Välja CAD program

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av swesysmgr »

Glenn skrev:Det är också en strategi att se vad som gör att kunderna väljer just din produkt och se till att din produkt fortfarande passar kunderna bättre än konkurrenternas, om man exempelvis ser att kunder som tidigare använt en konkurrents produkt plöstligt byter till den egna pga missnöje med en ändring hos konkurrentens produkt, är det ju strategiskt rätt att inte införa samma ändring i sin egen produkt.

Det är också strategiskt att se till att säljarna kan bibehålla långsiktiga relationer med kunderna genom att ge sina säljare information om vad som händer.
När hade du senast nytta av en försäljare? När betalade du senast för ett program? Hur mycket mer per år är du villig att betala för "god relation"? Handlar det om väldigt komplexa system eller stora order där det finns en öppning att deala om rabatter kan jag förstå det men för mindre företag som skall köpa 1-10 licenser är agent-systemet och dolda priser en stor nackdel som jag ser det.

Det finns fördelar och nackdelar med båda modellerna både för säljare och köpare, den mest uppenbara fördelen med hyr-modellen för småföretag är att du får mycket lägre kapitalkostnader/likviditetsbehov.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Glenn, du har absolut ingen kunskap på sådana saker, utan tror och gissar hej vilt.
Look who's talking.. :rofl
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av TomasL »

Tja, du vet ju hur ett bolags styrelse fungerar och hur de tänker, för du har ju suttit i en massa styrelser.
Naturligtvis har du också konverterat en massa CAD-projekt från ett system till ett annat utan problem, du är ju liksom professionell på sådana saker.
Eller.....
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev:Köp in SW om du är van med det sedan tidigare.
Jag tror att det blir bästa valet för er.
Detta är helt klart det viktigaste, när gubben som ritar kostar 50000:-/månad då blir det mest lönsamt att välja det CAD-system han ritar snabbast/bäst i oavsett om det kostar ett par tusen mer eller mindre i månaden.

Det är därför jag har svårt att förstå tänket att "spara pengar" genom att suga sig kvar i 5-10 år gamla versioner, om modern hårdvara och nya funktioner i programmet gör ritandet 10% mer effektivt då blir vinsten av det mycket större än merkostnaden av att hyra/betala supportavtal varje år för att alltid få senaste versionen av mjukvaran.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av Krille Krokodil »

En programvara satt jag 6 veckor med med 10 krascher om dagen och utan att gå i mål. Sen gick vi
över till Catia och efter några år i det kunde jag göra samma sak på 1/2 arbetsdag.

Om man har 1000-tals arbetstimmar CAD varje år i sin organisation så bör man nog angripa frågan från andra
hållet och utvärdera vilken programvara som är den mest rätta och göra en payback-kalkyl på investeringen.
Även den dyraste CAD går nog att räkna hem om man gör ett bra grundarbete.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Välja CAD program

Inlägg av tingo »

For de som fortsatt ikke har bestemt seg, så kan kanskje dette intervjuet hjelpe: http://blog.snapeda.com/2019/10/28/an-i ... -of-kicad/
(i en eller annen retning)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av TomasL »

Tingo, nu handlar iofs tråden om Inventor VS SW, så EDA-system som kicad mm platsar inte riktigt här.
Förutom det, så skulle jag aldrig någonsin kommersiellt använda ett Open Source program för denna typ av design, funkar säkert jättebra för hobbyister mm, men inte kommersiellt.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Välja CAD program

Inlägg av tingo »

Aha, så du leste ikke intervjuet, TomasL? :-D
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av swesysmgr »

Jag läste den och det är väl bra för den som vill ha ett ecad-program gratis att CERN satsat statliga forskningspengar på KiCAD men att offentliga pengar eller sponsring från storföretag som IBM och Oracle skall kunna räcka till att utveckla allt du behöver och ge bort det gratis tror jag inte på.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av swesysmgr »

Glattnos skrev:Nu är ju detta något år gammalt men varför skulle Dassault Systems vilja ta efter Autodesk när det ser ut såhär(från Wikipedia):
Vet inte vad du menar att det där skulle säga om mjukvarornas kvalitet eller prissättning? Dassault var tidigt ute med Catia 3D-cad och gjorde en deal med IBM som hjälpte dem att sälja in deras CAD och PLM-system till storföretag hela världen.
Dassault revenue 2018.PNG
Tittar man i Dassaults årsredovisning då ser man att serviceavtal och hyrlicenser är den överlägset största intäktsposten på 2163 miljoner €.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glattnos »

Dassault är ju stora men just när det gäller Solidworks så sa säljaren att det är ca 1-2% av användarna som kör prenumeration(typ dom som väljer det först och sen köper loss licensen efter några månader). Det dom tjänar pengar på är serviceavtal och att sälja nya program samt uppdateringar.

Sen är det ju många här som inte verkar veta hur det ser ut på många håll idag. En ganska stor del av mellansegmentet CAD-program(Solidworks, Inventor, SolidEdge mfl)används av tillverkningsföretag, endast typ 20% av dom företag jag jobbar emot har ens en 3D-mus(som är den uteslutande största uppgraderingen man kan skaffa effektivitetsmässigt i alla 3D-program). Tillverkningsföretagen har sällan någon spetskompetens på programmen eftersom ingen jobbar i dom på fulltid. Dom använder programmen som en universell länk mellan kund-underlag och CAM-program/maskin samt för att internt göra tillverknings-beskrivningar och ritningsunderlag.
För dessa(som är en ganska stor del av användarna) så är inte kontinuerliga uppdateringar så noga, inte heller vilket program man använder för nästan ingen skickar native-designfiler till tillverkarna ändå utan det skickas standardiserade format som går att öppna i “alla” program.

