Klona hårddisk med Linux dd? *Klart!*

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Klona hårddisk med Linux dd? *Klart!*

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det var mycket hedervärt av Nerre att leta reda på den tabellen!
Kundskap är alltid bättre än gnisslingar!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Klona hårddisk med Linux dd? *Klart!*

Inlägg av JimmyAndersson »

Så sant! :tumupp:


Nerre:

Det var en värdefull tabell! Mycket matnyttigt där.

"Offline grow verkar många klara, men det betyder att man måste boota från annat media. Jag misstänker att det jag ville ha när jag letade sist var online shrink, och det är sällsynt..."

Så kan det ha varit.
Jag blev förvånad över att det står att Windows klarar online grow/sink med NTFS. Trodde verkligen inte det.

Bläddrade upp och tittade på "File capabilities".
Trist att så få filsystem klarar file change log.
Kul att de har med DECtapes. :)


Guckrum:
"Det finns buntband i olika glada färger."

Det har du helt rätt i. Det kanske skulle gå att få det att se lite snyggare ut. :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Klona hårddisk med Linux dd? *Klart!*

Inlägg av xxargs »

När det gäller USB-adapter så kanske man helst skall välja något annat än de med jmicron-chip i dig (vilket dessvärre många av deltacos disk-produkter använder sig av)

Dessvärre står det aldrig på utsidan vilka chip man använder sig av i produkten utan syns först när man sticker in USB-sladden i en linux och sedan tittar i lista som dmesg genererar när det gäller USB-enheter.

jmicron-chipen är ökända för att vara buggiga inom linux-världen och det är liksom saker som inte går att göra något åt utifrån på drivrutinsidan som att chipet helt plötsligt hänger sig vid läsning eller skrivning utan förklaring och inte vaknar förrän en USB-bus reset görs och i linux har man ganska långa time-out innan det görs vilket när det sker kort efter varandra kan påverka dataflödet påtagligt. - man brukar inte tappa någon data, på det sättet så kollas det noggrant, men att det stallar titt som tätt är irriterande nog...
Skriv svar