Solid Edge? Nybörjarfrågor

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av DennisCA »

Laddade hem en gratisversion av Solid Edge igår, ver 2020 och försöker lära mig det nu. Jag förstår det lär vara som SolidWorks men saknar några avancerade saker. och ingen CAM funktion som i Fusion 360 men jag använder inte det.

Det jag undrar nu är var är tidslinjen? Finns den ens? Den är så jävla användbar i Fusion 360 då man kan stiga tillbaka i tidslinjen och ändra en feature hit eller dit. Ser inget liknande i Solid Edge ännu, men det finns så jäkla mycket att ta in i interfacet... Jag var under intrycket det också använde sig av parametric modeling på samma vis som Fusion, men jag antar dom har en annan approach här. Vill gå tillbaka och ändra en extrusion just nu bara.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av DennisCA »

OK jag ser Solid Edge will köra i något dom kallar Synchronous mode, det funkar inte som det jag är van vid från Fusion. Mitt första intryck är att jag gillar inte det. Andra intrycket är att då man byter börjar programmet uppföra sig helt annorlunda, till den grad att videon jag följer inte längre funkar.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av DennisCA »

Kan inte ens göra en enkel extrusion i det här programmet utan att det tiltar, och jag htitar inget genom att söka. Siemens egna online community är svårnavigerat och icke intuitivt, skrev en post där men råkade klicka fel så försvann allting. Verkar inte finnas så många där heller. Jag ser Autodesk har ett stort försprång här, deras forum är enkla att använda i jämförelse och det var alltid lätt där att få hjälp med något, och många bra videos, har inte hittat någon bra hjälpvideo är ännu som vore av samma kvalité. Jag får känslan att allt där är mera intuitivt och polerat.

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av tecno »

Varför börja jiddra med nåt annat när du börjat vänja dig med F360?
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av DennisCA »

Börjar känna mig obekväm med utvecklingen där, tycker dom går emot att göra mera och mera saker så dom kostar.

Det är väl också bara allmänt bra att kunna flera program.

Jag fick extrusionen att fungera men det krävdes att jag tog bort linjerna. Jag kan inte tro det är så man ska göra dock.

Bild
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av lgrfbs »

Jag har mixtrat en hel del mad CAD och det finns i detta fall två sätt att göra samma sak.
A; (Fusion360)
Man rita flera figurer omlott och sedan välja ytorna i figurerna som ska få en höjd

B; (Alibre Design, Solid Edge)
Man ritar figuren utan överlappande linjer och ger den en höjd.

Det är helt enkelt två olika tillvägagångssätt för att göra samma sak.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av DennisCA »

Va på riktigt? Det är ju en stor svaghet isåfall. Jag har nästan svårt att tro på det, det är en så användbar funktion. Jag märkte man behöver inte göra samma sak i synchronous mode, där fungerade det att göra en extrusion utan att ta bort linjerna.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av lgrfbs »

I så fall hade jag fel, efter som du fick till det.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av DennisCA »

Det är det här med synchronus mode som gör det, big deal enligt dom, kanske jag borde ge det en chans:
http://www.technologie-synchrone.fr/Sol ... 254657.pdf
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av Glattnos »

Nyaste versionen av SolidEdge verkar ha någon typ av bugg med extrude-funktionen, jag fick det inte att funka hur jag än gjorde. Åkte till ett företag här i stan som kört SolidEdge länge och på deras dator fungerade det. Det var inte jag som gjorde fel utan det verkade vara nått kompatibilitetsproblem.

Jag tycker inte att SolidEdge har löst fler problem än dom skapat med Synchronus/Ordered mode. Istället för att ha två modes att växla mellan(för att kompensera för varandras tillkortakommanden) så skulle dom ha haft ett mode där funktionerna som behövs fanns(som de flesta andra program).
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av DennisCA »

Jag forskar lite och det verkar vara mera negativt än positivt om synchronous mode än så länge.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av SeniorLemuren »

DennisCA skrev:OK jag ser Solid Edge will köra i något dom kallar Synchronous mode, det funkar inte som det jag är van vid från Fusion. Mitt första intryck är att jag gillar inte det. Andra intrycket är att då man byter börjar programmet uppföra sig helt annorlunda, till den grad att videon jag följer inte längre funkar.
Synchronous mode är det samma som Direct Modeling i Fusion. Kolla denna video.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av säter »

DennisCA skrev:synchronous mode
Vad heter motsvarande funktion i SolidWorks?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av Glattnos »

SolidEdge är ett bra program helt klar, det beror nog mer på hur man föredrar att det fungerar. Det är inte lika meckigt som Fusion360 när det kommer till plåt-beredning och har även bättre ritnings-funktioner. Jag tror det har weldments också.

Det beror mycket på vad man ska rita och hur man vill jobba.

Om man vill köpa ett program utan att prenumerera så är nog ZW3D och SolidEdge bland dom billigaste programmen som erbjuder proffessionella funktioner.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Solid Edge? Nybörjarfrågor

Inlägg av Glattnos »

säter skrev:
DennisCA skrev:synchronous mode
Vad heter motsvarande funktion i SolidWorks?
Jag tror inte det finns i Solidworks, däremot finns det funktioner som påminner om det(move face t.ex.)

Synchronous mode innebär väl i princip att man kan ha en odefinierad geometri(sketch, solid etc) och sen måttsätta i efterhand. Man kan även flytta på saker likt direktmodellering, även om geometrin är definierad från början.
Skriv svar