KiCAD...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

KiCAD...

Inlägg av Marta »

Skall rita ett adapterkort och vill bara bli klar så snabbt som möjligt. Dubbelsidigt med endast förtent koppar. Ingen lödmask, inget tryck, inget kladd. Vior kommer att finnas. Behöver svar på några enkla frågor snabbt och lätt.
Använder normalt ett vektorgrafikprogram till kort, men skall det skickas in behövs ju gerber...

Var kan 48-pin 7x7 0.5mm TQFP laddas ner?
Hur installeras den sedan?
Hur vrids den 45 grader?
Hur avlägsnas det störande bokstavs/sifferkladdet från att vias?
Kan/hur en symbol delas så enskilda punkter/hål kan raderas?

Löste en del...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: KiCAD...

Inlägg av rvl »

peterosd
Inlägg: 117
Blev medlem: 2 september 2009, 13:48:34

Re: KiCAD...

Inlägg av peterosd »

I Kicad version 5 finns det med några varianter av TQFP-48. Se bifogad bild...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: KiCAD...

Inlägg av Marta »

Tack för länken och nedlagt besvär. Dessvärre blev det inget bra när jag försökt ladda ner från MicroSoft. Fick bara ner HTML fast det stod att det var en symbol. Uppgradering är inte aktuellt, KiCad rinner redan över av crap i den version jag har. Är 60 år och rimligtvis ännu trögare efter förra åretn nedgradering till invalid.

Efter lite justering av befintlig symbol för QFN är den troligen användbar.

Finns det något fungerande program för Linux som kan skriva ut en Gerber via CUPS. Givetvis med sådan passning att en IC kan läggas på papperet för kontroll av att kortet är rätt innan det skickas in.

Har aldrig skickat in något kort tidigare.
Borrhålen anges med femtioelva decimaler. Antagligen omräknade tum. Kan det vara så, eller är där risk tillverkaren kräker istället för att runda av?

Vilken kines är det enkelt att skicka in till från KiCad Linux? Helst en som levererar korten med POST.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: KiCAD...

Inlägg av mrfrenzy »

Enligt min erfarenhet har KiCad mindre crap och är mycket lättare att använda än dom gamla versionerna, hänt extremt mycket senaste året.

Bifogar iaf filen i korrekt format om det kan hjälpa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: KiCAD...

Inlägg av Marta »

Tackar för filen. Dessvärre stämmer inte formatet, ser helt annorlunda ut onh den visas inte ens i listan på tillgängliga libs. Tydligen ny version. Får hoppas den hemmaritade stämmer...

När insändning skall göras, vad krävs. Antar det är gerbers för kopparmönstret och kantlinjer, samt borrfil? Behövs det mer när kortet skall vara utan mask eller tryck?

Skall det vara imperial eller metric i filerna?

Vad ungefär kan det kosta hos Cogra? Aningen större än en 40-pin DIL och leverans >5 dagar som innebär?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: KiCAD...

Inlägg av kodar-holger »

Flera tillverkare tar kicads pcb-fil direkt. Utan att man gör gerber. Aisler i Tyskland, som är den enda jag använt hittills och det bra en gång, levererade dessutom direkt hem i brevlådan. Inte billigast på stora kort men inom EU så man vet vad det kommer att kosta.

aisler.net
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: KiCAD...

Inlägg av Marta »

Aisler verkar intressant. Vad ungefär tar de för små kort?

Gör de tennade kort, eller bara snustorra ENIG där det inte går att fästa komponenter direkt?

Kanske klarar att hålla komponenten stilla med pincett och flytta kortet istället för stenhanden. Tänker försöka i varje fall.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: KiCAD...

Inlägg av kodar-holger »

Jag kan inte uttala mig om kvalitet eller finish. Har inte den erfarenheten eftersom jag är uppe i totalt 1 köpt kort under hela min livstid. Jag klarade att löda det även om jag insåg att det här med ytmonterat nog inte är något för mig.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1405095

Betalade 75 kronor för tre stycken 26*26,5mm stora kort. Jag har inte hittat någon prislista hos aisler men dumpar man in sin pcb-fil får man se vad det kommer att kosta utan att göra någon färdig beställning. Aisler är inte billigast men på små kort där postnords administrativa avgift överstiger varuvärdet tyckte jag det kunde vara det samma.

http://pcbshopper.com som varit uppe förut här på ef får man se vad olika tillverkare tar för kort enligt spec. Aisler brukar komma rätt långt ner i listan men som sagt. Frakten...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: KiCAD...

Inlägg av Marta »

Det var ju ett fint pris. Är det proportionellt mot yta blir det väl några hundringar. Ditt kort är ENIG, vill ha HASL för enklare montering. Ser inte ut att vara valbart på deras sida. Cogra specar att deras billigaste är HASL.

Blir första gången för mig med att beställa kort och första kortet sedan jag blev invalid. Kanske slutar med att det får skickas till någon icke invalid för montering. Bäst att beställa 2. Framgick inte om Cogra's priser påverkas mycket av 1 eller 2 kort.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: KiCAD...

Inlägg av E Kafeman »

Jag har pågående beställningar på PCBway (Shenzhen) och har köpt tusentals kort av dom, både monterade och omonterade, senaste månaden.
De erbjuder 10 kort, max 100x100 mm, grundpris $5 + $25 DHL-frakt. Med lite tur brukar frakten ta två dagar.
Om man är privat-person får man kanske betala DHL's införtulllning, 100-200kr.
Alternativ skickar de korten via posten. Då kostar frakten $10 och sedan ska Postnord ha sitt. Lite lotteri att skicka med Postnord vad gäller leveranstid men slutpriset bör inte bli mer än max 250 kr.

PCBway granskar uppskickade gerberfilerna och fixar mindre problem utan kostnad. Dock om man ska få 10 kort för $5 så måste man hålla sej till deras standardkort, max dubbelsidigt kort med lödmask och där förtennade ytor ej är blyfria. Svart lödmask kan inte väljas då det kräver högre och dyrare värmeklass på PCB.

Enklast zippar man alla gerber-lager och laddar upp zipfilen och får automatiskt en första automatisk koll om filerna är ok. Det kostar inget alls att prova.

Jag skickar de komponenter jag vill ha ditlödda till PCBway men standardkomponeter kan de hålla med till mycket bra pris. För mina relativt enkla kort betalar jag 1 kr per kort för monteringen där de håller med några 0402 motstånd men jag köper då kanske 10.000 kort så det finns en volymrabatt.

PCBway är en av flera kines-företag med liknande pris och service men steget i pris för några prototyp-kort är inte jättestort mellan Kina/USA/Europa.
Rör det sej om större antal PCB så väger priset över för Kina. Samtidigt är det ett land långt borta, vilket kan medföra olika praktiska problem och skillnader i kulturtänkande och egen kontroll av slutkvalitet.
Skriv svar