PuTTY? Bättre förslag?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: PuTTY? Bättre förslag?

Inlägg av Maalobs »

Om det handlar om att överföra en enskild fil, typ en tar.gz, och inte en hel mappstruktur, samtidigt som jag ändå redan är inloggad med ssh, då brukar jag använda rz och sz i ssh-sessionen för att överföra med zmodem.
Man behöver ha kört apt-get install lrzsz först, men den är liten och jag lägger alltid till det.
Dessutom är det kul att se minen på kids som inte var med på tiden med terminalsessioner över telefonmodem, när man drar igång zmodem över ssh för att skicka en fil. :razz:
mindlight
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2010, 14:54:57

Re: PuTTY? Bättre förslag?

Inlägg av mindlight »

Maalobs skrev:Om det handlar om att överföra en enskild fil, typ en tar.gz, och inte en hel mappstruktur, samtidigt som jag ändå redan är inloggad med ssh, då brukar jag använda rz och sz i ssh-sessionen för att överföra med zmodem.
Man behöver ha kört apt-get install lrzsz först, men den är liten och jag lägger alltid till det.
Dessutom är det kul att se minen på kids som inte var med på tiden med terminalsessioner över telefonmodem, när man drar igång zmodem över ssh för att skicka en fil. :razz:
Zmodem... Holy... Det var inte igår... Kermit... Xmodem... Ymodem... Fido....

.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: PuTTY? Bättre förslag?

Inlägg av lillahuset »

Jo jag körde en hel del mot linuxburkar hos en kund jag hade för några år sedan, i XP med Cygwin. Det var helt uppenbart att juniorerna tyckte att det var dags för farbror att skaffa en plats på hemmet. Innan han började lukta illa.

Efter ett par år var det faktiskt en irakisk kille som först bara ville skriva "appar" som insåg hur kraftfullt ett terminalfönster kan vara. Övriga såg ut som guppies vid matdags. 8)

Jag kanske ska erkänna att jag nöjde mig med ssh och scp. :oops:

Edit: apt-get, trevligt.
mindlight
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 maj 2010, 14:54:57

Re: PuTTY? Bättre förslag?

Inlägg av mindlight »

lillahuset skrev:Jo jag körde en hel del mot linuxburkar hos en kund jag hade för några år sedan, i XP med Cygwin. Det var helt uppenbart att juniorerna tyckte att det var dags för farbror att skaffa en plats på hemmet. Innan han började lukta illa.

Efter ett par år var det faktiskt en irakisk kille som först bara ville skriva "appar" som insåg hur kraftfullt ett terminalfönster kan vara. Övriga såg ut som guppies vid matdags. 8)

Jag kanske ska erkänna att jag nöjde mig med ssh och scp. :oops:

Edit: apt-get, trevligt.
Tssss... Varför tror du Microsoft satsade stenhårt på Powershell?
Clue: det gick trögt att ta marknad från Linux/BSD i miljöer där gui inte gav fördelar.
Som t ex molnkluster där du måste smälla upp 200 nya virtuella servrar i samtidigt med minimal arbetsinsats bara för att kunden precis klickade på utöka-knappen i cluster-kontrollpanelen.

BAT/CMD i all ära men du är inte i närheten av möjligheterna du har

.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: PuTTY? Bättre förslag?

Inlägg av Maalobs »

If you can't Kermit, you can't send it!
Jag jobbade med embeddedsystem i början på 90-talet där kermit ingick i firmwaret för överföring via en serieport.
Ett år senare hamnade jag ute hos en kund som skulle migrera sitt kassasystem från en gammal Nokia 8088 med MS-DOS 2.0, 10 MByte Winchester och en 160 KByte 5.25" floppydrive.
Kassasystemets databas hade vuxit till 6 MByte och behövde kopieras ut inför migrering till ny dator.
Problemet var bara att det gick inte att få ut filen, inga större floppydrives funkade, inga program som jag kompilerade med min äldsta C-kompilator för MS-DOS (MS QuickC V2) gick att köra på DOS 2.0.
Norton Commander och Laplink var bara att glömma.

Men jag mindes gamla Kermit, och snokade upp den äldsta versionen av mskermit.exe som jag kunde hitta (säkert i en archie-sökning), och lyckades få in den på en 160 KByte floppy, och den startade på det gamla härket!
Jag var tvungen att köra på långsammaste robust-läget i Kermit, då gick det att överföra databasfilen via nollmodem till laptoppen.

Jag har fortfarande en box med Kermit-95 i bokhyllan, komplett med manual. :P

Jo förresten, jag fick redigera ini-filen till mskermit med edlin också. :D
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: PuTTY? Bättre förslag?

Inlägg av lillahuset »

Nä jag hade en uppsättning bash-script (fortfarande samma kund) och blev tvungen att migrera till Windows. Jag minns tydligt att lösningen blev plågsam och har för mig att det snurrade på en Cygwin-liknande miljö som är ganska populär, kan den ha hetat msys eller minns jag fel.

Hursomhelst, MS med sin nya indiska boss har fattat vad det handlar om till skillnad från herr Balmer. Det här att man kan köra bash i W10 tycker jag verkar vara ett genidrag. Och sedan att de satsar stort på Linux i bla IoT vilket jag iofs avskyr är ju smart. Hjulet är runt så det finns ingen anledning att uppfinna det igen.

Jag läste för ett tag sedan en artikel, eller om det var i ett YT-klipp, att en bedömare var övertygad om att MS i första hand är ett linuxföretag 2025 baserat på deras aktiviteter. Vem vet?

Ojojoj, Kermit har jag aldrig gillat men det funkade iofs. FTP gör mig också lite illamående...

Edit: Hellre edlin än kermit. Till nöds har jag fått använda sed.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PuTTY? Bättre förslag?

Inlägg av sodjan »

> Hellre edlin än kermit.

Hur gör man det valet? Det är ju helt olika typer av program...

Har för övrigt kört en del Kermit härifrån: http://www.columbia.edu/kermit/index.html.
Främst då C-Kermit: http://www.columbia.edu/kermit/ck90.html på VMS.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: PuTTY? Bättre förslag?

Inlägg av lillahuset »

Det är ett rent känslomässigt val. Tillochmed jag inser att de inte kan ersätta varandra.

Min första kontakt med Kermit var på en DEC10 med TOPS10 och jag tror att den kom från University of Columbia, troligen på tape eller hålremsa.
Han som höll i kursen, som var rätt lång, älskade uppenbarligen Kermit.
Men å andra sidan fanns det inte så många alternativ på den tiden men jag minns att när x/y/z-modem dök upp blev livet trevligare. Om jag inte minns helt fel är FTP och Kermit lite snarlika.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: PuTTY? Bättre förslag?

Inlägg av Klas-Kenny »

lillahuset skrev:PuTTY+WinSCP?
Exakt. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PuTTY? Bättre förslag?

Inlägg av Glenn »

Fördelarna med kermit är är ju framförallt att det är specifikt gjort för att klara av att föra över data på taskiga linor, och sen att det finns till i princip allt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: PuTTY? Bättre förslag?

Inlägg av lillahuset »

sodjan: Jag var inne och tittade på kermitsidorna och måste erkänna att jag blev lite sugen på att testa. Tack för länkarna. :)
Skriv svar