Sida 1 av 1

Fusion360-undringar

Postat: 12 oktober 2019, 18:38:16
av Glenn
Jag hade tänkt att återuppta mitt lärande i Fusion360 och har suttit och ritat på en grej jag tänkte skriva ut på 3d-skrivare.

Jag har skapat en låda och rundat av alla kanter, sen skulle jag skapa "fästen" för skruvar i hörnen, och råkar ut för detta:

Varför fyller inte min extrudade cirkel ut även min avrudning (fillet) som jag gjorde innan ? ..Jag försökte flytta filleten till efter jag skapade skruvfästet men får då ett felmeddelande, och om jag försöker nu så går det inte att dragga händelser i tidslinjen alls ? vad hände ?

Fusion360 är ett märkligt program, man känner att det är kraftfullt och att någon verkligen tänkt till, men vissa grejer stångar man bara huvudet i väggen med..

Re: Fusion360-undringar

Postat: 12 oktober 2019, 18:52:49
av konig7070
Valde du Join när du extruderade cirkeln eller gjorde du en ny body?

Re: Fusion360-undringar

Postat: 12 oktober 2019, 18:57:05
av nomis_82
Du får gå in i extruderingen och välja även de lilla området som inte kom med.. Hoppas att det funkar. Orsaken till att du inte kan flytta avrundning är nog att den linje du valt att avrunda inte finns längre eller är kortare efter extruderingen..

Re: Fusion360-undringar

Postat: 12 oktober 2019, 18:57:18
av Glenn
Antar att det var en ny, jag gjorde en cirkel och tog extrude på den bara.

Skulle jag alltså på nåt sätt slagit ihop den med det "översta planet" ?

Re: Fusion360-undringar

Postat: 12 oktober 2019, 18:57:39
av nomis_82
Du får gå in i extruderingen och välja även de lilla området som inte kom med.. Hoppas att det funkar. Orsaken till att du inte kan flytta avrundning är nog att den linje du valt att avrunda inte finns längre eller är kortare efter extruderingen..

Re: Fusion360-undringar

Postat: 12 oktober 2019, 18:59:38
av Glenn
nomis_82 skrev:Du får gå in i extruderingen och välja även de lilla området som inte kom med.. Hoppas att det funkar. Orsaken till att du inte kan flytta avrundning är nog att den linje du valt att avrunda inte finns längre eller är kortare efter extruderingen..
Hmm, nu försökte jag göra det, och det fungerade sort of, jag försökte välja det området men fick upp extrude och kunde välja hur långt, då valde jag "to plane" och tog den nedersta delen i skruvfästet och då blev det ju rätt..

Re: Fusion360-undringar

Postat: 3 mars 2020, 09:52:09
av Glenn
Nu försökte jag cadda ihop en annan sak (ett cartridge-case för egenskapade PCB), och stångar huvudet i väggen i timmar för saker som troligen är superenkla..

Om jag skapar en rektangel på en yta och vill att dess mått och placering ska vara relativa till kanterna på ytan jag skapar den på.. alltså typ "ytterkanten på rektangeln ska vara 2.2mm från ytterkanten på den ytan den befinner sej på"

Hittar inget sätt att sätta relativa angivelser på en rektangel ?

Givetvis ska jag extrudera den sen då, men jag vill kunna skala om ytan den är placerad på efteråt och slippa justera om denna.


Det känns som att jag hade sparat ENORMT mycket tid om jag hade haft nån brevid mej att fråga om småsaker, nu får man ju testa sej fram i timmar, plöja tutorials som går igenom i princip alla andra saker än just det man vill göra osv.. börjar bli riktigt less på all tid detta tar för att komma upp i nån "acceptabelt" nivå.

Jag minns att det var likadant när man började med kretskorts-CAD.. tröskeln var hög men sen gick det smidigt att bara lära sej mer.

Re: Fusion360-undringar

Postat: 3 mars 2020, 10:50:29
av Glattnos
Man kan måttsätta rektangeln från en kant. Om inte en kant går att "ta" med måttsättningsverktyget så klickar du "P" för project och klickar på en kant/punkt/hörn som du vill måttsätta ifrån. Det ger en projicering av vald geometri.