Program för CNC styrning

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Program för CNC styrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns en uppsjö, nåja , program för att styra saker. Måste det vara så! ;-)
Sedan måste jag ställa frågan om Mach3 vs Mach4! Om man inte har licens eller gamla inställningar är det väl vettigt att köra med fyran.
Om inte grannen eller närmsta kompis kör Machx varför då inte gå på Linux CNC!
När det gäller min lilla Fräs kör jag ju med GRBL. Är det rätt för framtiden?

Ni som har skiftat från Mach3 till LinuxCNC Varför! EMC2 är det samma sak?

Jag har nu fått erfara att det är en ganska lång väg från Idé till snurr på fräsen. Men vilken väg är den rätta?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Program för CNC styrning

Inlägg av tecno »

EMC² är forntida LinuxCNC.

Mach3 fungerar hyfsat bra men utvecklas inte längre, dvs det finns begränsningar och det var orsaken till att jag gick över till LCNC som ju utvecklas hela tiden.

Ställ frågan vad det är du vill att din maskin och du som kör vill ha ut av din maskin och klarar då Xxxxx av detta så fine.
Se bara till att det finns möjlighet att vidareutveckla med det styrprogrammet du har och håll dig till det= enklast så.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3744
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Program för CNC styrning

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag är mycket nöjd med Mach3 och ScreenSet 2010. Jag kör det på en 23 tums touchskärm. Fyller alla mina behov.
Om jag bestämmer mig för att byta köper jag ett kommersiellt program, det jag spanat in är UCCNC http://www.cncdrive.com/UCCNC.html tillsammans med en UC400ETH.
Programmet kostar 770 kr och motion kontrollern ca 2000 kr.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Program för CNC styrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Anledning till att jag är ambivalent, trots att det oftast fungerar med Mach3 i den stora Routern, mer än fräs, är okynnesgrejor.
Kanske beroende på mitt handhavande eller på att jag inte förstår programvara i flera led.
Men förra veckan körde den Z och spindeln rakt ner i bordet igen!
Jag gjorde veckan innan några skyltar med texten "Utfart" med Mach3 tillägg Write.
Nu när jag testade filen var den adderad med några spiraler!! Varför?
När vi tog över maskinen trodde jag att det var med licens, det fanns ett slaviskt namn i headern, men då stannade körning på rad 500 som är den fria begränsningen. Nu står det mitt namn och den kör säkert flera tusen rader kod. Det blir många rader med figurer och texter.

Kanske är det enda rätta att skruva ner skåpet, bygga upp det hela igen. Kan ju vara störningar i datorn också som kör en Win XP.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Program för CNC styrning

Inlägg av tecno »

Mach3 gör vad den blir tillsagd att göra så dina spiraler är 'skit in = skit ut'.

Nåt är fm. inte rätt inställt, mitt råd till dig är att du läser på i manualen så du får kläm på hur allt hänger ihop.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Program för CNC styrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst är det så. Att allt görs som på beställning. Det jag skrev och menade var att filen Write.nc som innehöll kommandon för att fräsa ordet "Utfart" var korrupt vilket jag kunde se i simuleringsfönstret. Jag skall ta filen med in till stan för att se vad som har lagts till, det var en handfull rader.
Men visst är det att läsa på manualen. Och kanske försöka att förstå ;-)
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Program för CNC styrning

Inlägg av H.O »

Fel IJ-mode?
G-koden genererat för absolut IJ-mode, Mach3 inställt för relativt IJ-mode - eller tvärt om.

Om du vill ha något enkelt, mer sömlöst, integrerat så ta en titt på EstlCAM. Det ska funka ihop med Arduino med rätt firmware, kanske GRBL - jag vet inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Program för CNC styrning

Inlägg av Glenn »

Jag valde LinuxCNC av flera skäl, dels hade jag ingen lust att betala för machX, dels trivs jag bättre i linux rent generellt.

Sen påstås väl linuxcnc likna "stora" system mera också, huruvida det stämmer vet jag inte då jag har för lite kunskap om både mach och "stora" system.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Program för CNC styrning

Inlägg av jihe »

Jag valde linuxcnc eftersom jag har en svarv och mach 3 inte funkar för gängning. (Eller ja, enligt uppgift funkar det om man har en så pass överdimensionerad motor att varvtalet inte varierar alls med lasten).

