Banprofil?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Banprofil?

Inlägg av 4kTRB »

Någon som vet om det finns en app till telefonen om man skulle vilja ha en kurva över höjdprofilen för en slinga man tex går i skogen?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Banprofil?

Inlägg av lgrfbs »

Sports Tracker har den funktionen, i alla fall i min telefon.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Banprofil?

Inlägg av 4kTRB »

Ska testa den. Var lite inne på att bygga en logger med arduino att ha med i fickan och sedan plotta data när man kommer hem men smidigare om det finns till telefonen
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Banprofil?

Inlägg av 4kTRB »

Läste igenom vad den kan men verkar inte finnas det jag är ute efter.
Exempel.
Bild
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Banprofil?

Inlägg av lgrfbs »

Det närmsta den appen klarar är:
Scr000289.jpg
Scr000290.jpg
Scr000291.jpg
Något som inte framgår av stillbilderna är att det går att spela upp hela färden/passet och då syns en markör/ikon både i diagramet och på kartan, men det går inte att få det så snyggt som ditt exempel.
Skärmdumpar från min Nokia E75, så det blir inte bättre än så här.

Lycka till med jakten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Banprofil?

Inlägg av 4kTRB »

Var ganska lång sträcka på det exemplet, 40 mil nedförsbacke...
Typ slingan i skogen är inte mer än 5-10 km så då blir det nog en lugnare kurva.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Banprofil?

Inlägg av 4kTRB »

Men utgår appen från en karta eller känner den av höjden i realtid?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Banprofil?

Inlägg av lgrfbs »

Det är resultatet från GPS:en i mobilen, som plottat till kartan.
Edit:
GPS data plottras i realtid till kartan om mobildata är på/tillgängligt annars är det en grå bakgrund tills kartan har laddats in.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Banprofil?

Inlägg av Nerre »

Den svåra biten tror jag är att få in markörerna för platserna längs vägen.

"Track elevation profile" kallas funktionen och de flesta GPS-trackers kan visa det i en eller annan form. Men som sagt var, att lägga in markörer för waypoints är knepigare.

Har man ett spår som saknar höjdinformation kan det gå att skapa med hjälp av höjddata från karta, dock brukar det vara rätt grov upplösning på dessa har jag för mig.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Banprofil?

Inlägg av kodar-holger »

Notera den enorma skillnaden i skala på axlarna i lgrfbs karta.

Det är svårt att få bättre noggrannhet än 10-20 meter i GPS-systemet, Oavsett axel, och på våra breddgrader är det lite sämre ändå i höjdled. 10 meter fel i sidled är inget vi tänker så mycket på, men 10 meter i höjdled när det kanske bara är 20 meter total höjdskillnad på din milslinga i skogen är en väldig massa.

Jag tror du kommer att få bättre resultat om du använder kartdata och gör detta med något program typ QGIS.
Data finns här:
https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-o ... /#faq=b47b

QGIS finns här
https://qgis.org/en/site/

Jag har aldrig processat höjddata på detta sätt i QGIS men är ändå nästan säker på att det går.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Banprofil?

Inlägg av Nerre »

Jag har för mig att höjddata bara har en upplösning på 100 m i "sidled" (höjdangivelsen kan ha högre upplösning, men det är alltså typ bitmap med 100x100 m pixels där varje pixel har en viss höjd).

Den mesta höjddata mäts såvitt jag förstått med radar.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Banprofil?

Inlägg av guckrum »

I en GPS-mottagare så är upplösningen en avvägning mellan de olika koordinaterna. Accepterar man en lägre upplösning i höjdled kan man få bättre upplösning i "sidled". Gissar att vanliga mottagare är designade så.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Banprofil?

Inlägg av 4kTRB »

Jag har ju faktiskt haft med mig telefonen på slingan med en app som visar höjd över havet och den reagerar på metern när, det ser jag när man går uppför en liten höjd i spåret och kan uppskatta visuellt hur mycket högre det är 20m framåt.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Banprofil?

Inlägg av kodar-holger »

DTED1 har på våra breddgrader ungefär en upplösning på 100x100m och är för det mesta mätt med radar. Man körde en vända med rymdfärjan en gång med en radar som mätte stora delar av jorden. Googla "SRTM DTED".

Lantmäteriets data som idag är öppet har upplösning 50m och är förmodligen för det mesta fotogrammetriskt framtaget.

Det man håller på med är LIDAR-scan. Endast fragment av detta är än så länge öppet data. Minns inte om det är 2m eller 0.5m upplösning.

Och vad gäller GPS så är det som vanligt skillnad på noggrannhet och upplösning. Du kan få bra upplösning så länge du har samma satelliter som som matar kalman-filtret som ger positionen. Om plötsligt en kommer till eller försvinner så kan man plötsligt hoppa iväg i värden utan att ha rört sig alls. Och fortfarande vara inom teoretisk noggrannhet.

Redigerad: Det är DTED1 som har 100m upplösning. DTED0 är sämre.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Banprofil?

Inlägg av Nerre »

DTED0 ligger på 1 km tror jag?
Skriv svar