CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av säter »

hummel skrev:Det svåra är att designa detaljen så den uppfyller funktionskrav och är möjlig att producera. Håller med Säter till fullo.
Jag tycker att en av de viktigare sakerna är att tänka igenom vilka relationer man ska sätta, och även hur man måttsätter en detalj.
Så att det går enkelt att ändra i efterhand.
Vad detta har med "spatial intelligens", det fattar jag inte. :humm:
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av magi5 »

Så trots att jag länkat till avhandlingar där man diskuterar att Tetris är bra träning för spatial förmåga, har vissa fortfarande svårt att se kopplingen mellan BlockOut och spatial förmåga. Googla lite på området så står det spaltmeter om detta.



En Youtube film för denna sida också, för att försöka peppa folk i corona-pandemin att anta en utmaning i BlockOut och samtidigt träna upp sin spatiala förmåga.





Här är jag 31a på global ranking lista. kan ni slå mig?
http://www.blockout.net/blockout2/world ... etupid=458

https://www.facebook.com/blockout3dtetris

Så här spelar man i en webbläsare/browser som tex Chrome eller Firefox.



MagI
Senast redigerad av magi5 11 maj 2020, 10:33:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av TomasL »

Säkert bra för spatial förmåga, men det har ju ingenting med CAD att göra, det är ju den kopplingen som vi inte tror ett ögonblick på
hummel
Inlägg: 2256
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av hummel »

Tror inte någon här har sagt att Tetris är dålig träning för spatial förmåga. Vertikalt filmad video stör i alla fall. :-)
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av verkstaden »

verkstaden skrev:Jag är faktiskt väldigt nyfiken på Cad-utbildningen du har med eleverna trots 5 sidor om obskyra dataspel, *vilka* Cad-program undervisar du i? Vad får man lära sig på högskolan om Cad-ritning? Har som sagt inte varit på högskolan så är nyfiken
Jag kanske tänkte lite fel där... Kan du beskriva vad du är lärare i?
/Johan
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av magi5 »

hummel skrev:Tror inte någon här har sagt att Tetris är dålig träning för spatial förmåga. Vertikalt filmad video stör i alla fall. :-)
Jag kanske medvetet valde detta för att minimera att visa vad jag har hemma.

Och självklart är BlockOut, precis som Tetris, ett bra verktyg för att träna sin spatiala förmåga.
Och spatial förmåga behövs för att kunna använda CAD system.

Men jag är alltså bäst i Sverige i BlockOut för ingen på flera forum och skolor jag jobbat på har kunnat ens ta hälften av min poängnivå
som ligger över 100 000 på level "Out of control".


Är det alla andra som har usel spatial förmåga i Skandinavien (alla andra suger)
eller är det jag som är genialt fantastisk på spatial intelligens?

:wave:

MagI
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av TomasL »

Och spatial förmåga behövs för att kunna använda CAD system.
NEJ, det behövs inte alls, du har fullständigt och totalt missuppfattat vad CAD innebär.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Magi5! Fråga, hur mycken tid har du lagt ner på att behärska spelet till denna nivå?
Vad har du fått ut av det!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av säter »

TomasL skrev:NEJ, det behövs inte alls, du har fullständigt och totalt missuppfattat vad CAD innebär.
Det är meningslöst att älta det där, det går inte hem ändå. :tumner:
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av magi5 »

Lasp skrev:Magi5! Fråga, hur mycken tid har du lagt ner på att behärska spelet till denna nivå?
Vad har du fått ut av det!
Det är nog medfött.
Vi spelade det på gymnasiet på 1990 talet på tekniklektionerna och sedan inte igen förrän för typ 3 år sedan då jag av en slump hittade det som ett online spel.
Efter bara några spel låg jag åter igen över 100 000 poäng på level "Out of control" .
När elever såg hur mycket bättre jag var sa de jag skulle tävla i det.
Då hittade jag BlockOut2 som man kan ladda ner till dator och sedan ladda upp i global ranking och ni kan där se alla uppladdade spelningar jag gjort och har bara efter ett tiotal spel kanske hundra där hamnat på 31 plats i "Out of control" .
http://www.blockout.net/blockout2/world ... etupid=458

Jag har fått klart för mig att jag har globalt exceptionellt hög spatial intelligens och man känner sig speciell.
Och alltid retar det någon.

