Vilket CAD-program för elektronik?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1975
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av GastonDeVille »

Önskar tips på ett trevligt CAD-program med i första hand schema, layout och kanske mer.

Gärna tips från någon som har varit med ett tag som kan och vet.
Jag laddade ner Eagle* och det blev problem direkt. Inte speciellt intiutivt, känns mer som ett utdaterat program.
Pain in the ass.

* Version 7.7.0 for Windows (64 bit)


Jag har jobbat med Orcad och EdwinXP plus några andra en gång i tiden hipp som happ.
Vad är det bästa och senaste bortsett från om det betalprogram eler inte.
Helst inga begränsningar med bibliotek och antal pinnar.


Se lilla listan med program jag kastat mig över hittills.
Helt ovetenskapligt med buggar i både dator och hjärna.


http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8#p1395188

Rakt in på sidan helt automagiskt :P
Senast redigerad av GastonDeVille 4 juli 2018, 19:19:52, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av tecno »

Ta en titt på Diptrace.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av lillahuset »

Som vanligt rekommenderar jag KiCad. http://kicad-pcb.org/
Första releasen 1992, rötter i CERN och universitetet i Grenoble.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av H.O »

Jag har kört EAGLE i många år - ända till Autodesk gjorde det till prenumerationsmjukvara, då hoppade jag av och köpte CircuitStudio istället. Sen dess har jag inte designat ett enda kort :doubt:

Med det sagt så hör (läser) jag att Autodesk gör framsteg med programmet och lägger till features som efterfrågats av användare och varit tillgängligt i paket från konkurenterna - med dessa features följer såklart buggar. Men det är fortfarande prenumeration så jag avstår.

Det kommer inte spela någon roll vilket program du väljer för de är alla speciella på sina sätt och det som har tidigare passat mig ypperligt i många år (EAGLE) ratade du omdelbart så vi är alla olika. Om du förväntar dig att ditt "nya" program skall fungera precis som det du är van vid så kommer det bli jobbigt.

Sen beror det såklart på vad du konstruerar xyzduino, PC-moderkort, HF-prylar eller nått annat.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av mrfrenzy »

KiCAD har tagit enormt stora kliv senaste åren sen dom fick sponsring med personal från CERN.

Tidigare använde jag Eagle och Proteus men har nu gått över till KiCAD.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1975
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av GastonDeVille »

Kul med input - Tack!
Det finns många att välja på men det svåra är att hitta hur användaren upplever det.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av Spazze »

Jag använder Altium designer. Mycket trevligt. Lite billigare än Orcad tror jag i alla fall.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1975
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av GastonDeVille »

H.O skrev:Jag har kört EAGLE i många år - ända till Autodesk gjorde det till prenumerationsmjukvara, då hoppade jag av och köpte CircuitStudio istället. Sen dess har jag inte designat ett enda kort :doubt:

Med det sagt så hör (läser) jag att Autodesk gör framsteg med programmet och lägger till features som efterfrågats av användare och varit tillgängligt i paket från konkurenterna - med dessa features följer såklart buggar. Men det är fortfarande prenumeration så jag avstår.

Det kommer inte spela någon roll vilket program du väljer för de är alla speciella på sina sätt och det som har tidigare passat mig ypperligt i många år (EAGLE) ratade du omdelbart så vi är alla olika. Om du förväntar dig att ditt "nya" program skall fungera precis som det du är van vid så kommer det bli jobbigt.

Sen beror det såklart på vad du konstruerar xyzduino, PC-moderkort, HF-prylar eller nått annat.
Jo det är klart att man tycker det är gött med ett program som underlättar själva jobbet och inte har en massa lustiga ticks.
Som gamla väl ingångna skor. Jag har inga problem att anpassa mig men det finns gränser för allt :twisted:
Suck, ska jag starta Eagle en gång till och se om den har något att ge :roll:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av TomasL »

Om du är van vid EDWINXP så finns det i en NC-variant för en billig penning.

Använder själv EDWIN, och tycker det är väldigt OK, man får mycket för pengarna, dessutom är det ju en Svensk programvara.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1975
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av GastonDeVille »

Spazze skrev:Jag använder Altium designer. Mycket trevligt. Lite billigare än Orcad tror jag i alla fall.
Testade Altium (online) och det är faktiskt lite trevligt förutom att det laggar lite, har bara 100 Mbit :roll:
De gamla takterna sitter i och man tycker det är självklart att man ska kunna ratta runt med hjälp av kortkommandon och inte behöva sitta och klicka på musen på allt.
Det har hänt en del på senare tid märker man. Lite renare layout och sånt. Men det är som med allt annat, funktion går före utseende.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av Spazze »

Aha, jag visste inte att det fanns en online-version av Altium. Om du verkligen är intresserad av ett så dyrt program så kan du nog få en trial-licens att testköra med.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av lillahuset »

Ett par fördelar med KiCad förutom tekniska specifikationer och priset:
1. Det är fritt som i frihet och GPL-licensierat vilket medför att ingen kan lägga ner projektet om det bara finns utvecklare som är intresserade. Om man börjar införa artificiella begränsningar (Eagle) är "risken" stor att någon grupp utvecklare gafflar projektet. Det är en fri värld.
2. CERN och universitetet i Grenoble stödjer KiCad och använder det själva. Flera andra företag också.

Jag har använt PADS till massor av kort och sett hur Mentor sedan de köpte upp det har försämrat villkoren och gjort avkall på kvaliteten. Kan inte hända med KiCad. Men Mentor har ju dyrare system som de troligen hellre säljer.

Altium har jag bara hört gott om från ett par i mina ögon trovärdiga användare.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1975
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av GastonDeVille »

Jo, kul att man kan testköra lite så.

Slängde in en handfull komponenter men det spårade ur ganska snabbt, inget fel på programmet men det tar tid att uppdatera o s v

Men imponerande ändå!
Altium online_tjafs2.png
Altium online_tjafs.png
:EDIT:
Lite svårmanövrerat för vissa funktioner tappar tråden.. kan inte se "kopplingstrådar" alltid mm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1975
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av GastonDeVille »

mrfrenzy skrev:KiCAD har tagit enormt stora kliv senaste åren sen dom fick sponsring med personal från CERN.

Tidigare använde jag Eagle och Proteus men har nu gått över till KiCAD.
Nedrans, nu fastnade jag när jag skulle föra över komponenterna till PCB... :doh:
kaffepaus :happy:
KiCAD-test.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program för elektronik?

Inlägg av TomasL »

Vad som är synnerligen bra med EDWIN är att framåt och bakåt annoteringen verkligen fungerar, samt att de har så fantastiskt mycket komponenter i biblioteken, dessutom är det ju busenkelt att göra egna.
Dessutom, så ligger alla använda komponenter i ett eget projektbibliotek, så man kan ändra på de som man använder i sin design, utan att grundbiblioteken ändras.
Skriv svar