Varför använder man spalter i dokumentation

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av TomasL »

Gimbal skrev:
TomasL skrev:Ja att inte ha rader på 200 tecken är en sak, och har inget med spalter att göra.
Det är väl just det som har med spalter att göra, att minska radlängden så man inte tappar bort sig.
Öh, nej, man kan kontrollera radlängden på annat sätt.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av Nerre »

Ja, det var ju precis det jag skrev. Spalter är ett sätt att styra radlängden, och det används primärt där man vill utnyttja så mycket av ytan som möjligt.

Att trycka en tidning med en enda 5 cm bred spalt skulle i alla fall jag anse var ett rätt rejält slöseri med papper.

I ditt fall borde du kanske tala om för den som sätter texten att du föredrar breda marginaler före tvåspalt.

Men generellt är det så att om man har långa formler och liknande så behöver man ta hänsyn till detta vid sättningen och kanske låta dem vara mycket bredare än själva texten.

När jag var redaktör för en rätt teknisk skrift på jobbet så gjorde jag en mall i Word som var 1 spalt som upptog ungefär 1/6-del av sidan, för att kunna kontrollera hur matematiska formler etc skulle bli vid tryck i tidningen (för de som skrev artiklarna gjorde det i Word, med A4-storlek och typ 100-120 tecken per rad, vilket alltså inte är särskilt lämpligt ur läsbarhetssynpunkt.
Senast redigerad av Nerre 9 februari 2018, 19:20:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis, men nu handlar det som sagt inte om tidningar, utan teknisk dokumentation.
och det används primärt där man vill utnyttja så mycket av ytan som möjligt.
Som jag skrev tidigare, enbart av ekonomiska skäl, inget annat.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av sodjan »

Som jag skrev tidigare, väldigt korkad diskussion som bara går i cirklar.
Tomas, jag tycker att du ska tagga ner lite och läsa vad som skrivs. Övriga
borde inse att det är meningslöst att fortsätta att upprepa självklarheter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av TomasL »

Sodjan, det handlar till syvende och sist om att skriva teknisk dokumentation, så tydligt och lättförstått som möjligt.
Detta så att vem som helst, även personer som är totalt o-insatta inom området skall kunna få full förståelse.
Det är i princip ett krav inom bl.a. maskindirektivet.

Det enda som anförts här är att det sparar papper, och är nödvändigt i en tidning, för att på ett enkelt sätt avgränsa tidningens artiklar och hålla radlängden nere.

MEN, i detta fallet handlar det inte om tidskrifter, utan dokument som dels kommer i pappersform (A4 och A6) och dels i pdf-form, och skall vara begripliga även på en telefon-skärm.

Så all diskussion om hur tidningar gör är fullständigt ointressant.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av Magnus_K »

Har du frågat tillverkaren?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av TomasL »

Här är två versioner av samma dokument.
Den 1-spaltiga versionen är mitt orginal, dock en initial ej korrekturläst version.
Den 2-spaltiga är den versionen som gick ut på "remiss", (de som läste den blandade uppenbarligen ihop en del)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av TomasL »

Magnus_K skrev:Har du frågat tillverkaren?
Vad menar du?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av arvidb »

Men hallå, förstår ni inte att spalter är dåliga?

För om spalter är bra, så betyder det att TomasL har skrivit en text som inte går att typsätta på ett vettigt sätt. Och så kan det ju inte vara!

Om vi bara istället kunde komma överens om att spalter är ett otyg, uppfunnet av giriga tidningar för att omärkligt kunna försämra sin produkt, så vore väl det en så mycket mer bekväm lösning?

TomasL: Alla gör vi misstag. Shit happens. Lär, gör om, gör rätt?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av Magnus_K »

Alltså om du frågat tillverkaren av den tekniska dokumentationen varför dom gör som dom gör.
Du verkar ju inte kunna acceptera något annat än dina egna idéer, så skapa en tråd om ämnet i första hand känns märkligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av TomasL »

Magnus, det är jag som är tillverkaren och skriver den tekniska dokumentationen.
Vad jag försöker förstå är varför man envisas med att göra om det till spalter.

Hitintills har det inte presenterats någon vettig förklaring till detta, mer än att det sparar papper, vilket enligt mitt sätt att se det, inte spelar någon större roll.

Om någon kan ge mig ett vettigt motiv till det, så köper jag det.
Hitintills har det bara varit:

Tidningar gör så. Detta är ingen tidning
Kontrollera radlängden. Finns alternativa sätt att kontrollera radlängd.
Spara papper. Spelar ingen roll.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev: Det enda som anförts här är att det sparar papper, och är nödvändigt i en tidning, för att på ett enkelt sätt avgränsa tidningens artiklar och hålla radlängden nere.

