Wiki-filer för Windows?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev: Har inget med min ide' att göra för Wikipedia visar tydligt ATT det fungerar men HUR det fungerar är egentligen ointressant.
Det har att göra med utrymmesbehov.

För ett format där skillnader går att lagra som diff så går det inte åt så mycket utrymme, men t.ex. för en bild eller en ljudfil måste man i princip lagra exakt varje ny version. 100 versioner = 100 gånger så mycket lagringsutrymme.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev:
Nerre skrev:
rogerk8 skrev: Har du sett ett kollegieblock där sidorna inte sitter ihop?
Har du sett ett Word-dokument där sidorna inte sitter ihop?
Nu var det faktiskt inte SIDORNA vi diskuterade utan REVISIONERNA!
Snälla Roger, jag har citerat dig ovan. Du skriver att sidorna sitter ihop i ett kollegieblock, jag skriver att sidorna sitter ihop i Word-dokument. Det gäller även textfiler osv.

Du verkar inte inse att ditt "kollegieblock" motsvaras av ett Word-dokument (eller ett Libre office-dokument). Men ok, Libre office är ju open source, nån kanske kan hjälpa dig att ändra källkoden så att Libre office kallar dokumenten för "kollegieblock". Då kan du döpa ett "kollegieblock" till 1947.ods i det kollegieblocket hålls sidorna ihop. Dessutom kommer det "kollegieblocket" att ha stöd för versionshantering.

Hur får du versionshantering i ett kollegieblock? Om du suddar i blocket och skriver nytt, hur får du tillbaka den gamla versionen?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:
rogerk8 skrev: Har inget med min ide' att göra för Wikipedia visar tydligt ATT det fungerar men HUR det fungerar är egentligen ointressant.
Det har att göra med utrymmesbehov.

För ett format där skillnader går att lagra som diff så går det inte åt så mycket utrymme, men t.ex. för en bild eller en ljudfil måste man i princip lagra exakt varje ny version. 100 versioner = 100 gånger så mycket lagringsutrymme.
Och vad är problemet med det?

Wikipedia gör så hela tiden.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14180
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av swesysmgr »

hummel skrev:MacOS har bra versionshantering inbyggt i systemet. För exvis ordbehandling och kalkylark kan du enkelt bläddra bland dom olika versionerna av filerna. Detta kan ske antigen grafiskt genom att titta på filerna eller via tidstämpel.
Versionshistorik finns i Microsoft Office, minns inte hur gamla versioner.

Onenote är ett bättre förslag, vilka versioner som funkar på XP är en bra fråga :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av ToPNoTCH »

Det du kalla WIKI-filer är ett system och inte en filtyp.

Det är väl inte så svårt att få in att med ett system som kan spara differenser så är revisionshistorik betydligt lättare är att göra det på fil nivå.
Att en WIKI kan göra detta är för att den bygger på databas.

Om du skulle ha motsvarande funktionalitet så skulle varje fil behöva vara motsvarande en databas.

Om man använder typ sharepoint får man samma funktionalitet med Word-dokument, men även det är ett system.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu var det faktiskt inte SIDORNA vi diskuterade utan REVISIONERNA!
Snälla Roger, jag har citerat dig ovan. Du skriver att sidorna sitter ihop i ett kollegieblock, jag skriver att sidorna sitter ihop i Word-dokument. Det gäller även textfiler osv.
Jag har väl aldrig sagt att det är nån skillnad på en sida i ett word-dokument och en sida i ett kollegieblock?

Vi diskuterar som sagt revisionshantering och då kommer varje kollegieblock ha en egen "stackpekare", om du förstår vad jag menar.

Dvs ett array med sidor pekas ut av stackpekaren där arrayets storlek motsvarar kollegieblockets antal nyttjade sidor (eller dom antal sidor som får nyttjas modell ett riktigt kollegieblock :D )
Du verkar inte inse att ditt "kollegieblock" motsvaras av ett Word-dokument (eller ett Libre office-dokument). Men ok, Libre office är ju open source, nån kanske kan hjälpa dig att ändra källkoden så att Libre office kallar dokumenten för "kollegieblock". Då kan du döpa ett "kollegieblock" till 1947.ods i det kollegieblocket hålls sidorna ihop. Dessutom kommer det "kollegieblocket" att ha stöd för versionshantering.
Nu drar du till med datanörd-jargong igen, denna diskussion handlar INTE om olika program som kan fixa vad utan om en funktion som borde finnas i OS.

Ibland tror jag duktigt folk som du inte kan se skogen för alla träden för varför slänga programbenämningar i ansiktet på mig när vi ju bara diskuterar en principiell sak?

Fattar inte varför duktigt folk gör så hela tiden, du är inte ensam.

För rätta mig om jag har fel, om man är besviken på hur filer hanteras revisionsmässigt skall man då installera nåt osäkert tredjeparts-program?

Ja, det kanske man ska men jag vill inte gärna göra det.
Hur får du versionshantering i ett kollegieblock?
Rätt korkad kommentar, man ritar naturligtvis ett nytt schema eller en ny text, det bladet som sitter sist är sedan normalt sett det senaste, eller hur?
Om du suddar i blocket och skriver nytt, hur får du tillbaka den gamla versionen?
I kollegieblockversionen så går naturligtvis inte det men man suddar oftast inte bort sånt som man ändå känner stämmer åtminstone hyfsat och man kan då säga att man gör en save i samband med att man vänder på bladet.

