Kjells Arduinobok

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Kjells Arduinobok

Inlägg av rikkitikkitavi »

Är den bra?
:)

Jag har programmerat en del assembler på 68xx modellerna, och även PIC och testat lite AVR men det var ett tag sedan.

Tänkte falla till föga då det verkar finnas mycket just kring detta systemet.

Det är väl en variant av C man använder? C har jag aldrig programmerat men man kan väl lära sig :)
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Kjells Arduinobok

Inlägg av JanErik »

De e-böcker jag läst om Arduino har nog inte varit mycket att hänga i julgranen. Bättre att följa tutorials på nätet. Det är väl lite blandning av C och C++.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kjells Arduinobok

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har MAKE-boken och tycker den är lite tunn, liksom Banzis bok. Å andra sidan är lite bra att ha som referensmaterial men jag hade gärna sett att de var mer omfattande och beskrivit programspråket lite djupare.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kjells Arduinobok

Inlägg av swesysmgr »

rikkitikkitavi skrev: Det är väl en variant av C man använder? C har jag aldrig programmerat men man kan väl lära sig :)
C syntax och du kan göra klasser som i C++ men Arduino är mycket enkelt, kan man programmera Basic eller Java så är det inga problem att lära sig att få saker att hända.

Allt hårdvarunära är bortabstraherat om du kör med färdiga bibliotek och inbyggda kommandon som serial.begin och digitalWrite.

Arduino IDE däremot är inget vidare om man är van vid lite med normala utvecklingsmiljöer/editorer, jag antar den är spartanskt gjord för att inte överväldiga nybörjare.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Kjells Arduinobok

Inlägg av Hobbyisten »

Jag har den boken, bekvämt att den är på svenska, elektroniklära ingår (vilket jag utgår från att du kan redan), genomgång av precis så mycket APL (Arduino Programming Language) att man får en god start, men inga hisnande projekt.
Skriv svar