Wiki-filer för Windows?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev: Kan inte sluta att imponeras av att Apple mycket länge tillverkade sina egna processorer som dom ju föredrog framför Intel.
Jag måste bara..

Nej, det gjorde dom inte, även om dom var med på ett litet hörn av PPC-processorerna.

Det var väl mer IBM som utvecklade (PPC är ju en "budgetvariant" av IBM's POWER-arkitektur) grunden och Motorola (senare freescale) som mestadels tillverkade.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Nerre »

Hur du än gör måste du ju ha nåt sätt att identifiera rätt dokument. Du pratar om kollegieblock, men på datorn vill du ha lösbladssystem? Tänk dig att ha 2000 lösa papper på skrivbordet, hur hittar du bland dem?

Visst, du kan sortera in dem i mappar. Men hur vet du vilket papper som är vilket? Med ett riktigt papper har du en "förhandsgranskning" i realtid, i modernare grafiska operativsystem så kan man idag få en ikon som en förhandsgranskning. Men på en dator har du inte en fil per sida, en fil kan innehålla flera sidor. Vilken sida ska vara förhandsvisningen?

Och ska mapparna vara namnlösa? Brukar man inte sätta en etikett på en mapp, eller i alla fall ha olika färger? Med 300 mappar räcker inte färgerna så långt.


Vill du lattja runt lite så föreslår jag att skapa en extra användare på datorn och installera Bumptop. Det är mer likt ett vanligt fysisk skrivbord, men ska helst köras med penna istället för mus tror jag. Det slår mig precis att numera har jag en ritplatta, borde kanske damma av min installation av Bumptop.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev:För visst vore det trevligt att kunna backa i historiken hos en fil likt Wikipedia istället för att tvångsmässigt mellanspara en massa typ löpnummer-filer för att kunna backa lagom mycket?
Detta fungerar väl om du kör Office 365.

Men visst stämmer det att många operativsystem traditionellt inte har haft en förinstallerad versionshantering. Det brukar dock gå att installera i efterhand, men eftersom det finns så många olika typer av filer är det ibland svårt med generella system. Ska det sparas en ny komplett kopia av filen varje gång du sparar den? Även om du bara ändrat en bokstav? Om det ska sparas nån form av "differens" så måste filformatet ha ett sätt att jämföra två filer och få fram skillnaden.

Tittar man t.ex. på RCS så använder väl den om jag inte minns fel diff för att hitta skillnaden mellan filer, men det fungerar bara vettigt med filer som är "textfiler" i nån form (HTML, XML, LaTeX etc), fungerar inte med t.ex. bilder.
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av ToPNoTCH »

Vad är en Wikipedia-fil ?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Spisblinkaren »

Prova att ändra i någon Wipedia-sida och spara, sedan går du upp till länken "visa historik" och klickar där, då kan du välja om du vill ha med det senaste eller backa till det näst senaste osv.

Ett lysande system tycker jag!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av TomasL »

"Samma" system som detta forumet använder sig av, dvs texten lagras i en databas.
Dvs, det lagras inte som en enskild fil, när du vill se historiken, görs det en sökning i databasen efter historiken.
Du kan få liknande funktion i Office365, men då behöver du ett lite modernare operativsystem, dvs W10 och förmodligen en modernare dator.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:
rogerk8 skrev:För visst vore det trevligt att kunna backa i historiken hos en fil likt Wikipedia istället för att tvångsmässigt mellanspara en massa typ löpnummer-filer för att kunna backa lagom mycket?
Detta fungerar väl om du kör Office 365.

Men visst stämmer det att många operativsystem traditionellt inte har haft en förinstallerad versionshantering. Det brukar dock gå att installera i efterhand, men eftersom det finns så många olika typer av filer är det ibland svårt med generella system. Ska det sparas en ny komplett kopia av filen varje gång du sparar den? Även om du bara ändrat en bokstav? Om det ska sparas nån form av "differens" så måste filformatet ha ett sätt att jämföra två filer och få fram skillnaden.

