från början till slut i vintras, men man kan mycket väl missat något
Det går nog inte.
Maskinen saknar ju remsläsare.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av swesysmgr »

grym skrev:
swesysmgr skrev:Skulle det fungera att dela upp ett program i delar om max 1000 rader i postprocessorn och sedan ladda och köra dem ett i taget? Om man kan få upplägget smart nog att inte avbryta mitt i något viktigt? Serieport finns ju.
japp, det ska gå om man gör det manuellt, provade nyss , men har en del dumheter kvar
i manuellt läge måste man även numrera om raderna 0-999 är tillåtet

hm, manuellt, att ladda in nästa program manuellt och köra

nu kommer jag inte lägga så mycket möda på det, först vill jag bara kunna göra några småsaker med högfartsspindlen

men en liten fräs för småsaker som klarar moderna cad cam högfartsmatning och spindel vore inte dumt
Radnumrering m.m. låter man postprocessorn göra dvs. du får en räcka med internt, korrekt numrerade småprogram som körs ett i taget i serie. Fjärrprogrammering (vad det nu betyder) tror jag skall vara möjlig enligt manualen. Ett annat program eller script på datorn väntar på styrningen och matar sedan över småprogrammen ett och ett via serieporten till maskinen.

Gäller även att ingen operation kräver över 1000 rader för att kunna avslutas, när du skriver miljontals rader för 3D (?) körning kanske det inte är möjligt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev:
grym skrev:kollade i manualen igen och hittade inget om det vid snabb koll, tror inte det finns något då jag försökte läsa manualen från början till slut i vintras, men man kan mycket väl missat något
Det går nog inte.
Maskinen saknar ju remsläsare.
Men den har Externe Daten-Eingang som kan användas för Magnetband-Einheiten eller Externe Programm-Erstellung auf einem Terminal :)

Det sistnämnda borde gå att batchmata bit för bit från en PC.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av grym »

säter skrev:
grym skrev:kollade i manualen igen och hittade inget om det vid snabb koll, tror inte det finns något då jag försökte läsa manualen från början till slut i vintras, men man kan mycket väl missat något
Det går nog inte.
Maskinen saknar ju remsläsare.
men har seriport :)

som kan ha remsläsare, som jag har, men man måste ha en remsskrivare med :vissla: :lol:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av grym »

swesysmgr skrev: Radnumrering m.m. låter man postprocessorn göra dvs. du får en räcka med internt, korrekt numrerade småprogram som körs ett i taget i serie. Fjärrprogrammering (vad det nu betyder) tror jag skall vara möjlig enligt manualen. Ett annat program eller script på datorn väntar på styrningen och matar sedan över småprogrammen ett och ett via serieporten till maskinen.

Gäller även att ingen operation kräver över 1000 rader för att kunna avslutas, när du skriver miljontals rader för 3D (?) körning kanske det inte är möjligt.

tror inte det går då man matar in program i inmatnings läge och kör i ett annat

men jag ska först prova att få något cam att klara åtminstånde en sak, dela upp filen i flera delar och sedan köra det med manuell inläsning av programsnuttarna

allt är möjligt, det man kan få göra är att positionera upp spindlen, stanna den och i nästa program gå till samma punkt och gå ner med spindlen och fortsätta
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av säter »

grym skrev:men har seriport :)

som kan ha remsläsare, som jag har, men man måste ha en remsskrivare med :vissla: :lol:
Remsstans är ju lösbart. :)

Har du serieport måste det väl vara enklare att koppla in en PC?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av grym »

japp, det funkar med datorn, men vill ha remsläsare för saken skull :)
och även till lite annat med
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av säter »

Men du kan alltså inte köra "dripfeed" via serieporten?
Bara fylla upp minnet till max, och sedan vrida på en omkopplare för att köra?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av grym »

nix, som sagt kan ha missat något, men har inte läst om att det ska fungera

men, jag ser det även som äpplen och päron

med tnc145 och en vettig uppsättning verktyg kan jag köra det mesta som jag behöver göra av normal körning

sedan skulle man vilja leka med mer avancerade former och då med funkis lösning hela vägen cad cam maskin
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av säter »

sedan skulle man vilja leka med mer avancerade former och då med funkis lösning hela vägen cad cam maskin
Jag genomförde ett sådant där projekt för en massa år sedan, på ett urgammalt system.
Det fungerade utmärkt, körde program på över 300 000 rader.
Tyvärr blir ju matningen begränsad, då det inte går fortare än vad systemet hinner ta hand om raderna.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av persa »

Heidenhain TNC145 hanterar INTE Blockwise Transfer (drip feed). Den möjligheten kom först med TNC 151/155

TNC145 är som grym skriver en enkel och smidig styrning för enklare bearbetningar och korta program. Men för 3D-körning och långa program är det andra styrningar som gäller
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av säter »

Frågan är om det går att kringgå denna begränsning på något sätt?
Skriv svar