Vilket CAD-program för elektronik?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av Glenn »

Jag tyckte inte alls att altium kändes logiskt, men så kom jag ju från eaglebakgrund också.

..Sen var det jobbigt att köra VPN för att komma åt (numera förra) jobbets licensserver när man skulleanvända det också :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6955
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av lgrfbs »

Ta gärna en koll på Target 3001 också.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av 4kTRB »

Första gången jag såg Eagle var 1993. Har fortfarande kvar den röda 3,5 tums disketten.
Någon som nämnt Designs park här? Mycket trevlig programvara.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1975
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av GastonDeVille »

Jodå, Designspark är med på listan *
Berätta gärna vad som känns bra med just den programvaran.
Tror inte jag orkar testa alla i listan :lol:



* http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8#p1395188
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av TomasL »

................. EDWIN http://www.edwinxp.com/ - den där Edwin använda jag för .. väldigt länge sen. Hmm Den utvecklas i Indien om jag minns rätt.
.................. och då menar jag inte att det är något fel på Indien eller mäniskorna där utan mest något som dök upp ur minnet.
.................. Var det inte Elfa (?) som började sälja det en gång på 1900-talet?
Jo, utvecklingen sker i Indien, dock är det fortfarande ett svenskt program, eftersom företaget som äger/säljer EDWIN är svenskt.
Det lär ha varit det allra första edA-systemet på marknaden, kom till ABC80 ursprungligen, därefter till PC i mitten 80-talet.

Elfa sålde säkert detta på 90-talet. Numera köper man direkt av Visionic eller Jeppsons Cadcenter i götet.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av grottan »

På ämnet EDWIN - är det EDWinNet (bygget med dot.net?) eller XP som gäller? XP varianten har ju vettiga priser för hobbyister men man kan ju gissa att dom vill ha över kunder mot en modernare utvecklingsmiljö?

TomasL - vad säger du som jobbar med det dagligen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av TomasL »

Jag har inte uppgraderat ännu. Kör med XP.
Testade de första releaserna av .NET-versionen och det funkade sådär, men det var ju typ 2 år sedan, så det har nog blivit betydligt bättre nu.
Jag kommer nog att uppgradera inom en snar framtid tror jag.

Dock, för hobbyister, så är det väl XP NC som gäller, då priset är rätt bra.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av 4kTRB »

http://www.seetrax.com/xld_overview.htm

Ska tydligen vara ett av de äldsta kretskortscadden på marknaden.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av 4kTRB »

http://www.pcbelegance.org/
Features

Free and open source.
Easy to learn. The user interface is logical, follows modern conventions, and is consistent across the different tools.
Fast zoom and panning with the mouse.
Able to handle complex designs. 2000+ components, 40000+ traces are no problem. A Pentium motherboard is included as an example design.
Keyboard shortcuts are listed next to each menu item so may be learned as you go. They can also be modified.
Colours of schematic and layout editors can be changed. Bicoloured patterns are supported in the layout editor.
Route with online DRC, dynamic rats nest, trace dragging.
Active schematic select allows selecting groups of layout components from the schematic editor.
Edit parameters of multiple components at once.
Schematic symbol editor allows the creation of complex schematic symbols quickly. Symbol libraries are included.
Geometry editor contains wizards for integrated circuits DIP, SOIC, BGA, etc.
Context sensitive help.
Generates gerber output plots
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av Platis »

Lyfter gammal tråd! :)

Är det nån som kollat vidare på pcb elegance och autotrax?

Det har dykt upp en nykomling som såg intressant ut, LibrePCB!
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3505
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av lond »

Detta kan bli en värdig ersättare av Eagle CAD <3 <3

/// Marcus
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av RadarEnt »

Platis skrev:
Det har dykt upp en nykomling som såg intressant ut, LibrePCB!
Är det någon som hunnit testat det? Isf, vad blir betyget?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6955
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av lgrfbs »

Status för mig:
* Installerat
* Testkört installationen.
* Inget projekt gjort i programmet ännu.
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av limpan4all »

Tja, för vad det nu kan vara värt så kommer här mina åsikter.

Altium har det vackraste gränssnittet i PCB delen (jag älskar att nätnamnen står i tracen när man zoomar tillräckligt) samt de mest utbyggda biblioteken, men jag gillar inte schemadelen, jag skall i slutet förklara varför.

Cadint PCB har den mest flexibla layoutdelen och man kan börja jobba rätt fort men det tar tid att verkligen kunna utnyttja möjligheterna, postprocessningen är oslagbart bäst (inklusive direkt P&P data direkt från CAD), schemadelen har jag inte brytt mig om efter några initiala försök för den har samma grundfel som Altium.

Orcad SDT3.22 för schemaritning. Jag gillar den gamla DOS versionen från sent 80-tal för den har alla friheter vad avser skissande/ritande.

Jag gillar inte att CAD´a schemor, jag gillar att rita schemor. Jag hatar automatisk "drag" vad gäller att flytta på schemaobjekt, "move" funkar bättre och ställer till mindre problem. Automatik vad avser ihopkopplingar ställer till mera problem än löser problem.

Hur ser jag då på elektronikCAD. Jag anser att schemat är grunden för allt och att simuleringar, PCB mm bara är postprocesser till schemat. Både Altium ser PCB som det centrala och schemat bara som nödvändigt indata. Detta ger lite olika konsekvenser. T.ex så måste man välja exakt motstånd både storlek, värde tillverkare och leverantör redan när man placerar det i schemat för att alla andra processer skall fungera på ett smidigt sätt i Altium och Cadint. När man jobbar med schemat i Orcad SDT så ritar man bara sedan när man postprocessar schemat så läggs all funktionalitet till. Reverse annotation använder jag mig ALDRIG av, det är för farligt. Jag använder mig strikt av forward annotation. Vill jag göra ändringar i layouten vad avser pinanvändande så gör jag det i schemat och postprocessar om samt importerar en ny nätlista, på så sätt är SCHEMAT alltid korrekt och layouten är korrekt när den väl är uppdaterad. På detta sätt så riskerar man aldrig att jobba vidare från ett schema som "borde" ha uppdaterats pga layoutändringar men det skedde inte för det var så bråttom att få till ändringar pga produktion (japp hände mer än en gång i min tidiga karriär, jag lärde mig från egna misstag).

Schemadelen i Altium är buggig och inkonsekvent. Delar i användargränssnittet skiljer sig mellan layoutdelen och schemadelen.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6955
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av lgrfbs »

_____/´´´´´Sidospår´´´´´

limpan4all Har du provat Traget3001! någon gång och i så fall vad tyckte du om det programmet?

´´´´´´´´\____Normalspåret_____
Skriv svar