Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Mr Andersson
Inlägg: 1393
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av Mr Andersson »

Vilka filer specifikt?
Eftersom du kom med påståendet att MS lovat att inte ändra på någonting, länka gärna till en källa för det.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6955
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av lgrfbs »

archen skrev: Vad finns det för andra bra alternativ med cam lösning?

Sånt här vill man inte premiera
FreeCAD har CAM under namnet "Path" , kan ju vara något att kolla upp.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av H.O »

Vem har sagt nåt om licenser?
Öh, mrfrenzy, i sitt inlägg, på vilket du svarade att du råkade ut för samma sak och skyllde alltsammans på MS trots mrfrenzys utomordentliga förklaring till vad som hände och vad orsaken är. Men du kanske inte läste det ordentligt utan bara tog tillfället i akt att gnälla på MS för något ANNAT du råkat ut för?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av swesysmgr »

tecno skrev:
H.O skrev:
Som jag skrev så fungerade program från Autodesk och Dassault i 7an men ej längre med 10an, så visst det har med programtillverkaren MShit att göra då de stökade om i filer som de EJ skulle göra. Men du vet ju allt så
Nej, det har inte ett dugg med MS att göra, det är inte de som hindrar programmet att fungera. Det är Autodesk som vid uppgraderingen från W7 till W10 detekterar en förändring i systemet som "triggar" en omaktivering av licensen - vilket inte fungerar längre för att de (alltså Autodesk) har bestämt det.

Hade du installerat programmet i W10 - INNAN tidpunkten då Autodesk bestämde att aktivering av licensen inte längre skulle fungera så hade det funkat.

Alltså, det är inte det programmet inte FUNGERAR på W10, det är det att Autodesk inte TILLÅTER dig att köra det. Och, det spelar alltså ingen roll om du "backar" och installerar om W7 - du kan fortfarande inte aktivera licensen du betalat för. Scumbags…

I det här fallet går det inte att skylla på Microsoft - hur populärt det än är.
Vem har sagt nåt om licenser? Säger fortfarande att MS roddat om i filer så vissa program slutade fungera, detta har fan inget med licenser att göra! Så jag envisas med att MS inte har rent mjöl i påsen !!!
Tittar man lite hos Autodesk så garanterar de bara Windows 10 stöd för 2016 års produkter (släppta 2015) och framåt. För Windows 8 stöddes 2013 års produkter och framåt under förutsättning att man hade ett Servicepack från Autodesk installerat.

Att gå från Win 7 till Win 10 är ett stort steg, framför allt om man samtidigt gick från x32 till x64.

Vissa fel verkar rätt enkla att lösa t.ex. att få Inventor 2012 att köra (osupportat men fungerande) under Win 10 genom att köra en hotfix från Autodesk för Windows 8.1. Annat går att lösa genom att lägga till rätt gammal dotnet-version under Windows lägg till/ta bort programvara.

Det mest rationella sättet att hålla liv i äldre programvara är att ha dem i virtuella maskiner som man tar med sig framåt när ens grund-OS uppdateras.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av Glenn »

Finns ju dock mjukvara som har inbyggt skydd mot att köras virtuellt, kanske inte gäller autodesks produkter men på förra jobbet stötte jag på flera.

Vissa var det LM'en som inte kunde köras på virtuell maskin, i vissa var det själva mjukvaran. Tillverkarna hävdade att det berodde på piratkopiering men kunde aldrig riktigt motivera mer än så.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av mrfrenzy »

swesysmgr skrev: Det mest rationella sättet att hålla liv i äldre programvara är att ha dem i virtuella maskiner som man tar med sig framåt när ens grund-OS uppdateras.
Absolut en bra lösning, men det är lite försent nu när dom redan stängt av licenserna, även om du har programmet fullt fungerande i en fysisk dator kommer du aldrig kunna aktivera det i din virtuella maskin (på ett lagligt sätt) eller på samma fysiska maskin om du byter för mycket hårdvara.
Mr Andersson
Inlägg: 1393
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av Mr Andersson »

(på ett lagligt sätt)
Det är tillåtet att kringgå DRM om det krävs för du ska kunna använda en produkt som du har rätt att använda.
Tidigare medans Autodesk höll igång aktiveringsservrarna fanns det andra alternativ att tillgå, men nu är enda möjligheten att "cracka" programmen och därför tillåtet, givet att man faktiskt betalat för en licens.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av mrfrenzy »

Problemet är detta
som du har rätt att använda.
Dom har garanterat smygit in någon liten klausul i licensavtalet som gör att dom kan upphäva din rätt efter X antal år, annars skulle dom ju inte göra på detta viset. Autodesk massor av advokater som håller koll på vad dom kan och inte kan göra på laglig väg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av swesysmgr »

Glenn skrev:Finns ju dock mjukvara som har inbyggt skydd mot att köras virtuellt, kanske inte gäller autodesks produkter men på förra jobbet stötte jag på flera.

Vissa var det LM'en som inte kunde köras på virtuell maskin, i vissa var det själva mjukvaran. Tillverkarna hävdade att det berodde på piratkopiering men kunde aldrig riktigt motivera mer än så.
Så är det säkert men Inventor och Autocad 2020 verkar fungera att trycka ut på hyrda virtuella maskiner även om licensen nog säger att man egentligen inte får.

https://www.youtube.com/watch?v=7RTJHUKfKb0
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 296
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av Wirewrap »

Finns det någon info om vad som händer med frilicens för Fusion 360 efter sista maj?
Blir det som innan Coronaerbjudandet eller nåt annat?
För varje år som jag förnyat gratislicensen så har villkoren blivit en aning mera begränsande.

Jag provade lite OnShape innan Fusion360 men där fanns ingen verktygsbaneberedning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av grym »

hände det något denna månaden ?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av swesysmgr »

https://www.autodesk.com/campaigns/fusi ... -hobbyists

Nej det är åter till som det var innan.

"Individuals must be engaged in hobby businesses* or creating YouTube videos, blogs or other web content.**"

Gör en Youtube-serie där du reverse engineerar någon gammal Storebro-maskin och tillverka lite reservdelar eller en skalmodell. Ut med filmsnuttar då och då och du är safe :)
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av archen »

Jag hittade en grej som jag missat och som deras säljare inte sa något om!!

Personal use gäller alla som har "hobby" business, med ett resultat på mindre än 1000 USD. Där faller iaf min enskilda firma in då jag återinvesterar typ allt.

Kanske någon annan ligger i samma sits.



.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har nu börjat leta efter gratisalternativ.
Håller på att lära mig Freecad 0.19 för 3d-ritningar
och
Freedraft för 2d-ritningar. Detta är det enda gratisprogrammet jag hittar som kan läsa DWG-filer korrekt.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av H.O »

mrfrenzy,
Har du testat på nanoCAD?
Skriv svar