Innan linuxcnc körde jag turbocnc i dos vilket faktiskt var ett rätt angenämt program, dock med samma begränsningar avseende encoders som mach 3.

Turbocnc hade något jag saknar i linuxcnc: möjlighet att i g-koden prompta användaren om en parameter under körning.

Sen är jag generellt allergisk mot användargränssnitt som skall uppfinna hjulet på nytt, vilket alltid gett mig en avsmakskänsla när jag labbat med mach 3 och dess tevespelsgränssnitt. Men det skulle jag säkert vant mig vid om det inte var för gängningsproblematiken.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Program för CNC styrning

Inlägg av SeniorLemuren »

Har kollat på några Youtubar som visar Fusion360 till Arduino med GRBL. Verkar ju helt Ok. Fusion360 är ju helt galant.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Program för CNC styrning

Inlägg av tecno »

jihe skrev:Jag valde linuxcnc eftersom jag har en svarv och mach 3 inte funkar för gängning. (Eller ja, enligt uppgift funkar det om man har en så pass överdimensionerad motor att varvtalet inte varierar alls med lasten).
Gängning har fungerat i Mach, varit med sedan Mach2 och laborerat tillsammans med Art Fenerty och visst fungerade det men så kom då nya stjärnor in och vips så vart det nåt fel i gängsynken. Det går att få full funktion OM man får till ett stabilt varvtal.
Många gamlingar från Mach2/Mach3 tiden med svarv har lämnat eländet bakom sig och valt LCNC pga oviljan att rätta till detta och kör nu LCNC utan strul.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Program för CNC styrning

Inlägg av H.O »

Om man får till ett stabilt varvtal så BEHÖVS ju ingen speciell funktion för gängning, då räcker det ju att räkna tid så det är klart att det fungerar då :-)

Jag har aldrig varit med i svarv-träsket på riktigt men vet att det varit MYCKET diskussioner genom årens lopp. Det fungerar inte skriker någon, det gör det visst säger nån annan, ändringar görs som hjälper den första men förstör för den andra osv...Det gäller att ha en spindel med högt tröghetsmoment så att hastigheten ändras "långsamt" dvs så pass långsamt än det den hinner ändra sig mellan två index-pulser inte förstör gängan man försöker skära.

Grundproblemet är ju att Mach3 är en så kallad buffrad controller till skillnad från LinuxCNC (och även TurboCNC) som är realtidsbaserade. Jag tror att OM man har en svarv OCH vill köra Mach3* så ska man satsa på en extern motion controller som har uttalat stöd för gängning.

* Om man nu inte redan har Mach3 och är van vid det så ser jag ingen anledning att köra det. Vill man köra i Windows så är det Mach4, Linux så är LCNC - eller så köper man en stand-alone controller från AliExpress. Oavsett vilket så är det mycket att sätta sig in i, den som förväntar sig att gå från 3D-modell till färdig detalj med ett musklick lär få problem oavsett system.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Program för CNC styrning

Inlägg av PTC »

Men för en ”newbee” som inte är så insatt är det svårt att välja
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Program för CNC styrning

Inlägg av hawkan »

Det linuxcnc gör när det gäller gängning i svarv är att den utgår från spindelns varvtal och styr Z från det. Saggar spindeln gör Z det med lika mycket och det blir ändå bra.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Program för CNC styrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst finns det många vägar och många program, jag ser gärna att det är fritt, men kan betala en vettig peng för mitt lilla hobbykör.
EstlCam har jag testat till den lilla fräsen T8, Jag gillar vad jag ser och licensavgiften är skälig. Skall testa den även i Windowsmiljön.
Ursprunget till trådstarten var egentligen detta med Mach3 vs Mach4 Varför skall man hänga kvar vid en lägre typ Mach3 men tydligen så är det mer än uppåt som skiljer.
Ser ju hur vissa här har gått över till LCNC, skal testa detta också.
Tacksam och glad för all input och diskussion här. Det har säkert fler än jag nytta av.
Skriv svar