Fusion360-undringar

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Fusion360-undringar

Inlägg av Glenn »

Jag hade tänkt att återuppta mitt lärande i Fusion360 och har suttit och ritat på en grej jag tänkte skriva ut på 3d-skrivare.

Jag har skapat en låda och rundat av alla kanter, sen skulle jag skapa "fästen" för skruvar i hörnen, och råkar ut för detta:

Varför fyller inte min extrudade cirkel ut även min avrudning (fillet) som jag gjorde innan ? ..Jag försökte flytta filleten till efter jag skapade skruvfästet men får då ett felmeddelande, och om jag försöker nu så går det inte att dragga händelser i tidslinjen alls ? vad hände ?

Fusion360 är ett märkligt program, man känner att det är kraftfullt och att någon verkligen tänkt till, men vissa grejer stångar man bara huvudet i väggen med..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Fusion360-undringar

Inlägg av konig7070 »

Valde du Join när du extruderade cirkeln eller gjorde du en ny body?
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Fusion360-undringar

Inlägg av nomis_82 »

Du får gå in i extruderingen och välja även de lilla området som inte kom med.. Hoppas att det funkar. Orsaken till att du inte kan flytta avrundning är nog att den linje du valt att avrunda inte finns längre eller är kortare efter extruderingen..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fusion360-undringar

Inlägg av Glenn »

Antar att det var en ny, jag gjorde en cirkel och tog extrude på den bara.

Skulle jag alltså på nåt sätt slagit ihop den med det "översta planet" ?
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Fusion360-undringar

Inlägg av nomis_82 »

Du får gå in i extruderingen och välja även de lilla området som inte kom med.. Hoppas att det funkar. Orsaken till att du inte kan flytta avrundning är nog att den linje du valt att avrunda inte finns längre eller är kortare efter extruderingen..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fusion360-undringar

Inlägg av Glenn »

nomis_82 skrev:Du får gå in i extruderingen och välja även de lilla området som inte kom med.. Hoppas att det funkar. Orsaken till att du inte kan flytta avrundning är nog att den linje du valt att avrunda inte finns längre eller är kortare efter extruderingen..
Hmm, nu försökte jag göra det, och det fungerade sort of, jag försökte välja det området men fick upp extrude och kunde välja hur långt, då valde jag "to plane" och tog den nedersta delen i skruvfästet och då blev det ju rätt..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fusion360-undringar

Inlägg av Glenn »

Nu försökte jag cadda ihop en annan sak (ett cartridge-case för egenskapade PCB), och stångar huvudet i väggen i timmar för saker som troligen är superenkla..

Om jag skapar en rektangel på en yta och vill att dess mått och placering ska vara relativa till kanterna på ytan jag skapar den på.. alltså typ "ytterkanten på rektangeln ska vara 2.2mm från ytterkanten på den ytan den befinner sej på"

Hittar inget sätt att sätta relativa angivelser på en rektangel ?

Givetvis ska jag extrudera den sen då, men jag vill kunna skala om ytan den är placerad på efteråt och slippa justera om denna.


Det känns som att jag hade sparat ENORMT mycket tid om jag hade haft nån brevid mej att fråga om småsaker, nu får man ju testa sej fram i timmar, plöja tutorials som går igenom i princip alla andra saker än just det man vill göra osv.. börjar bli riktigt less på all tid detta tar för att komma upp i nån "acceptabelt" nivå.

Jag minns att det var likadant när man började med kretskorts-CAD.. tröskeln var hög men sen gick det smidigt att bara lära sej mer.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Fusion360-undringar

Inlägg av Glattnos »

Man kan måttsätta rektangeln från en kant. Om inte en kant går att "ta" med måttsättningsverktyget så klickar du "P" för project och klickar på en kant/punkt/hörn som du vill måttsätta ifrån. Det ger en projicering av vald geometri.
Skriv svar