Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Söker hjälp med BMS-system
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=94223

Författare:  BjörnO [ 22.25 2019-02-18 ]
Inläggsrubrik:  Söker hjälp med BMS-system

Jag har ett system som består av 8 st 12V-batterier och tillhörande BMS från O’CELL. Inkopplingen av batterier och display till BMS enheten är klar, men inte inkoppling till motor och laddare mm.
Tyvärr har jag ingen manual för BMSen så om någon har en manual eller kan tipsa mig ...
BMSen har tre kontakter med följande märkning:

Contactor interface

Analog/digital interface

Battery system power med följande anslutningar
1 -
2 CNT DETECT (vad kan detta vara?)
3 -
4 BATTERY- (minusanslutning på batteripaketet)
5 -
6 BATTERY+ (plusanslutning på batteripaketet)

Författare:  BjörnO [ 20.11 2019-02-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker manual/information till O’Cell BMS

Den viktiga plinten är nog denna.

”Analog/digital interface”
1 WAKE UP (12V på denna krävs för att BMS ska starta)
2 12V SYS. (strömförsörjning av BMS)
3 CHG ENABLE
4 GND. (0V)
5 CHGCUR
6 SOC. (analog utgång som visar total laddning i %)
7 CHGREQ
8 FAULT
9 EARLY WARNING
10 DISABLE REGEN
11 VEHICLE FAULT
12 12V IGNITION

Författare:  BjörnO [ 20.15 2019-02-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker manual/information till O’Cell BMS

Den översta ”Contactor interface” ser ut att innehålla någon form av logik, kanske att använda tillsammans med Digital/analog interface.

Den består av fyra grupper:
M1
A1
M2
A2

Varje grupp har fyra anslutningar:
POS
NEG
STARE
GND

Det sitter dioder mellan nanslutningarna enligt bilden:

Författare:  BjörnO [ 20.10 2019-02-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker manual/information till BMS-system

Displayens info-bild visar info om:
Battery contactor
Battery discharge contactor
Battery charge contactor

Dessa tre kontaktorer borde mataspå något sätt från utngångarna, . Kan någon komma med en gissning hur?

Författare:  nifelheim [ 21.46 2019-02-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

kan du lägga upp en bild på hela kortet?

Författare:  BjörnO [ 19.29 2019-03-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

Inte så tydlig. Ska försöka ta en bättre i morgon.

Författare:  Magnus_K [ 19.35 2019-03-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

Har inte den vita 6-beniga kapseln till höger om dom 3 rödbruna kondingarna lättat på trycket?
U181 eller vad det står?

Vita komponenten under ser ut som en optokopplare.

Författare:  bearing [ 20.03 2019-03-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

En kvalificerad gissning är att M1 är Main contactor 1, A1 Auxiliary contactor 1, osv.
STARE är sannolikt en "typo". Det ska nog vara STATE. Vissa kontaktorer har en liten switch som blir sluten ifall den stora kontaktorn sluts, för att kunna verifiera tillståndet (state)
Kontaktorn ska alltså drivas över POS-NEG, och avkännas mellan STARE och GND.

Större elfordon har alltid denna layout:
Bilaga:
Compressd_Figure_1_EN_KW37.jpg

Mindre elfordon kan ha en något förenklad variant med bara ett "main relay" med precharge.

Jag hittade en manual till något som kallas U-BMS, men som verkar mycket likt ditt BMS (kanske samma men säljs under annat namn):
https://www.scribd.com/document/2566227 ... al-Rev-4-8

Och det råkar vara så att jag behövde en annan manual på scribd för några veckor sedan, så jag betalade för en månad. Så jag kunde ladda hem dokumentet åt dig. Se bifogad fil!

Dokumentationen verkar något inkonsekvent. De fyra kontaktorutgångarna kallas i största delen av dokumentationen för C1-C4. Men i slutet av dokumentet visas en stiftindelning där M1_POS osv ingår. (Och det var tack vare detta som jag hittade dokumentet.)

Vad hade du för egen dokumentation annars?

Författare:  BjörnO [ 11.38 2019-03-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

Fantastiskt. tusen tack. Jag skriver ut det och har det som helglitteratur.
Jag fick ingen dokumentation med systemet. Det har haft en annan tillämpning under några år och manualerna har ”kommit bort”.
Jag tänkte testa mig fram, men vill inte gärna förstöra genom att mata in något på en utgång.

Författare:  sodjan [ 12.46 2019-03-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

> Har inte den vita 6-beniga kapseln

OK, jag ger upp... Vilken "6-beniga kapsel"?

Författare:  Magnus_K [ 12.48 2019-03-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

TS har tagit bort bilden jag kikade på när jag skrev inlägget...

Författare:  sodjan [ 12.55 2019-03-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

Jaha!? Var det några hemligheter på bilden? Lite osmart kan jag tycka...

Författare:  Magnus_K [ 12.59 2019-03-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

Nej det tror jag inte, men den var lite suddig. Tror inte han sett mitt inlägg och avser att lägga in ett bättre foto. Inte vet jag :)

Författare:  BjörnO [ 15.38 2019-03-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

här är koetets båda sidor. Den vita komponenten är OK, de är bara försedd med en stämpel.