Lite märkligt att man med en så extrem förmåga inte tas bättre upp av industrin och får en specialutbildning för att få använda mina extrema egenskaper inom teknisk utveckling då jag läst teknisk fysik på LTH.
Har en Master of Science in Engineering Physics och jobbar med att lära folk räkna gymnasiematematik då jag tex hade högsta betyg i
elektromagnetisk fältteori och matematisk bildanalys-matematik.

MagI
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16965
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av AndLi »

>Och alltid retar det någon.
Ah, det är därför det har varit så viktigt för dig att framhäva din förmåga?!

>Lite märkligt att man med en så extrem förmåga inte tas bättre upp av industrin
De kanske värdesätter andra parametrar med? Så som ödmjukhet?
Och vilka arbetsuppgifter i industrin ser du det som extra meriterande med din extrema förmåga?
Varför inte starta en konsultfirma och sälja in din specialförmåga till företagen?
Spatial konsult AB?
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av magi5 »

Det var först för 3 år sedan som jag förstod att jag var unik. Jag var då över 50 år och visste alltså inte under 50 år att jag hade denna exceptionella visualiseringsförmåga.
Vad jag läst nu är att man med hög spatial intelligens ska jobba med konstruktion i 3D.

"Howard Gardner, psykolog, forskare och professor vid Harvard University, definierar spatial intelligens som förmågan att tänka i tre dimensioner. Det innebär att man kan se yttre och inre bilder, att man kan återskapa dem, omvandla eller modifiera dem – med andra ord att man kan avkoda grafisk information" , " Spatial intelligens spelar också en stor roll i andra mindre vanliga aktiviteter, såsom när man skapar föremål i olika material eller upprättar en byggnadsplan. Därför uppvisar både arkitekter och skulptörer ofta en hög nivå av spatial intelligens. " ......
Så man borde nog ha jobbat med CAD eller sprängskisser då jag varit exceptionellt bra på det.

MagI
Senast redigerad av magi5 12 maj 2020, 20:18:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av TomasL »

Sannolikt inte, eftersom man behöver produkt-kunskap, materialkunskap och produktionskunskap för att bli en god konstruktör, att vara duktig på tetris hör inte till de nödvändiga kunskaperna, snarare tvärtom.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av magi5 »

--

Det finns en berömd professor, Jordan Bernt Peterson som är en kanadensisk klinisk psykolog och författare och
verksam som professor i psykologi vid University of Toronto.
Han och många andra psykologer skriver att man idag vet, att om man är väldigt högpresterande inom ett område,
är man mest troligt ganska högpresterande inom alla andra IQ förmågor/områden.
Han säger detta bla två gånger här.



Så om man kan visa på höga resultat i BlockOut , är man förmodligen bra på att arbeta i CAD samt att visualisera nya konstruktioner.

Håller alla här med om att man nog har en generellt hög intelligens inom alla IQ förmågor
om man har en hög spatial intelligens och/eller höga poäng i BlockOut level "Out of control" ?

MagI
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CAD träning i 3D Tetris / BlockOut

Inlägg av TomasL »

Så om man kan visa på höga resultat i BlockOut , är man förmodligen bra på att arbeta i CAD samt att visualisera nya konstruktioner.
Nej, absolut inte, det har inte med vartannat att göra.
Snälla, sluta dilla om saker du inte har en aning om.
En liten undring, hur många timmar har du arbetat med CAD, både 2D och 3D?
Håller alla här med om att man nog har en generellt hög intelligens inom alla IQ förmågor
om man har en hög spatial intelligens och/eller höga poäng i BlockOut level "Out of control" ?
Absolut inte, det har inte med vartannat att göra, att man är duktig på ett spel, säger ingenting om eventuell IQ, vilket i sig inte säger så mycket det heller.
En Savant tenderar vara väldigt duktig på en eller två saker, dock inte på speciellt mycket annat.
Så en BlockOut-Savant kan bli oslagbar världsmästare på Tetris/Blockout, men oförmögen att kunna göra något annat.
Låst