Program för att räkna ut "kurvor"

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Program för att räkna ut "kurvor"

Inlägg av BJ »

Bara jag som tycker att ju brantare
kulle nummer 2 är, dess då mer borde
det bli som om kulan studsar mot botten,
och att gravitationen skulle ta bort en del
av rörelseenergin så att den inte orkar upp?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Program för att räkna ut "kurvor"

Inlägg av Nerre »

guckrum skrev:Precis, inga förluster, men den påverkar hastigheten på ett sätt som det antagligen måste tas hänsyn till i en modell.
Nej, det jämnar ut sig. Allt är en fråga om energi, energi kan inte skapas eller förstöras, bara omvandlas mellan olika former. Den enda energi som inte kommer att komma kulans rörelse tillgodo är de förluster som blir värme (detta inkluderar deformation av banan).

Det är det som är så enkelt med såna där grejer, men som folk av nån anledning tycker är ologiskt.


Det som BJ är inne på är att om kulan hamnar i ett läge där den mer eller mindre krockar med nåt, men det innebär bara att en stor del av kulans lagrade energi omvandlas till värme i och med deformation av materialen.


Titta på den där filmen jag länkade till, även om hans banor är mest tur och retur så visar de ju att banans form i princip inte har nån betydelse var var ändpunkterna för kulans rörelse är. Banans form påverkar bara kulans momentana hastighet längs banan.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Program för att räkna ut "kurvor"

Inlägg av guckrum »

En kula som roterar rör sig långsammare än en som glider ned för ett
sluttande plan. Minns inte, men någonstans runt 10-20% långsammare
tror jag. Det har ingenting med förluster att göra, ren energiomvandling.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Program för att räkna ut "kurvor"

Inlägg av Nerre »

Det är möjligt att den rör sig långsammare, men den måste komma lika högt upp i uppförsbacken på andra sidan. Just eftersom det enda sättet för den att "tappa" energi är värmeförluster.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Program för att räkna ut "kurvor"

Inlägg av guckrum »

Japp :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Program för att räkna ut "kurvor"

Inlägg av GeekJoan »

Tanken är ju att jag ska laserskära ut en bana. Råkade ju köpa nästan en halv miljon kulor, så nått måste jag ju hitta på med dom.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Program för att räkna ut "kurvor"

Inlägg av xxargs »

Med andra ord en pingisboll-skal med mycket lite massa i sin yttre radie och mesta möjliga massa i mitten med tung material bör rulla lite fortare än en genommassiv kula med samma densitet rätt igenom på samma sluttande plan. och så gör man en med bly-skal och tomt i mitten och skillnaden ännu större om man kör båda parallellt...

Hmm - det skulle man kunna göra lite bryderi med på en fysik-lektion... eller driva med läraren om man är eleven med till synes identiskt lika kulor och med samma vikt...- gör man materialet i centrum frisnurrande utan att tvingas med i rotation så bör skillnaden bli ännu lite större....
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Program för att räkna ut "kurvor"

Inlägg av 4kTRB »

Testa att rulla en solid rundstång och en kula nedför samma bana och ta tiden. Det blir inte samma.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Program för att räkna ut "kurvor"

Inlägg av Nerre »

Fast vi har ju inte pratat om hastighet här nu, vi har pratat om hur långt de kommer upp på andra sidan av en U-formad bana (eller kanske snarare parentes-formad).

Då är det i princip bara friktionen som spelar nån roll. Visst, olika tunga kulor kommer rulla olika fort, men de kommer fortfarande att komma lika högt upp.

Det fanns ju fina exempel i filmen jag länkade till, två kulor som släpptes samtidigt och kom fram samtidigt, men de åkte olika lång sträcka.

Är det ingen som har kollat på filmen jag länkade till?
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Program för att räkna ut "kurvor"

Inlägg av guckrum »

Jodå, den var kanon!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Program för att räkna ut "kurvor"

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Som jag skrev tidigare. Det finns fler av samma sorts kulbanor, men det hjälper ju inte TS att skapa nya underlag för banor.
Men visst vore det kul, bara att sedan finna bra sätta att hissa upp kulor, många roliga lösningar kan det bli.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Program för att räkna ut "kurvor"

Inlägg av Nerre »

Nej men som sagt var, det är inte så svårt att räkna bara man först mäter upp friktionskoefficienten och sen kanske också ser till att ha lite marginaler (så man inte tror att det blir på millimetern samma höjd varje gång).

Mät och räkna ut hur mycket energi som tappas per centimeter bana, och sen ställa upp en kalkyl bansegment för bansegment i ett kalkylark.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Program för att räkna ut "kurvor"

Inlägg av guckrum »

I Barcelona har de en stor Galtonbräda. Hittade denna video:

https://m.youtube.com/watch?v=cEKNYYw7x7k

Med en halv miljon kulor skulle du kunna bygga en större och bättre, det hade varit rätt fräckt. Inte så mycket rullande då, mest studsande iofs.
Skriv svar