Författare:  BjörnO [ 15.41 2019-03-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

sodjan skrev:
Jaha!? Var det några hemligheter på bilden? Lite osmart kan jag tycka...

Jag försökte byta ut bilden, men gjorde fel så att hela inlägget försvann.

Författare:  BjörnO [ 13.05 2019-03-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

Liten rapport.
Jag har läst manualen och listat ut att jag ska använda M2 till huvudkontaktor och A2 till precharge. Har kört laddaren en stund (tills säkringen sa ifrån) och den delen fungerar som den ska.
När jag sedan skulle köra i driftläge, dvs kopplat ”+12V ignition” till 12V så kom det otrvliga poff-ljudet tillsammans med lite rök. En ledare på kortet brändes av, så något har kortslutit den ingången.
Men det är ingen ko på isen, jag får helt enkelt koppla tändningsnyckeln till ”Wake up”.
Jag har markerat på bilden vilken ledare som det gäller, den går till ett motstånd 010 och en diod.

Författare:  bearing [ 13.39 2019-03-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

Jag föreslår att inte koppla från ett 12V-batteri, som jag antar att du gör eftersom att ledaren brändes. Använd ett labbagg med strömbegränsning och strömmätning. Om du hellre använder 12V-batteriet föreslår jag att iaf ha en glasrörssäkring i serie när du kopplar till ingångarna.

Komponenten på bilden ser ut att vara en zenerdiod, eller rättare sagt TVS-diod.
Men jag hittar inget när jag söker på PJS05, eller PJ505. Men femman indikerar att det kan vara en 5V-zener. Kanske.
Om du mäter någon av de andra dioderna med multimetern i diod-läget, med plus mot vita märket, samt bakvänt, vad får du?

Vilken säkring gick när du körde laddaren? Vad har du för en laddare?

Författare:  bearing [ 18.23 2019-03-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

OK, nu har kikat lite närmare på ditt kort. Märkningen i form av två bokstäver (andra raden) är tydligen standardiserad. LG (skyddar STARE-GND) betyder 13V , och LV (övriga ingångar) betyder 20V.

Hur kunde det säga poff om du anslöt 12V till en ingång skyddad av en 20V transientskyddsdiod?
Det finns egentligen tre möjligheter som jag ser det:
-Spänningen som anslöts var högre än 20V
-Spänningen som anslöts var negativ
-Transientskyddet hade redan löst ut och var därmed redan kortslutet

Hur som helst, om skyddet gjort sitt jobb har resten av kretsarna inte tagit skada, och du behöver bara köpa en likvärdig komponent och göra ett nytt försök.

Sök på LV t.ex. här:
https://m.littelfuse.com/~/media/electr ... og.pdf.pdf
Men valfri TVS i samma storlek lär fungera OK

Författare:  bobobo [ 18.48 2019-03-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

Om du tog 12v från ett av batterierna i paketet kanske det är något problem med potentialen mellan Bat- och Gnd?

När jag testade så tog jag 24v eller 12v från labbagg och den andra spänningen från batterierna tror jag, men jag minns inte vilken.

Författare:  bearing [ 08.47 2019-03-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

Ja det är en bra anmärkning. I elbilar är alltid batteripacket helt isolerat från chassiet och 12V-systemet. D.v.s batteripacket ligger på en egen potential, och har typiskt flera megaohm mot chassie. Man får aldrig koppla ihop dem. Isolationsmätningen kommer varna ifall det sker.

På mindre fordon med 48V-system kan det hända att batteripackets minuspol kopplas till chassiet, eftersom att 48V inte är farlig spänning. Men jag rekommenderar det inte, då isolerat har flera fördelar. En fördel är att ett batteripack som är isolerat från chassie inte omedelbart kortsluts ifall t.ex. isoleringen på pluskabeln skavs av och får kontakt med chassiet. Utan isolationsmätningen varnar då, och så åtgärdar man felet innan någon annan kabel får samma fel.

Författare:  BjörnO [ 10.15 2019-03-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

Jag kommer att använda båtens gamla 12V-system och inte ta av den nya batteribanken. Jag tänker inte koppla ihop minuspolerna heller utan ha systemen så separerade som möjligt. Inte heller vill jag ha något av systemen i kontakt med havet.

Författare:  BjörnO [ 17.37 2019-03-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

Jag tror jag hittade anledningen. En kort ledning som tidigare byglat några ingångar hade slingrat sig in under kretskortet. Jag hade letat efter den på golvet men aldrig anat att den låg kvar.
:cry:
Man kanske ska göra som vid en operation, rada upp alla verktyg och sladdar på en bricka och räkna igenom dem innan man slå på strömmen. Dessutom kommer jag inte förbinda batteripackets minus med 12V-minus igen.

Författare:  BjörnO [ 10.48 2019-03-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Söker hjälp med BMS-system

Kortet reparerat, tyvärr utan TVS diod. Jag ska lägga in dioder mot +12 och GND tillsammans med en säkring och ett seriemotstånd i stället.
Tack för all hjälp

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/