Nån som är haj på iTunes?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Nån som är haj på iTunes?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar om det är möjligt att "sniffa" låtar från en CD UTAN att dom laddas in i biblioteket.

Vad jag upplever just nu är att iTunes är översmart för så fort jag dubbelklickar på en typ MP3-fil nånstans i datorn så spelar iTunes (min valda spelare) upp låten MEN den adderar den automatiskt till biblioteket också vilket jag inte vill för jag råkar ha en CD jag fick från en Ericsson-kollega på slutet av 90-talet med, vad jag har förstått, alla Beatles låtar som någonsin släppts.

Jag gillar dock inte alla deras låtar (speciellt inte dom senare) men jag gillar mycket annat dom har gjort.

Så nu vill jag "sniffa" av CD'n och BARA lägga in dom låtar jag gillar.

Nån som vet hur man gör?

MVH/Roger
PS
Lagligheten är dock lite tveksam :) Ovanstående problematik gäller dock även annat också.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Nån som är haj på iTunes?

Inlägg av swesysmgr »

Jag tror inte det går, du får göra en egen spellista med dina favoriter efter att skivan sökts av:
https://support.apple.com/en-us/HT207542#create
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nån som är haj på iTunes?

Inlägg av Glenn »

Men varför använda itunes ? ..har du nån cripplad överprissatt hårdvara som kräver det ?

itunes och quicktime är ju närmast att betrakta som virus i min värld..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Nån som är haj på iTunes?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det fixar du ju när iTunes öppnar. Antingen klickar du av låtarna du inte vill ha med ELLER stoppar du helt enkelt rippningen.
jhgsd.jpg
Sedan GIVETVIS väljer du ett annat och vettigare program som default när du bara vill snoka upp vad för musik du har hittat. Du kan ju ha Windoze egna multimediasperlare eller videoLAN eller vad17somhelst.


(Sedan är jag förtjust i iPoden som bärbar spelare - stort minne, lång batteritid MEN, det finns väl ett och annat man skulle vilja ha annorlunda kanske).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Nån som är haj på iTunes?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar för detta men din version av iTunes verkar mycket senare än min (12.0.1.26).

Tipset är dock tacksamt noterat även om jag inte fattar så mycket.

Gillar Beatles :)

MVH/Roger
PS
Cool skärmdump, bara en massa ryska. Gillar ryska. Dobroje otra :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Nån som är haj på iTunes?

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:Men varför använda itunes ? ..har du nån cripplad överprissatt hårdvara som kräver det ?

itunes och quicktime är ju närmast att betrakta som virus i min värld..
Jag älskar min iPod Classic, vet inte vad jag skulle ta mig till utan den FANTASTISKA tingesten!

Jag har haft den i över tio år och den har i princip aldrig klickat, bara varit en trogen arbetshäst när det gäller mina typ 10GB musik.

Den busar dock lite med mig MEN det gör faktiskt all teknik jag köpt :D

Mycket konstigt.

Min iPod busar direkt irrationellt genom att plötsligt få för sig att max-begränsa volymen dvs jag kan inte längre spela så högt jag vill för det blinkar orange och är stopp.

Det roliga är att jag kan forcera den här spärren genom att "köra" klickhjulet fram och tillbaks mot spärren varvid spärren släpper efter några forceringsförsök.

Är inte teknik fantastiskt :D

MVH/Roger
PS
Glömde det övertydliga, man MÅSTE ha iTunes för att kunna synkronisera musik till iPod dvs ladda in den musik man vill ha, typ.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Nån som är haj på iTunes?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men du måste få upp den här "rippsidan" när du stoppar in en CD ändå, även om du har en äldre version. Jag har haft mina iPod i 10-12 år och jag har, vad jag minns, alltid sett en sådan här sida.
Dock måste jag meddela att när man startar själva programmet - iTunes - får man upp en annan sida men när man stoppar i skivan dyker sidan upp ovan.
KOLLA!

Cool skärmdump, bara en massa ryska. Gillar ryska. Dobroje otra
Lite sent, om du inte är i San Fransisco ... Spokojnoj Nochi!

(Här har du titelspåret från skivan: https://www.youtube.com/watch?v=sFbT99upfFY)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nån som är haj på iTunes?

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev:
Glenn skrev:Men varför använda itunes ? ..har du nån cripplad överprissatt hårdvara som kräver det ?

itunes och quicktime är ju närmast att betrakta som virus i min värld..
Jag älskar min iPod Classic, vet inte vad jag skulle ta mig till utan den FANTASTISKA tingesten!
Okej, ja men då har du ju en anledning att köra itunes - du har hårdvara som kräver det.

Själv använder jag dock en Sandisk Sansa MP3-spelare som kör rockbox, en helt öppen firmware som gör spelaren ännu bättre än vad den var original, och det behövs inga specialprogram heller :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Nån som är haj på iTunes?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sedan skulle jag säga - uppdatera iTunes! Då får du ju lösningen på ditt problem. :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Nån som är haj på iTunes?

Inlägg av Spisblinkaren »

Först säger du
Men du måste få upp den här "rippsidan" när du stoppar in en CD ändå, även om du har en äldre version. Jag har haft mina iPod i 10-12 år och jag har, vad jag minns, alltid sett en sådan här sida.
Sen säger du
Sedan skulle jag säga - uppdatera iTunes! Då får du ju lösningen på ditt problem. :wink:
:D

MVH/Roger
PS
Apropå ALLA programs förträfflighet vid uppdateringar. Jag hade en mycket trevlig, snabb och enkel variant av iTunes där man tom kunde välja om man ville köpa mp3 direktkonverterat från iTunes Store eller om man ville göra om mp3 till mp4 (acc) och vice versa. Funkade asbra. Tills den dagen det inte gick att köpa musik längre via iTunes Store. Jag blev då tvungen att uppgradera som det så vackert heter men det blev till en nedgradering för dels försvann mp3/mp4-funktionen dels är programmet så långsamt att det går snabbare att starta mina rörslutsteg! Så efter det är jag starkt kritisk till det folk kallar uppgradering :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Nån som är haj på iTunes?

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär tror jag att jag måste göra:
1) Starta iTunes
2) Lägg i CD'n
3) Dubbelklicka på en låt i drive'n för CD'n
4) Låten spelas upp MEN läggs också till i biblioteket
5) Deleta låten om du inte gillar den :)

Låten jag "sniffar" hamnar troligtvis allra högst upp i biblioteket så den blir lätt att deleta.

Men vill jag det?

Säg att en av tio låtar jag sniffar är nån jag vill ha, då måste jag deleta 90% av dom låtar jag sniffar.

Kanske inte är så jobbigt :)

MVH/Roger
Skriv svar