Tittar man t.ex. på RCS så använder väl den om jag inte minns fel diff för att hitta skillnaden mellan filer, men det fungerar bara vettigt med filer som är "textfiler" i nån form (HTML, XML, LaTeX etc), fungerar inte med t.ex. bilder.
Lösningen finns redan och det är Wikipedia som har den.

Wikipedia skapar alltså en komplett ny sida för minsta lilla bokstavsändring (så om man vill vara schysst angående att serverutrymme kostar pengar så bör man inte göra så många futtiga ändringar), jag har inte riktigt lärt mig hur det fungerar men man kan markera sparandet/redigeringen med en bokstav eller bokstavskombination som anger om ändringen är stor eller liten vilket mest får betydelse för läsaren ty då vet personen att här skiljer det sig mycket/lite.

MVH/Roger
PS
Jag tycker inte alls som du säger här
...eftersom det finns så många olika typer av filer är det ibland svårt med generella system
Tänk dig själv att du egentligen bara skapar en stack för varje programs filer där du bara sätter namnet på "kollegieblocket", *.doc-filer kunde t.ex vara av stack-typ istället.

Eller?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:Hur du än gör måste du ju ha nåt sätt att identifiera rätt dokument. Du pratar om kollegieblock, men på datorn vill du ha lösbladssystem? Tänk dig att ha 2000 lösa papper på skrivbordet, hur hittar du bland dem?
Nej jag vill absolut inte ha ett lösbladssystem för det är ju precis det jag försöker undvika!

Har du sett ett kollegieblock där sidorna inte sitter ihop?

Jag förstår inte hur detta kan misstolkas.

Kollegieblocket kan man typ sätta ett projektnamn på likt en mapp men skillnaden är att här behöver du inte ens ange ett namn på mappen och samla alla dina femtioelva sedvanliga filer i utan anger bara ett filnamn säg Projekt_EF.doc och allt du skriver sparas successivt (vid varje save) som enskilda sidor i kollegieblocket.

Gillar man inte en ändring man gjort så backar man bara till den sparningen/revisionen som man gillar bäst.
Visst, du kan sortera in dem i mappar. Men hur vet du vilket papper som är vilket? Med ett riktigt papper har du en "förhandsgranskning" i realtid, i modernare grafiska operativsystem så kan man idag få en ikon som en förhandsgranskning. Men på en dator har du inte en fil per sida, en fil kan innehålla flera sidor. Vilken sida ska vara förhandsvisningen?
Du vet vilket papper som gäller för det är bara att "bläddra" i Projekt_EF, eller så bläddrar du i ett annat "kollegieblock".

Men du blir tvungen att "bläddra" olika mycket men sen när gnäller folk över att behöva bläddra i databöcker på flera hundra sidor?
'
Jag kan tänka mig att bara ha ett kollegieblock benämnt "1947" (2019, vecka 47) till exempel och bara se det projektet växa, i mitt fall blandas olika projekt huller om buller i samma kollegieblock men jag har koll på i vilket kollegieblock (eller tid) jag har skapat det.

Det vore närmast en frälsning att inte behöva ge alla bladen i kollegieblocket var sitt filnamn :)

För man vill ju kunna backa, eller hur?
Och ska mapparna vara namnlösa? Brukar man inte sätta en etikett på en mapp, eller i alla fall ha olika färger? Med 300 mappar räcker inte färgerna så långt.
Mappar behövs inte.
Vill du lattja runt lite så föreslår jag att skapa en extra användare på datorn och installera Bumptop. Det är mer likt ett vanligt fysisk skrivbord, men ska helst köras med penna istället för mus tror jag. Det slår mig precis att numera har jag en ritplatta, borde kanske damma av min installation av Bumptop.
Tack för tipset men jag tror jag avstår, vill inte installera mer saker än absolut nödvändigt på min trevligt stabila dator :)

MVH/Roger
PS
Filerna blir alltså egentligen mappar per automatik där dock mapparna bara innehåller en enda fil modell stack.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av mrfrenzy »

Som sagt, Onenote gör det du efterfrågar.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev: Wikipedia skapar alltså en komplett ny sida för minsta lilla bokstavsändring
Nej.

