Gratis antivirus?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gratis antivirus?

Inlägg av TomasL »

För 99,99% av alla användare, så är dessa program virus/malware.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gratis antivirus?

Inlägg av Glenn »

Nej.

Det är möjligen oönskade mjukvaror, men det är INTE virus eller malware.

Sen tror du väl inte på fullt allvar att 99.99% av alla windowsanvändare kör en miljö helt utan piratkopior på sin dator ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gratis antivirus?

Inlägg av TomasL »

99,99% av användarna har inte en aning om hur man gör för att använda piratkopierade program
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Gratis antivirus?

Inlägg av JimmyAndersson »

Sodjan:
'Vad har du för verksamhet som har så unika risker involverade jämfört med "alla andra"?'

Ingen aning.
Jag kan inte se något som säger *att* jag ens har det. :)
Jag startade tråden för att jag var intresserad av ett gratis antivirusprogram för Windows 10.
Visste inte ens att Windows Defender fanns.
Mitt senaste inlägg (innan ditt) skrev jag bara av ren nyfikenhet.
That's it. :)


TomasL:
"99,99% av användarna har inte en aning om hur man gör för att använda piratkopierade program"

Man kan också vända på det och säga att 99,99% av användarna inte har en aning om *att* det är ett piratkopierat program.
För dem är det "ett program" och man installerar det på samma sätt som alla andra program.
Det är vi som är nördarna och vi vet skillnaden. Men vi är den sista gnuttan procent.

-

Nåja, det här är utagerat.
I går avinstallerade jag McAffee som var förinstallerat. Trial-versionen hade gått ut och jag var trött på att få ständiga påminnelser om "allt" de gjort.
(När jag avinstallerade så fick jag reda på att de sökt igenom 6st nedladdade filer. Uhm… bra.... Men resten då?)

Så nu kör jag Defender.
Men det vore som sagt intressant att veta om det finns något program som kan testa ifall antivirusprogrammet fungerar.
Ja lite på samma sätt som det finns program för att testa ens brandvägg och liknande.
Men det beror inte på att jag har några unika risker. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gratis antivirus?

Inlägg av mrfrenzy »

Ladda ned "EICAR Standard Anti-Virus Test File" eller "EICAR Anti Malware Testfile"

Det är helt harmlösa filer som är avsedda just för detta.
Om ditt antivirusprogram fungerar kommer det radera eller sätta filen i karantän och ge en varning om detta.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gratis antivirus?

Inlägg av Klickmans »

@mrfrenzy
Oh Yes.JPG
Tack för tipset!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av mrfrenzy 18 februari 2020, 17:18:28, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: tog bort direktlänk till eicarfilen, vissa browsers/antivirus kan reagera på det och blockera sidan
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gratis antivirus?

Inlägg av Pajn »

Glenn skrev:Sen tror du väl inte på fullt allvar att 99.99% av alla windowsanvändare kör en miljö helt utan piratkopior på sin dator ?
Idag skulle jag absolut tro att det är så. Vad är det för piratkopierade program som normala användare har idag?

Förr ville alla ha MS Office men idag fyller Google Docs samma funktion på ett bättre sätt gratis. Photoshop var väl också ganska
stort på "piratmarknaden" men jag antar att det även där finns gratisalternativ som för en normalanvändare är enklare men
ändå har alla nödvändiga funktioner. En snabb googling ger https://www.photopea.com/ som en potentiellt trevligt webb-alternativ.

Jag kan inte minnas när jag sist ens funderade på piratversioner som ett alternativ och primärt inte av moraliska bekymmer utan
helt enkelt för att behovet aldrig uppkommer.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gratis antivirus?

Inlägg av Klickmans »

Klickmans skrev:@mrfrenzy
Oh Yes.JPG
Tack för tipset!

Sorry, det där tänkte jag inte alls på. (Dumstrut på, 3minuter denna gång)

Tack för att du löste det mrfrenzy!
Skriv svar