Låsa upp Eagle?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Låsa upp Eagle?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar om man kan låsa upp Eagle.

Jag är beredd på att köpa skarp version men jag vill inte byta "version".

Är detta möjligt?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MJH
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 maj 2018, 12:05:29

Re: Låsa upp Eagle?

Inlägg av MJH »

Har både Inventor och Autocad och en hel del andra program, jag har tillgång till/från 2020-2016 vid en prenumeration (gillar inte att dom tog bort licensen utan gjorde om den till en hyr licens, viket var billigare dom första tre åren än subscriper) borde inte vara någon skillnad om du nu inte vill köra en från 18-kallt! Kör både 2018 och lite nyare version 2020 på samma dator.

Eagle är ju övertagen av Autodesk så risken är stor att du kan köra vidare på din gamla version men varför?
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Låsa upp Eagle?

Inlägg av H.O »

Vilken version kör du?
Mig veterligen* så går det inte att köpa licenser för gamla versioner. Jag vet inte om en ny licens (som ENBART finns i hyrmodell) ger dig möjlighet att KÖRA den gamla versionen - jag tror KNAPPAST det. De gör ALLT de kan för att tvinga in dig i deras hyrlicenssystem. Med det sagt så verkar det hänt mycket positivt med EAGLE sedan Autodesk tog över, synd bara på licensmodellen - som jag totalvägrar.

* Dvs om inget ändrats det senaste året eller så.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Låsa upp Eagle?

Inlägg av Henry »

Alla versioner över gratisversionen kostar, 100$ för ett år eller 15$ för 1 månad då man får 4 lager, 160 cm2 kort m.m. och 520$ eller 65$ för en månad för 16 lager och hur stort man än vill göra och massa andra grejer.

https://www.autodesk.com/products/eagle/compare

Men som sagt att låsa upp en gammal version tvivlar jag på då inget verkar tyda på att det skulle kunna fungera, beror kanske dock på hur gammalt men tvivlar ändå.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Låsa upp Eagle?

Inlägg av Glenn »

Dom äldre versionerna man kunde köpa lär väl gå att sälja i andra hand ? ..skulle ju vara om du kan hitta en sådan som nån vill sälja ?

Sen finns det ju förstås illegala sätt om man nu vill det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Låsa upp Eagle?

Inlägg av Spisblinkaren »

6.4.0 har jag och jag vill som sagt inte ändra för detta är en sak med mjukvara jag verkligen inte gillar.

Jag har ju blivit bekant med den här versionen och lärt mig lite vart knappar finns och vart meny-valen finns.

Varför skulle jag vilja byta för samma sak fast en mutation?

Förstår mig inte alls på mjukvaruetablisemanget när det gäller detta.

För mig är ny mjukvara/OS ett evigt omlärande som bara leder till samma sak fast på olika sätt.

Jag har bättre sätt att spendera min tid!

Säger som Kjell: "With computers we can solve problems we didn't have before".

Klockrent :D

MVH/Roger
PS
Yahoo är på mig att jag skall byta browser för min Firefox 31.0 kommer inte att stödjas längre och bara en mer primitiv variant av mejlen (vilket jag gillar) skulle stödjas men detta sa dom redan vi årsskiftet och än idag kan jag köra med min browser. Fattar ingenting för varför byter dom inte för, jag VILL ju ha en enklare mejl (avskyr till exempel konversationsgruppering av mejl helt enkelt för att man inte fattar hur det mottas).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Låsa upp Eagle?

Inlägg av Glenn »

Nånstans där när eagle bytte ägare skedde en ganska stor förändring i utseende, så det kan finnas en anledning att vilja hålla kvar den gamla.

Själv kör jag 8.3.1 och är väl inte HELT bekväm med den än.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Låsa upp Eagle?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tänkte jag skulle kunna cadda riktiga EU-kort (100X160) för det får helt enkelt plats med fler kretsar på ett sådant kort än ett halvt EU-kort som min gratisversion medger.

Men nu tror jag faktiskt att jag struntar i att betala för man kan mha silvertråd bonda ihop två halva EU till ett EU.

Sen är det inte ens säkert att ett EU räcker till mitt senaste projekt, jag har köpt ett gäng kort modell öar som är nära A4 vilket kanske är vad jag egentligen behöver, problemet då är att hela projektet (KOS) blir stort.