MEN, i detta fallet handlar det inte om tidskrifter, utan dokument som dels kommer i pappersform (A4 och A6) och dels i pdf-form, och skall vara begripliga även på en telefon-skärm.
Men det är DU som tjatat om att tidningar gör det för att man ska läsa reklamen....
TomasL skrev:Då är det som jag misstänkte, dels en gammal tidningsmetod, för att få in så mycket korta texter som möjligt på en sida, få läsaren att gå igenom hela tidningen och se alla annonser samt att de gamla blysättningsmaskinerna bara klarade 2 tum breda rader.
TomasL skrev: Sannolikt inte, snarare att det var enklare att typsätta spalter, för just tidningar, och att det passade annonsutrymmet bättre
TomasL skrev: Fortfarande, om nu två/trespaltigt är så bra, varför är det bara tidningar som använder det? (och till viss del datablad och liknande).
TomasL skrev:Ja, exakt vad jag menar, det är en jäkla skillnad mellan en tidning och en bok, eller annat dokument, oavsett om det är på papper eller på skärm..
I en tidning, har man ofta en kort artikel med hänvisning till någon annan sida i tidningen, oftast är texterna relativt korta, meningarna likaså.
Det är lättare att placera annonser ihop med spaltad text, annonserna kan dessutom ofta placeras mitt i texten.

I exemplen som du postade så verkade det vid ett snabbt överslag vara ungefär 100 tecken per rad i den 1-spaltiga versionen, vilket normalt anses vara för långt. Dock är det ju i det där fallet inte långa massiva textstycken, många textstycken är bara 1-2 rader, och eftersom texten inte heller läses löpande är det inget stort problem. Det blir bara en bråkdel av raderna som faktiskt går över hela sidan och blir "för långa".

I den 2-spaltiga versionen verkar det inte ha gjort nån som helst "handpåläggning" för att anpassa texten efter den smalare spalten. T.ex. är det inte särskilt rätt typografiskt att att i en flernivåers punktlista ha en spaltbrytning mitt bland punkterna i den andra nivån. Man måste fixa till såna brytningar.

Skulle jag gjort layouten hade jag nog valt att i den 1-spaltiga versionen göra spalten smalare (större marginal till höger) och i den större marginalen lägga in faktarutor, tabeller, illustrationer och liknande.

Men sen tycker jag att den text du skrivit, men punktlistor och flernivåers rubriker, inte är "läsaranpassad". Jag har gått en högskolekurs i att skriva manualer (dock är det 25 år sen) och där fick vi lära oss att olika läsare läser på olika sätt. De flesta letar efter hur de ska göra en specifik sak, de läser absolut inte från pärm till pärm (hur läser du själv manualen till en nyinköpt maskin? läser du verkligen alla finstilta varningarna som kommer innan "Så här startar du maskinen"? :) ).

Du har skrivit ur ingenjörens synvinkel (vilket var just anledningen till den där kursen på högskolan, man ville lära oss ingenjörer att skriva på ett bättre sätt).


Jag skulle nog vilja rekommendera att du köper en bok om hur man skriver (låna funkar inte, för ofta behöver man slå upp när man har funderingar). Det räcker inte med vad som står, layouten är extremt viktig för att faktiskt få folk att läsa texten och inte bara skumma förbi den (den kunskapen har vi reklamfolket att tacka för, men den kan ju självklart användas för att få folk att läsa andra saker än reklam).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av TomasL »

hur läser du själv manualen till en nyinköpt maskin? läser du verkligen alla finstilta varningarna som kommer innan "Så här startar du maskinen"? :) )
Från pärm till pärm, allt, även varningarna, nu är jag iofs en snabbläsare, och läser typ styckevis, dvs inte ord för ord eller rad för rad, utan hela stycken på en gång (under förutsättning att de inte är för långa naturligtvis).

Det finns naturligtvis olika skolor gällande hur man skriver teknisk dokumentation, och naturligtvis så har den slutliga layouten väldigt stor betydelse, det vet jag också.
Du har skrivit ur ingenjörens synvinkel
Fullständigt medveten om detta, därför går de ut på remiss, till en salig blandning personer med olika bakgrund.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av Nerre »

Nej, det finns inte så många skolor. Den forskning som visar hur man bör skriva är rätt konsekvent faktiskt. Däremot finns det väldigt många som tror att de vet bättre än forskningen.

Det finns ju områden där det är extremt viktigt att folk faktiskt läser information och förstår den, hantering av farliga saker, det militära, flyget, rymdfart etc.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av Borre »

Ja då är det väl bara säga att du vet bäst och att det ska göras på "ditt" sätt då.

För övrigt ser 2-spaltversionen betydligt bättre ut.
Skriv svar