De gör inte det. De lagrar bara skillnaderna mellan olika versioner.

När du begär att få se en viss version så skapas den utifrån skillnaderna. Den sida du ser existerar bara för dig att titta på den, den är inte lagrad på det sättet i databasen.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev: Har du sett ett kollegieblock där sidorna inte sitter ihop?
Har du sett ett Word-dokument där sidorna inte sitter ihop?
Kollegieblocket kan man typ sätta ett projektnamn på likt en mapp men skillnaden är att här behöver du inte ens ange ett namn på mappen och samla alla dina femtioelva sedvanliga filer i utan anger bara ett filnamn säg Projekt_EF.doc och allt du skriver sparas successivt (vid varje save) som enskilda sidor i kollegieblocket.
Word-dokumentet kan man typ sätta ett projektnamn på, men du får ju själv välja när du vill att det ska bli en ny sida eller inte.

Kör du Word 2016 eller nyare och lagrar filerna i OnDrive så har du revisionshistorik.

https://support.office.com/sv-se/articl ... 7b9642e2c2

Libreoffice verkar faktiskt ha inbyggd versionshantering, även om du sparar på lokal hårddisk. Man kan välja om det ska skapas en ny version exakt varje gång man sparar, eller om det inte ska bli en ny version annat än när man väljer det.
Du vet vilket papper som gäller för det är bara att "bläddra" i Projekt_EF, eller så bläddrar du i ett annat "kollegieblock".
D.v.s. bläddra i Word-dokumentet.
Jag kan tänka mig att bara ha ett kollegieblock benämnt "1947" (2019, vecka 47) till exempel och bara se det projektet växa, i mitt fall blandas olika projekt huller om buller i samma kollegieblock men jag har koll på i vilket kollegieblock (eller tid) jag har skapat det.
Du kan ha ett Word-dokument som du döper till 1947.docx.


Problemet du får här är ju att ett Word-dokument har lite begränsat vad du kan stoppa in i det. Bilder och text i all ära, men om du t.ex. vill rita kopplingsscheman så har Word inte inbyggt stöd för det (det är dock möjligt att det går att lägga in som inbäddade objekt).
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag trodde TS använde detta forumet som kollegieblock.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Spisblinkaren »

:bravo:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:
rogerk8 skrev: Wikipedia skapar alltså en komplett ny sida för minsta lilla bokstavsändring
Nej.

De gör inte det. De lagrar bara skillnaderna mellan olika versioner.

När du begär att få se en viss version så skapas den utifrån skillnaderna. Den sida du ser existerar bara för dig att titta på den, den är inte lagrad på det sättet i databasen.
Teknikalitet.

Har inget med min ide' att göra för Wikipedia visar tydligt ATT det fungerar men HUR det fungerar är egentligen ointressant.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:
rogerk8 skrev: Har du sett ett kollegieblock där sidorna inte sitter ihop?
Har du sett ett Word-dokument där sidorna inte sitter ihop?
Nu var det faktiskt inte SIDORNA vi diskuterade utan REVISIONERNA!

Dvs, förändringarna av dokumentet skall sparas så att man kan backa om man vill dvs inte behöva skapa nya filnamn bara för att man är rädd att det senaste kanske inte är bäst och KANSKE måste backa ett steg.

Min ide' tar vara på den här osäkerheten genom att göra det möjligt att backa UTAN att behöva "löpnummer-numrera" dokumenten.

Bara gå in i stacken och ange vilken version man vill aktivera, precis som det snillrika Wikipedia.
Kollegieblocket kan man typ sätta ett projektnamn på likt en mapp men skillnaden är att här behöver du inte ens ange ett namn på mappen och samla alla dina femtioelva sedvanliga filer i utan anger bara ett filnamn säg Projekt_EF.doc och allt du skriver sparas successivt (vid varje save) som enskilda sidor i kollegieblocket.
Word-dokumentet kan man typ sätta ett projektnamn på, men du får ju själv välja när du vill att det ska bli en ny sida eller inte.
Sidangivelse behövs inte.

