Välja CAD program

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av swesysmgr »

Glattnos skrev:Hmmm Autodesk har tydligen bara prenumeration på Inventor, så då går det också bort :/
Det är nog bara en tidsfråga innan även Solidworks går 100% prenumeration p.g.a. piratkopieringen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Välja CAD program

Inlägg av mrfrenzy »

swesysmgr skrev:Solidworks standard $3995, inkl. ett års uppdateringar och support $5290. Säg $1300/år i uppdaterings/supportkostnader = $7890 för tre år. Eller är det billigare? Hittade inget separat pris.
https://www.cati.com/solidworks-price/

Inventor + AutoCAD + Inventor Nastran + Inventor CAM = $2590/år = $7770, enbart Inventor $5995 för 3 år.
https://www.autodesk.com/products/inventor/overview

Svenska Solidoworks-ÅF verkar låtsas att året är 1994 och man måste ringa för pris, tycker det är mer störande än hyrlicens :)
Dina priser stämmer ganska bra med verkligheten, lite för lågt med tanke på högre lönekostnader i Sverige för supportpersonalen.

Den stora skillnaden med att köpa istället för att hyra kommer ju år 4-20, det är då det lönar sig att köpa.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av swesysmgr »

Jag valde tre år för att som jag ser det är det acceptabelt att köra 0-3 år gamla program på utvecklingssidan. Därefter börjar det bli för stora skillnader i funktionalitet, avvikelser i filformat m.m.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Välja CAD program

Inlägg av säter »

Kör du Inventor eller SW?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av swesysmgr »

Ingetdera, jag har testat Inventor lite men aldrig använt Solidworks.

Licenser är min erfarenhet att det fuskas något enormt med på sina håll och därför kommer mjukvara med höga utvecklingskostnader, från Office till Solidoworks, att gå mot prenumerationsmodellen oavsett vad de hederliga kunderna tycker.

Det är mindre olönsamt att tappa kunder men faktiskt få betalt för den mjukvara som används än att fortsätta titta bort som idag.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Välja CAD program

Inlägg av mrfrenzy »

Alltså, du köper Solidworks i år 2019 för exempelvis 50 000.
Du betalar inget supportavtal och kan fortsätta det i all evighet utan att betala mer med denna gamla version.

Eller, vilket är det enda vettiga, du betalar 15 000 per år för support och får då varje år en uppdatering till version 2020, 2021...2029 etc.
Totalkostnaden på 10 år blir då 1666kr per månad eller 416kr per arbetsvecka.

(fiktiva siffror men ungefär rätt)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av TomasL »

Jämför ni rätt versioner nu, eftersom det finns ett antal olika att välja mellan.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Välja CAD program

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tog priserna från förra sidan, det är ungefär i närheten av vad Solidworks Standard kostar. Det finns ju en hel mängd andra varianter att välja på.
Hyra blir i varje fall alltid dyrast i längden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av TomasL »

15k för support låter lågt. Tror att vi betalar det dubbla för support och maintence
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Välja CAD program

Inlägg av mrfrenzy »

Vill man ha Premium vilket nog är mera nära Design Suite så kostar det lite mer, kanske 20k/år.

Det kanske är en anledning att många går över till Solidworks? Dom kunder jag pratat med i plastindustrin tycker det är smidigare att använda.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av TomasL »

Nu anväder jag iofs Design Suite, vilket i princip inkluderar allt, typ.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av swesysmgr »

mrfrenzy skrev:Alltså, du köper Solidworks i år 2019 för exempelvis 50 000.
Du betalar inget supportavtal och kan fortsätta det i all evighet utan att betala mer med denna gamla version.

Eller, vilket är det enda vettiga, du betalar 15 000 per år för support och får då varje år en uppdatering till version 2020, 2021...2029 etc.
Totalkostnaden på 10 år blir då 1666kr per månad eller 416kr per arbetsvecka.

(fiktiva siffror men ungefär rätt)
Inventor standard 28836:- ink/år -> 1922:-/månad ex. moms för att hyra licens inklusive uppdateringar och support.

Inventor pro inklusive CAM, Nastran och Autocad 41051:-/år ink. moms -> 2736:-/månad ex. moms.

Alla behöver inte CAM men vill man ha det med Solidworks från Solidworks då är hyrlicens enda alternativet.

Konstruerar man enbart internt lite ibland kanske det går att hänga kvar vid en 10 år gammal version men skall man byta filer med andra företag och program eller vara någon form av konsult/underleverantör då tror jag det blir svårt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Välja CAD program

Inlägg av mrfrenzy »

Här är en liten äldre jämförelse som är väldigt detaljerad på funktioner men priserna är inte helt aktuella:
https://www.redstackshop.com.au/cad-rev ... solidworks (något viktad mot Autodesk)

Här är en annan jämförelse av en person med bakgrund i SW:
https://forum.solidworks.com/thread/183163 (något viktad mot Solidworks)

Allt beror ju på vilka funktioner man har störst behov av och hur man föredrar att jobba.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av TomasL »

Den första länkade jag till tidigare.
Problemet med dessa jämförelser är ju att de alltid är ett par år gamla och därmed rätt inaktuella, och det händer rätt mycket mellan olika versioner, samt inom samma version, allt eftersom man får uppdateringar.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6995
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av lgrfbs »

Kör Alibre Design™ Expert av den anledningen att någon här tipsade om det för många år sedan, då det var rabatt (99$) på programmet.
Kör Fusion 360 för att CAM bereda och enklare CAD:ande då jag inte är hemma i miljön ännu.
Skriv svar