Manual till Myntomat DMYA-10102/04

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Pallaconnex
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 oktober 2019, 20:40:01

Manual till Myntomat DMYA-10102/04

Inlägg av Pallaconnex »

Hej allesammans, mitt första inlägg här! Har kikat på forumet många gånger men aldrig haft behovet av ett konto tidigare.

Jag har kommit över en liten mynttelefon för hemma/ butiksbruk från 80-talet, en Myntomat. Just denna bär Televerkets artikelnummer DMYA-10102/04 och är tillverkad av danska GNT. Om detta inte säger så mycket för dig, så kolla på bilden här nedan:
https://digitaltmuseum.se/021026303861/mynttelefon

Jag skulle behöva en manual eller någon typ han servicehandbok till denna då jag inte får igång den för tillfället.
Utöver kosmetiska problem och behov av nya kablar så finns det två problem:
1. Telefonen är inställd i läge för pulsval, jag kör över VOIP och mina telefonadaptrar stödjer enbart tonval. Då denna har stjärna och fyrkant bör den gå att justera till tonval men hur man gör det har jag ingen aning om. Problem två är mycket möjligt kopplat till detta,
2. När jag lägger pengar i facket och lyfter luren så sväljer den pengarna men kastar sen ut dem och ger mig felkod E-08 innan den lägger på. Jag misstänker att den tror att jag lagt i pengar av misstag då min telefonlinje inte reagerar på knapptryckningarna/ pulsval.

Någon som sitter på dokumentation till denna eller på kunskapen om hur man brottas med den, du kanske till och med äger en? Hade uppskattat all hjälp, tack!

/Edmund
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Manual till Myntomat DMYA-10102/04

Inlägg av hcb »

Jag kan tyvärr inte hjälpa, men du får 5 markeringar av 5 möjliga för projektet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Manual till Myntomat DMYA-10102/04

Inlägg av säter »

Var det sådana där man hade på lasaretten?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Manual till Myntomat DMYA-10102/04

Inlägg av tecno »

Stämmer bra det.
Pallaconnex
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 oktober 2019, 20:40:01

Re: Manual till Myntomat DMYA-10102/04

Inlägg av Pallaconnex »

Ja, dessa var väldigt vanliga på sjukhus, flygplatser och liknande.

Dessa ägdes ju av kunden och alla intäkter tillföll kunden, så passade perfekt för även mindre ställen som bensinstationer. Man hade ett vanligt teleabonnemang som man betalade direkt till Televerket och så behöll man allt som lades i telefonen. På senare modeller iallafall kunde man ganska fritt sätta taxan själv så det fanns nog ganska bra möjligheter till förtjänst här.

Den jag äger har tillhört Televerket så den har vart uthyrd till abonnent, vågar inte svara på hur det fungerade med intäkterna där.

Hoppas på att få någon typ av info här, iallafall rätt riktning till info. Sen får jag la ladda upp i projektforumet istället! :tumupp:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Manual till Myntomat DMYA-10102/04

Inlägg av Marta »

Nu är jag kanske ute i det blå, men nog var där väl speciell utrustning på telefonstationen till sådana där? Bl.a. skickades impulser för markeringar.
I så fall få Du antingen modifiera Din mynttelefon, eller bygga något som emulerar stationsutrustningen.
Pallaconnex
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 oktober 2019, 20:40:01

Re: Manual till Myntomat DMYA-10102/04

Inlägg av Pallaconnex »

Ingen specialutrustning krävs här, detta är i grund och botten en helt vanlig telefon. Betalning och återstående tid hanteras helt och hållet lokalt i telefonen och inte på telefonstationen. Detta var ett måste för dessa små abonnentägda telefonerna då det hade blivit enorma investeringar för företag och liknande som ville ha dessa i tjänst annars.

Du har dock rätt, riktiga telefonkioskstelefoner jobbar på helt annat sätt med impulser för markeringar och liknande.

Jag kan ringa till denna utan problem, och kan ringa ifrån denna genom att slå nummer på en annan telefon.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Manual till Myntomat DMYA-10102/04

Inlägg av Glenn »

Det är ju inte säkert att den är omställbar heller, det kan ha varit två olika modeller för puls och tonval, alt olika kort i den för puls/ton.

Om den ens hade stöd för ton alls, det fanns många telefoner med *# som inte var tonval, finns det en R-knapp brukar det vara ton dock.

Fanns ju heller inget egentligt incitament för tillverkarna av "specialtelefoner" att övergå till tonval om marknaden var sverige då pulsval supportades även efter tonvalintåget, det fungerar fortfarande om man har en riktig analog linje.


Du känner ingen som fortfarande har en analog linje du kan testa hos ? ..det vore ju bra att utesluta att det är problemet.
Skriv svar