Solidworks standard kostar 64 800:- samt 16 200:-/år om man har serviceavtal. Räknat på 10 år blir det 226 200:-(22 620:-/år)
Inventor kostar ca 77 000:-/3år Räknat på 10 år blir det 256 600:-(25 660:-/år)
Så det är inte så himla stor skillnad på hur mycket företaget får in på prenumeration vs. köp-licens.
Dom som vill betala mindre och klarar sig med befintlig funktionalitet har ju möjlighet att välja att betala 64 800:- för Solidworks utan serviceavtal, det är ju nästan bara bonus-inkomst för Dassault eftersom dom användarna annars förmodligen hade valt ett annat program(SolidEdge, ZW3D osv).

När det gäller renodlade konstruktionsföretag som även arbetar med varann på olika sätt ser det såklart annorlunda ut och det kan vara viktigt med uppdateringar och att man har rätt program. Men bara så man kommer ihåg att det finns olika kategorier av användare där olika saker kan ha olika stor betydelse :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av swesysmgr »

Om jag var ett enmans/småföretag som stod i begrepp att sänka 81000:- (licens + 1 års support) i en mjukvara då hade jag funderat länge och väl på om detta verkligen är en vettig investering.

Om man är CAD-konsult, använder mjukvaran 100% av tiden och det finns gott om jobb det kommande året då kanske det är vettigt att ta en högre initial investering för att få lägre pris över tid men om du driver ett mindre företag med blandad verksamhet där du inte har råd med alla investeringar samtidigt är det mer tveksamt.

Säg att du istället köper en begagnad maskin som kan göra någon form av jobb där du vet att det finns efterfrågan för dina 80000:- Om den maskinen då ger ett positivt överskott per år som är högre än merkostnaden för att hyra CAD-programmet istället för att köpa det då är det en bättre investering.

Tio år är en väldigt lång tid att skriva av mjukvara på men om vi tar din beräkning ovan med 22600:-/år och jämför den med ett uppskattat hyrpris på 34000:-/år* då blir skillnaden 11400:-.

För ett stort företag spelar detta inte så stor roll, där finns likviditet eller möjlighet att låna pengar till att göra båda investeringarna samtidigt.

Annat att fundera på när det gäller hyr- mot köplicens är om du skulle vilja ändra inriktning eller avveckla. Hyrlicensen säger du då bara upp och säljer den begagnade maskinen för så mycket du kan få ut. Dina 65000:- i en fast licens däremot, går den alls att sälja eller har den värde 0:-?

* https://www.engineeringclicks.com/solid ... ice-guide/ Hyrpis $2700/serviceavtal 1 år $1295 = 2,1 * serviceavtalet för att hyra
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av Krille Krokodil »

Tyvärr är det en broms för tillverkningsföretagen. Och i förlängningen också konstruktörerna som
får mindre och sämre återkoppling för att man inte kommunicerar effektivt med CAD.

Tack och lov har Catia CAM en kompetent CAD-licens i botten med bl a modellering av friformsytor,
jag har gjort massor av rationalisering i tillverkning med hjälp av CAD. När jag konstruerar mekanik
så har jag ena foten i verkstaden, planen för hur detaljen ska tillverkas växer fram hand i hand med
funktionen.

CAD/CAM-företagen skulle kunna bli mycket bättre på sin försäljning till små- och medelstora företag,
även för mig som har 10'000+ arbetstimmar CAD/CAM så är det svårt att argumentera inom företaget
för vissa produkter. Autodesk får jag säga är hyffsat duktiga där, deras prenumerationsmodeller och
getting-started-guider och dokumentation underlättar för att visa resultat som man sedan kan använda
för att sälja in investeringen i organisationen.

Moment 22, man behöver visa resultaten först och därefter får man verktygen man behöver. En mjukvara
i samma prisklass jag jobbar i nu har jag bla för att de tjafsfritt förlängde min demolicens tills dess att jag
kunde visa upp resultat för min chef.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glattnos »

Valet föll på Solidworks eftersom det kändes tryggast. Mycket bra support och jag har möjlighet att uppdatera i den takt jag har behov av.

Det blev även billigare än jag räknat med då jag fick 25% rabatt på programmet.

Precis som säter skrev tidigare så är det förmodligen bäst att välja det program man är mest van vid och Solidworks är ju det program jag jobbat mest i och gillat bäst genom åren.
Jag har kört många olika program på tidigare jobb och hos vissa kunder men kan nu erbjuda tjänsten själv med ett kompetent program i ryggen, vilket underlättar för alla inblandade.
Jag har ju kört Fusion360 ett par år men har aldrig riktigt blivit kompis med CAD-delen, så eftersom Fusion360 inte heller är gratis i dessa sammanhang så bestämde jag mig för att skaffa ett program jag ville ha istället.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glattnos »

Efter en dryg vecka så kan jag säga att programmet funkar grymt bra, ett program jag trivs mycket bra med. Supporten fungerar utmärkt, det är bara att ringa och fråga vad som helst.
Jag har beställt ett Quadro-grafikkort då största modellen jag jobbar med är lite hackig att rotera, vilket Quadro-korten enligt uppgift ska lösa.

En mycket bra Youtube-kanal för någon som jag, som redan kan Solidworks men behöver uppdatera sig på nya funktioner och arbetsflöden, är denna: https://www.youtube.com/channel/UCgLRHH ... x7qFBPHVfQ
Skriv svar