Söker schema till gitarrförstärkare, Orange Rockerverb Mk2

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Söker schema till gitarrförstärkare, Orange Rockerverb Mk2

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick en gitarrförstärkare på bordet ifrån brorsan, med felbeskrivning "inget ljud".

Gamla rörstärkare (eller transistorförstärkare för den delen)är inget jag pysslar med till vardags precis, så dåligt med "känsla" för en rörkonstruktion bara av att kolla på den fysiskt.
Så, steg ett brukar bli att googla fram schema, men där gick jag bet denna gång.
Hittar bara för en äldre variant, "mk1", men den har fyra 6V6-rör i slutsteget. Den mk2 jag har framför mig har två EL34 istället. Vad mer som skiljer har jag inte en aning om, men känns inte som att jag har någon glädje av schemat för mk1.

SÅ;
Är det möjligen någon här på forumet som på något vis har tillgång till ett schema för en Orange Rockerverb 50 Mk II ?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Söker schema till gitarrförstärkare, Orange Rockerverb M

Inlägg av breflabb »

Kan detta stämma bättre? Det är iallafall samma slutrör som på din
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Söker schema till gitarrförstärkare, Orange Rockerverb M

Inlägg av Klas-Kenny »

Du måste ha läst fel, det schemat har 4st 6V6, medan jag söker schema med 2st EL34 som slutrör.

Det där schemat är det som jag redan hittat, för mk1.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Söker schema till gitarrförstärkare, Orange Rockerverb M

Inlägg av xxargs »

Gissar att du har klarat av som att alla rör glöder upp, inga sprättsäkringar[1] som löst ut etc. och att det finns spänningar på ställen som förväntas, ingen avbrott i slingan mot högtalare eller i högtalare och högtalaren själv fungerar och kan röra sig i sin korg utan skrapljud och annat

Som alltid när det inte gått sönder på mer uppenbara saker så är kondingarna misstänkta och i rörsteg så behöver de inte läcka mycket genom kondingar på gallerkopplingara för att dess biasering skall kantra väldigt mycket.


[1] ofta liknande effektmotstånd med en ledare på utsidan och lödd i toppen med lågt-temperatur-tenn i avsikt om motståndet blev för varm så smälte lödloppan och ledaren på sidan sprätte iväg lite och då bröt slingan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Söker schema till gitarrförstärkare, Orange Rockerverb M

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har inte ens startat upp den ännu. :)

Tänkte börja med att söka upp schema.
Men visst, de givna sakerna kan man såklart börja med att kolla utan schema.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Söker schema till gitarrförstärkare, Orange Rockerverb M

Inlägg av Klas-Kenny »

Tog mig till slut tiden att titta på förstärkaren, det var lättlöst även utan schema..

Ett rör i förförstärkaren som pajjat, var ingen glöd i ena trioden så räckte med rent visuell kontroll. :roll:
Skriv svar