I min ovan beskrivna datavärld så är den "utsuddade" sidan alltså redan sparad och då är det bara att backa, fast det gäller naturligtvis att spara vilket inte är några som helst problem när man utvecklar Wikipedia-sidor (eller Wikibooks-sidor som jag mest sitter med just nu).

MVH/Roger
PS
"That's all I have to say about that" (Forrest Gump)
Senast redigerad av Spisblinkaren 12 oktober 2019, 22:48:57, redigerad totalt 1 gång.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av tingo »

Om trådstarter mener at Wikipedia er løsningen, så finnes det mange måte å kjøre en lokal "wikipedia" på. For eksempel disse som er nevnt her: https://en.wikipedia.org/wiki/Personal_wiki

I tillegg kan man jo installere samme programvare som Wikipedia bruker på en lokal maskin som er tilgjengelig i hjemmenettet, eller på internett hvis man vil det.
Mange muligheter hvis man ser etter.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev: Wikipedia gör så hela tiden.
Nej, de gör inte det.

Wikipedia körs på MediaWiki och här finns en sida som beskriver hur revisionshistoriken fungerar:
https://www.mediawiki.org/wiki/Manual:Revision_table

Som du ser så är det betydligt mer avancerat än du tror.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev: Rätt korkad kommentar, man ritar naturligtvis ett nytt schema eller en ny text, det bladet som sitter sist är sedan normalt sett det senaste, eller hur?
Allting som du beskriver nu kan göras i vilken valfri ordbehandlare som helst.

Alla sidor sitter ihop, precis som i ett kollegieblock. Och om du skriver en ny sida på slutet så är det senaste versionen av sidan, precis som i ett kollegieblock.

Att använda en ordbehandlare har dock en stor fördel jämfört med ett kollegieblock: Du kan lägga till nya sidor före de befintliga. Med ett kollegieblock kan du bara lägga till nya sidor på slutet (om du inte har lämnat några lediga tomma sidor mitt i alltihop).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Spisblinkaren »

Så om det är mer avancerat än vad jag tror, vad spelar det för roll i diskussionen?

För uppenbarligen funkar det ju, eller hur?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev: Allting som du beskriver nu kan göras i vilken valfri ordbehandlare som helst.

Alla sidor sitter ihop, precis som i ett kollegieblock. Och om du skriver en ny sida på slutet så är det senaste versionen av sidan, precis som i ett kollegieblock.
Intressant kommentar, tack

Håller med det du säger men hur var det nu med revisionshanteringen :humm:

Om du t.ex kör MS Word och fortsätter bara skriva tills du känner att nu är det läge att spara samt sparar UTAN att öka "löpnumret" så har du ju skrivit över din senaste version, eller hur?

Den versionen finns alltså inte längre, för att vara övertydlig.

Om du i kollegieblock-fallet gör PRECIS samma sak så finns den gamla "filen"/sidan kvar, eller hur?

Så i Word-fallet kan jag INTE få tillbaka det gamla men i "kollegieblockfallet" kan jag det genom att helt enkelt bara vända sida.

Ser du inte skillnaden här?

Och varför kan det inte vara på samma sätt digitalt?

Korkat!
Att använda en ordbehandlare har dock en stor fördel jämfört med ett kollegieblock: Du kan lägga till nya sidor före de befintliga. Med ett kollegieblock kan du bara lägga till nya sidor på slutet (om du inte har lämnat några lediga tomma sidor mitt i alltihop).
Håller med dig fullständigt, fast ärligt talat hur ofta vill man det :)

MVH/Roger
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av Nerre »

Om du sparar i OneDrive och kör Word senare än 2016 så kan du återgå till gamla versioner. Kör du Libre/Open office writer istället för Word så får du versionshantering utan att behöva spara i OneDrive.

Men då skiljer det sig från kollegieblocket! I kollegieblocket kan du inte få tillbaka saker du raderat. Och skriver du med kulspetspenna (för att inte kunna radera) så kan du inte ändra på nåt du redan skrivit.

I Word så om du lägger till en ny sida på slutet har du ju alla gamla sidor kvar före? Du sitter och jämför "lägga till en ny sida" (vilket funkar i både Word och kollegieblocket) med "redigera en sida" (vilket bara fungerar i Word).

Du verkar jämföra kollegieblockets sidor med hela Word-filer, men det är ju ett felaktigt resonemang. En Word-fil har flera sidor, lägger du till en ny sida finns alla de gamla sidorna fortfarande kvar.
janno
Inlägg: 405
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av janno »

Du borde kunna installare och köra en lokal GIT på din dokument folder:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Git_(datorprogram)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Versionshantering

https://git-scm.com/

Du kan besämma själv vilka filer du vill ha versionshantering på och när de ska sparas. Backa till en tidiagre version och börja på en gren.
Med hjälp av ett grafiskt gränssnitt så kan du enklare förlja versioner och ändringar.

https://tortoisegit.org/ kräver dock windows 7 eller nyare.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av xxargs »

hmm. finns det några exempel på där GIT börja användas i mer allmän företagssammanhang för dokumenthantering och inte bara hantera programmerings-projekt? - tex. om det innehåller mycket dwg-filer och massor av fotografier mm. och har en önskad om journal/tidsaxel för olika aktiviteter och ändå få en översikt om det när man behöver??

Har inte jobbat alls i GIT för att få en bild av dess möjligheter och/eller begränsningar

och ni som har det på tungan - nej molntjänst är inte aktuellt alls utan allt måste hostas på egna servar!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Wiki-filer för Windows?

Inlägg av TomasL »

Autodesk Vault gör väl detta.
Skriv svar