Välja CAD program

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av Krille Krokodil »

Välkommen till Dassault-familjen!

M$ & Dassault är mastodonterna på min jobbdator, övriga tekniska programvaror som tar år att behärska är
fortfarande små appar i jämförelse.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glattnos »

Tackar :) Trivs mycket bra med programmet.
Jag har även fått mitt Quadro-grafikkort nu och det är skillnad som natt och dag i lite större assemblys, förmodligen mest för att detta kort stödjer nya grafikmotorn(eller vad det nu är) i Solidworks.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av TomasL »

Fördelen med Autodesks programvaror är att man kan köra med vanliga gamingkort, eftersom autodesk är DX
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glattnos »

Ja, det är en fördel :)
Jag blev lite överraskad av att jag hade minst lika bra gaming-prestanda med Quadro-kortet som med mitt gaming-kort.
Quadro-kortet är ett begagnat M4000 från 2015 så det är tydligt att även ett gammalt Quadro ger stor prestandaökning i Solidworks 2020.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glattnos »

Av ren nyfikenhet så köpte jag ett Quadro K2000 2GB från 2013 och faktum är att kortet ger rejäl prestanda-förbättring i Solidworks 2020 jämfört med mitt gaming-kort(GTX980 OC 4GB). Kortet stöder RealiView och bilden flyter fint(ca 30fps) även i lite större assemblys(där GTX980 ger typ 3-6fps UTAN RealView). Allt körs på 1080p skärmar.

Jag testade även lite spel men där är det inte ens nära mitt Quadro M4000 eller mitt GTX980.
Men ska ni köra Solidworks så är gamla Quadro-kort uppenbarligen ett mycket bra budget-alternativ :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av swesysmgr »

Ja Solidworks kör väl OpenGL fortfarande samtidigt som grafikkort för spel numera optimerar drivrutinerna enbart för DirectX eftersom det är där spelmarknaden finns?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av swesysmgr »

"In the 2019 version of the software, unlocking the performance in your professional video card is done by going to Tools/ Options/ System Options/ Performance and checking the box called Enable performance pipeline. Restart called Enable performance pipeline. Restart the program after that."

"For the Enable performance pipeline setting to be beneficial, have a video card that is less than six years old.
For nVIDIA, the Kepler, Maxwell and Pascal lines support this functionality. Examples include: nVIDIA Quadro K4000, M4000 and P4000."


https://www.engineering.com/DesignSoftw ... ngine.aspx

Verkar fortfarande kräva Pro/Quadro kort dock.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av TomasL »

swesysmgr skrev:Ja Solidworks kör väl OpenGL fortfarande samtidigt som grafikkort för spel numera optimerar drivrutinerna enbart för DirectX eftersom det är där spelmarknaden finns?
Och Autodesk optimerar sina programvaror för DX, de har uppenbarligen förstått saker och ting.
Skriv svar