Vill ju att det batteridrivna mini-CRT oscilloskopet (KOS) ska vara någotsånär litet och gulligt.

Så några lager är bara intressant ur professionell synvinkel samtidigt som jag bara är en glad amatör som vill koppla ihop grejerna (läs att tre, max fyra lager räcker för mig).

Kan dock bli att jag virar grejerna istället men då gör jag det utifrån en prototyp-attityd dvs att jag testar om jag konstruerat rätt.

MVH/Roger
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Låsa upp Eagle?

Inlägg av hummel »

Kan det inte vara idé att välja ett annat CAD-program utan dessa begränsningar men fortfarande kostnadsfritt? KiCad exempelvis?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Låsa upp Eagle?

Inlägg av Spisblinkaren »

Och lära om sig menar du?

Nej, tack.

Men tack ändå, har polare som föredrar KiCad, designat av snubbar i CERN har jag förstått.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Låsa upp Eagle?

Inlägg av TomasL »

Roger, utvecklingen går framåt, bara att acceptera.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Låsa upp Eagle?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, jag tycker inte du har rätt.

INvecklingen går framåt, inte UTvecklingen.

Personligen tycker jag att det jag nu kan göra med Firefox 31.0 är PRECIS lika mycket som du kan göra med din Firefox femtioelva vad gäller basal nyttighet, skillnaden är att jag slipper sätta mig in i funktioner och finesser hos det nya programmet som jag redan från början uppenbarligen inte ens behöver.

Jag fattar inte varför nytt alltid anses vara bäst.

Vem har sagt det?

MVH/roger
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Låsa upp Eagle?

Inlägg av hummel »

rogerk8 skrev:Och lära om sig menar du?
MVH/Roger
Inte behöver du lära om, båda är CAD-program för EDA. Visst dom är inte exakt lika men det är samma tänk.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Låsa upp Eagle?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tänkte på en lite kul sak på bussen idag.

TomasL tycker ju att jag skall hänga med i utvecklingen och att utveckling alltid är typ det senaste.

En tanke nu är att om vi har två busstyper där den enklare busstypen saknar allt vad jag kallar lull-lull dvs gardiner, fällbara armstöd, fällbara säten, sköna säten, friskluftsuttag och säkerhetsbälte medan den andra busstypen har precis allt det jag räknar upp.

Kan man då kalla den mindre enkla busstypen för mer utvecklad?

Det tycker inte jag för den har ju bara fått en massa fler finesser.

Så vad är utveckling i detta fallet?

Jag tycker "svävande bussar" vore utveckling, allt annat är egentligen bara SAMMA basala skjuts av arslet från A till B tillsammans med folk.

En annan aspekt av så kallad utveckling jag kom på är jämförelsen av elektronrör och transistorer.

Bara för att transistorer utför samma sak fast är mindre så kan man ändå inte riktigt kalla det generellt för utveckling, det är utveckling med avseende på storlek för visst, vi skulle inte få plats med våra datorer i ett rum om det inte fanns transistorer, men det är inte utveckling med avseende på välljud.

Det finns många som håller med mig att transistorer i signalvägarna inte är lika bra som elektronrör, transistorer kan låta bra men det är mer säkert att en bra elektronrörsförstärkare låter bra.

Så här har vi ett fall där det uppstod transistorer EFTER elektronrör samtidigt som elektronrör kanske inte rent allmänt låter bättre men dom flesta kan intyga att dom låter minst lika bra.

Så vart tog den så kallade utvecklingen vägen här?

Inte fan var det den senaste uppfinningen i tiden i alla fall!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Låsa upp Eagle?

Inlägg av TomasL »

En rörförstärkare låter aldrig någonsin bra. den låter, ja, men bra, nej.

Jo det är utveckling det handlar om, nyare EDA-system tillåter dig göra saker som gamla inte klarar av (till exempel generera korrekta gerberfiler av senaste formatet), samt ofta är en hel del buggar rättade.

För det mesta, så skiljer inte GUIt sig nämnvärt från tidigare versioner, möjligtvis när Autodesk tog över Eagle, och man vill att det skall vara snarlikt de andra programmen man tillhandahåller, vilket iofs är fullt naturligt.
Skriv svar