Hur samla alla mejl i en mejl?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har tre mejladresser, min fråga är hur jag kan samla alla inkommande mejl till dessa tre mejladresser i samma mejl.

Misstänker att nån slags forward måste göras men har ingen susning om hur.

Borde dock vara rätt enkelt för jag lär knappast vara ensam om det här "problemet".

Frågan är bara hur man gör :)

MVH/Roger
PS
Min standardmejl (yahoo) har nån gång frågat mig om jag vill samla alla mejl hos dom men iom att jag inte begriper mig på datorer så har jag känt att det varit tryggast att låta bli för man vet liksom vad man har men man kan aldrig veta vad man får :)
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av H.O »

Kör du någon mejlklient (Outlook, eM Client etc) på din dator? I så fall är det (väl) bara att konfigurera flera konton där.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

GMail tar emot och hanterar flera konton!
Bara skapa och lägga upp hämtning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av TomasL »

Jag använder dels forwarders på en del av mina konton och dels multipla konton i Outlook.
Har nog ett 20-tal e-postadresser totalt, varav ett par tre-fyra stycken är riktiga, resten är forwarders
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var ju kul att höra men hur skapar man en forward då?

För jag tror det är det jag vill ha för jag vill liksom inte att yahoo skall "lägga sig i" mitt mejlhanterande utan jag vill bara se vad jag fått för mejl till dom andra kontona så att jag slipper logga in där för att vittja mejlen.

Yahoo är och förblir min standardmejl och jag vill ha det så, dock saknar jag som sagt möjligheten att se in i dom andra brevlådorna.

Och har alltså ingen större lust att logga in där bara för att se en massa spam som det oftast är.

MVH/Roger
PS
En lösning hade varit om mejlen aldrig kom till dom andra kontona utan hamnade hos yahoo direkt, vilket jag dock tror är definitionen på forward.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av mrfrenzy »

Forward funkar inte bra längre. Pga SPF blockeras många mail som man försöker forwarda.

Ifall ett av dina mailkonton är Gmail så har dom en utmärkt funktion för att hämta in dina övriga adresser. Annars får du tala om vilka domäner du har mail på så kanske något annat har liknande funktion.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kära RogerK8
Det är inte alltid roligt, givande eller intressant att ge dig råd och uppmuntra till dåd!
Du har, väldigt ofta, en klar och förutfattad mening om hur saker fungerar eller inte!
Många här på Sef, engagerar sig för att svara och tipsa rätt väg här i livet.
Men det behövs då ett öppet och mottagligt sinne för att råden skall falla i god jord och gro.

Så tänk efter när du ställer en fråga! Vill jag (du) ha ett ärligt och framtidsinriktat svar?

Jag bedömer att du har en potential för ett bra fortsatt, och kanske långt , liv.
Men det är bara du som kan avgöra om du vill vara en del av framtiden, du och säter.

Och jag lovar, jag är betydligt äldre än de flesta här, men jag vaknar, så småningom, på morgonen och förväntar mig att få lära mig mera under dagen än vad jag hitintills har lärt mig.
Och se på fan, det gör jag!

Så välkommen i gänget.

Ställ inte bara frågor, sök svaren, internt, såväl som externt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av Spisblinkaren »

mrfrenzy skrev:Forward funkar inte bra längre. Pga SPF blockeras många mail som man försöker forwarda.

Ifall ett av dina mailkonton är Gmail så har dom en utmärkt funktion för att hämta in dina övriga adresser. Annars får du tala om vilka domäner du har mail på så kanske något annat har liknande funktion.
Vad är SPF för nåt?

Svenska Spamfilter Föreningen, eller?

Känns som om det du säger stämmer, personligen är jag förskonad från spam i min yahoo nästan totalt av nån fantastisk anledning och jag gissar att spammare på nåt sätt kan gömma sig mha forwards.

Jag råkar faktiskt ha ett gmail-konto men jag tycker google är så urflippat med avseende på integritet så jag vill inte använda det kontot (annat än när jag lägger upp videos på tuben absurt nog).

MVH/Roger
PS
Glömde bort min tube-lösen en dag, fick en massa svårigheter med att skaffa nytt (inklusive personlig service) och när jag äntligen nästan hade lyckats så fick jag frågan "ange ett gammalt lösenord" :bravo:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av Spisblinkaren »

Lasp skrev:Kära RogerK8
Det är inte alltid roligt, givande eller intressant att ge dig råd och uppmuntra till dåd!
Du har, väldigt ofta, en klar och förutfattad mening om hur saker fungerar eller inte!
Många här på Sef, engagerar sig för att svara och tipsa rätt väg här i livet.
Men det behövs då ett öppet och mottagligt sinne för att råden skall falla i god jord och gro.

Så tänk efter när du ställer en fråga! Vill jag (du) ha ett ärligt och framtidsinriktat svar?

Jag bedömer att du har en potential för ett bra fortsatt, och kanske långt , liv.
Men det är bara du som kan avgöra om du vill vara en del av framtiden, du och säter.