Sidorna kan faktiskt bli hur stora som helst men när du printar dom kommer dom delas upp på det sättet printern vill (eller som programmet vill), prova t.ex att tanka hem en Wikipediasida som du bett Wikipedia skapa som pdf och då är på många sidor, deras typ pdf-maker är så bra att sidor inte styckas hur som helst.

Så det här med sidor som du snackar om har inget med saken att göra.
Kör du Word 2016 eller nyare och lagrar filerna i OnDrive så har du revisionshistorik.

https://support.office.com/sv-se/articl ... 7b9642e2c2

Libreoffice verkar faktiskt ha inbyggd versionshantering, även om du sparar på lokal hårddisk. Man kan välja om det ska skapas en ny version exakt varje gång man sparar, eller om det inte ska bli en ny version annat än när man väljer det.
Rätt ointresserad av programvaror som löser saken (mest för att jag inte gärna installerar okända program på min stabila dator) för det borde inte vara programvaror som löser saken utan mer OS som löser saken, mer intresserad av att få igenom en "revolution" av hur man kan revisionshantera filer och en stilla undran varför detta inte redan är gjort.

För som jag ser det så tycker jag det är lite konstigt att inte detta finns med per default i typ Windows.
Du vet vilket papper som gäller för det är bara att "bläddra" i Projekt_EF, eller så bläddrar du i ett annat "kollegieblock".
D.v.s. bläddra i Word-dokumentet.
Totalt missförstånd, man bläddrar inte i mitt Word-dokument utifrån det sättet du verkar tro att jag menar, det går alltså att bläddra i det BÅDE utifrån revision och utifrån sidor (som alla dokument), förenkla med tanken att alla revisioner har lika många sidor så först bläddrar man bland revisionerna SEN bläddrar man bland sidorna i just den revisionen.

Fattar inte varför det är så svårt att förstå vad jag menar?

Eller är det jag som inte fattar nåt? :)
Jag kan tänka mig att bara ha ett kollegieblock benämnt "1947" (2019, vecka 47) till exempel och bara se det projektet växa, i mitt fall blandas olika projekt huller om buller i samma kollegieblock men jag har koll på i vilket kollegieblock (eller tid) jag har skapat det.
Du kan ha ett Word-dokument som du döper till 1947.docx.
Men fattar du dåligt? ;)

Börjar fundera på om jag inte är dum här :(

Sen not: Undrar om man blivit så hjärntvättat av moderna tider att man inte ens kan tänka i termer om kollegieblock längre?

Dvs man skapar ett word-dokument som BARA avser en viss enskild liten sak, man skapar aldrig ett allmänt kladdblock (typ kladdblock.doc) med mängder med olika projekt.

Lite intressant :)
Problemet du får här är ju att ett Word-dokument har lite begränsat vad du kan stoppa in i det. Bilder och text i all ära, men om du t.ex. vill rita kopplingsscheman så har Word inte inbyggt stöd för det (det är dock möjligt att det går att lägga in som inbäddade objekt).
Filtyper har INGEN relevans i sammanhanget!

Har du sett en Wikipedia sida som inte kunnat sparas eller som man inte kunnat ändra revision på bara för att den innehåller nån udda filtyp?

Nej, filtyp har INGENTING med min ide' att göra.

Jag är dock likadan, jag ser oftast inte längre än näsan räcker och jag tror det ofta beror på att man vant sig vid att tänka på vissa sätt.

MVH/Roger
PS
Jag tycker den här diskussionen är rolig och tackar för att du orkar diskutera med mig, sen får du förlåta mina stora bokstäver men jag är rätt passionerat besviken över att min ide' inte finns i OS för jag har blivit att tycka att den är rätt självklar.
Skriv svar