GPIB/HPIB printer emulation ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

GPIB/HPIB printer emulation ?

Inlägg av Glenn »

jag har ju ett oscilloscope som kan göra "hardcopy", vilket innebär att den förväntar sej en HPIB-skrivare på bussen..

HP hade en dyr mjukvara som emulerade detta och fångade utskriften och skapade en bitmapbild på en dator med HPIB-kort i.

Denna mjukvara valde Agilent att släppa fri när dom släppte supporten på oscilloscopet (eller av nån annan anledning), men den lyckades
jag aldrig få igång, troligen för att den var skriven för en uråldrig windowsversion. ..Dessutom hittar jag den inte längre.

Jag har googlat lite och hittat andra med samma problem, men ingen riktigt bra lösning.

Är det nån som kör en sån mjukvara som fungerar bra ? ..Helst både i linux och windows då min labbdator dualbootar linux/XP.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: GPIB/HPIB printer emulation ?

Inlägg av H.O »

Jag antar att du sett KE5FX GPIP Toolkit. Fungerar inte 7470 Emulatorn som ingår där så som du tänkt?
(Verkar dock bara finnas för Windows).

EDIT: På EEVBlog snubblade jag över en referens till ett program vid namn PrintCapture men länken var död - kan vara värt att Googla lite kanske.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: GPIB/HPIB printer emulation ?

Inlägg av Glenn »

Jag fattade det som att KE5FX inte supportade mitt scope, men nu ser jag ju att det finns på listan, ska prövas!

Det verkar ju inte vara nån helt standardiserad process att skicka utskrifter på gpib..
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: GPIB/HPIB printer emulation ?

Inlägg av gkar »

Tyvärr, på äldre utrustning, jämför GPIB med Ethernet...
Hur görs utskrifter över Ethernet?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: GPIB/HPIB printer emulation ?

Inlägg av kodar-holger »

Det är nog ganska standardiserat får jag nog säga.

Man sätter oscilloskopet/nätverksanalysatorn/logikanalysatorn/voltmetern/frekvensräknaren eller vadenuä i talk-only. Den apparat som faktiskt skall plita ner på papper sätts i listen only. Och det är den som kan finnas i olika varianter.

Epson-mode blev standard tills IBM tyckte att dom behövde en egen standard. (Proprinter? Minns ej)
HPGL blev standard för plottrar.

Så ditt oscilloskop kan behöva ställas in för en utskriftsenhetstyp som KE5FX fattar. Både från mitt oscilloskop, ett tektronix 2431L, och logikanalysatorn jag lånade i julas, en HP1662, funkade HPGL utmärkt.

Och jag använder det GPIB-interface som AndersG här på forumet konstruerat. http://Dalton.ax/gpib
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: GPIB/HPIB printer emulation ?

Inlägg av mankan »

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: GPIB/HPIB printer emulation ?

Inlägg av Glenn »

Tänkte säga att jag har gott om PCI GPIB-kort, men nu har jag ju sålt alla utom tre på tradera :)

Plockade ur ett tiotal ur datorer som skulle skrotas på ett tidigare jobb, och har sålt på tradera efter hand, utropspris 200:-, billigaste gick för drygt 300 tror jag, dyraste 700..

Har inte hunnit testa än iaf, labbdatorn är bootad i linux f.n men när den bootas om tilll win nästa gång så..
Skriv svar