Och jag lovar, jag är betydligt äldre än de flesta här, men jag vaknar, så småningom, på morgonen och förväntar mig att få lära mig mera under dagen än vad jag hitintills har lärt mig.
Och se på fan, det gör jag!

Så välkommen i gänget.

Ställ inte bara frågor, sök svaren, internt, såväl som externt!
Kära Lasp!

Har du tänkt på att det faktiskt går att prata med folk på ett forum?

Så varför tycker du att jag borde söka upp informationen själv?

Är det speciellt socialt?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av mrfrenzy »

Det spelar ingen roll ifall du använder Yahoo, Gmail eller någon annan utländsk reklamfinansierad tjänst.
FRA läser alla mail som skickas och tas emot från svenska korrespondenter.

Mailoperatören använder information om ditt beteende och i vissa fall dina mail för att visa dig så effektiva annonser som möjligt.

Vill du ha någon form av integritet är det bäst att använda en mailoperatör som du betalar för en tjänst med specificerade avtalsvillkor, servrarna bör ligga i Sverige om du mest har svenska kontakter.

(P.S. Det är enkelt att återställa lösenord via SMS om man har sitt mobilnummer inlagt på kontot).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Mitt svar försvann!

Men Kära RogerK9

Det är viktigt att inte bara fråga utan öppet kunna lyssna på på förslag!
Kanske skall man testa, och testa igen innan man förkastar allt som man får som förslag!

Jag går inte i polemik med din inställning!
Bara försöker att svara på varför du inte längre får de svar som tar dig framåt!

För jag är mest intresserad av det som gäller framtiden!
Sug på det ordet Framtiden! Och se vad du vill ha.

Leonardo Ve Aros
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av Spisblinkaren »

mrfrenzy skrev: (P.S. Det är enkelt att återställa lösenord via SMS om man har sitt mobilnummer inlagt på kontot).
Jag erkänner att jag är ganska knäpp när det gäller internet, ingen hemlighet där.

MEN jag gillar inte när google/youtube snappar upp saker som jag inte godkänt att dom får snappa upp.

När jag försökte skaffa nytt lösen till mitt google-konto såg jag nämligen mitt mobilnummer där och det har jag INTE godkänt.

Frågan är sedan hur fasen dom ens fick tag i det, för jag har aldrig angett det, knappt ens i mejl.

Gillar inte sånt.

MVH/Roger
PS
Yahoo har sedan haft nåt halvroligt bus för sig, en vacker dag råkade jag nämligen trycka "f" i mejladressrutan varvid det kom upp farsan inom parentes plus mejladressen som förslag vilket jag ALDRIG angett. Däremot har jag ju skrivit "Hej farsan" i mejl till farsan och därifrån har väl allt räknats ut. Men jag gillar som sagt inte sånt här.
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av danielr112 »

Yahoo är inte ett dugg bättre än de andra...
Snappa upp ditt nummer har gjorts för att du matat i det på ett ställe. Din webläsare kommer ihåg fällt som du fyller i fyller i dem automatiskt. Går stänga av om man nu vill det eller köra i inkognito läge.


Varför inte bara be dom som mailar att bara maila till din Yahoo adress? Det är ju det enklaste om du inte vill beblanda dig med teckniska termer eller läsa på hur en viss operatör kan skicka ett mail vidare antingen som ren forward eller som en kopia eller för den delen läsa om Yahoo kan hämta mail från en annan operatör.

Jag känner tyvär inte för att googla å din räkning men jag kan garantera till 110% att dom har en sådan funktion liggandes. Det har ju alla operatörer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:Yahoo är inte ett dugg bättre än de andra...
Snappa upp ditt nummer har gjorts för att du matat i det på ett ställe. Din webläsare kommer ihåg fällt som du fyller i fyller i dem automatiskt. Går stänga av om man nu vill det eller köra i inkognito läge.
Jag kan ha skrivit det i ett mejl sen minns jag tyvärr blundern med att jag råkade vara korkad och gick med i en tävling för att vinna en iPhone (på den tiden brydde jag mig inte, min telefon var ju bara trasig), säljare ringde då till mig i månader efter detta :D
Varför inte bara be dom som mailar att bara maila till din Yahoo adress? Det är ju det enklaste om du inte vill beblanda dig med teckniska termer eller läsa på hur en viss operatör kan skicka ett mail vidare antingen som ren forward eller som en kopia eller för den delen läsa om Yahoo kan hämta mail från en annan operatör.
Bara för att jag har tryckt upp 100 visitkort med den "korrekta" adressen som inte är min yahoo-adress samtidigt som jag inte kan ha koll på alla som försöker nå mig (rätt korkad kommentar det här egentligen).
Jag känner tyvär inte för att googla å din räkning men jag kan garantera till 110% att dom har en sådan funktion liggandes. Det har ju alla operatörer.
Jag betackar mig ändå för länkar.

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8041
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Hur samla alla mejl i en mejl?

Inlägg av danielr112 »

Skriv svar