Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Hur stänger man av Caps Lock?
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=89292

Författare:  rogerk8 [ 20.35 2017-11-10 ]
Inläggsrubrik:  Hur stänger man av Caps Lock?

Hej!

Jag är så förbannat trött på den här funktionen som jag dels aldrig använder dels säkert aktiverar typ 10gg per kväll.

När fasen skriver man egentligen hela meningar med stora bokstäver?

Snälla, säg att det finns ett sätt att stänga av den här skiten.

Om inte så funderar jag seriöst på att bända loss knappen :)

MVH/Roger

Författare:  lillahuset [ 20.44 2017-11-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Du får väl försöka sikta lite bättre med fingrarna. :mrgreen:

Författare:  persika [ 20.50 2017-11-10 ]

Det går nog att välja i bioset om capslock ska vara till eller från vid uppstart.

Författare:  Zkronk [ 20.50 2017-11-10 ]

Vad kör du för operativsystem?

Författare:  jihe [ 20.51 2017-11-10 ]

Bänd loss den och lägg en droppe loctite i sätet och tryck tillbaka den.

Författare:  rogerk8 [ 21.08 2017-11-10 ]

Den här typen av lösningar gillar jag.

Eller snarare, förstår jag.

Fast den är lite brutal :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.09 2017-11-10 ]

Zkronk skrev:
Vad kör du för operativsystem?

XP nu och forever :)

MVH/Roger

Författare:  Micke_s [ 21.10 2017-11-10 ]

Peta in en tandpetar annars eller en stiftlist...
händer lite då och då att någon komponent kör disable på någon tangent här hemma..

Författare:  rogerk8 [ 21.12 2017-11-10 ]

lillahuset skrev:

Ja, min pekfingervals är inte den mest precisionsrika och spelar ofta på fel tangenter fast sällan får det konsekvensen att man kanske skriver en hel skärm-rad innan man upptacker att vart enda jävla tecken är stort.

Ibland har jag dock på stereon och kör jämt från datorn, då hör man aktiveringen i högtalarna men mer ofta har jag inte stereon på och då...

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.14 2017-11-10 ]

Micke_s skrev:
Peta in en tandpetar annars eller en stiftlist...
händer lite då och då att någon komponent kör disable på någon tangent här hemma..

Nu fattar jag inte riktigt, vänligen utveckla.

MVH/Roger

Författare:  Micke_s [ 21.18 2017-11-10 ]

Kör in en tandpetare från vänster så den ligger på snedden...

Författare:  Nerre [ 21.47 2017-11-10 ]

Här finns färdiga .reg-filer för att göra om Caps Lock till Skift.
http://johnhaller.com/useful-stuff/disable-caps-lock

(Googlar man på "xp disable caps lock" så hittar man diverse registerhack.)

Författare:  rogerk8 [ 22.03 2017-11-10 ]

Micke_s skrev:
Kör in en tandpetare från vänster så den ligger på snedden...

Det är ju lysande, tack :)

MVH/Roger
PS
Jag har precis gjort det, tandpetaren pekar snett upp i luften och jag funderar på att klippa ner den, småpetar jag på Caps Lock så händer det dock inget. Att man inte kunde komma på detta själv :)

Författare:  säter [ 22.09 2017-11-10 ]

rogerk8 skrev:
När man skriver CNC-program. :)

Författare:  Glenn [ 02.15 2017-11-11 ]

dom där registerhacken brukar försvinna efter ett tag, vet inte om det är vid uppdatering eller nåt annat.

Jag har "patchat bort" capslock såväl i linux, windows och AmigaOS.. OTROLIGT meningslös tangent.

Författare:  lillahuset [ 02.26 2017-11-11 ]

Den funkar utmärkt. Tricket är bara att inte trycka på den. Är det så svårt?

Författare:  hummel [ 07.32 2017-11-11 ]

Håller med Säter, utan CAPS LOCK blir det inget fräst!

Författare:  papabear [ 07.54 2017-11-11 ]

Jag har använt SharpKeys för detta tidigare. Funkade fint då iaf.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 08.21 2017-11-11 ]

Dra fram sladdändar från en nätsladd som sitter i vägguttaget och fäst på tangenten. Då lär man sig snabbt att sikta rätt. :badgrin:

Författare:  tecno [ 08.32 2017-11-11 ]

Precis, allt enl *lågspänningsdirektivet* :badgrin:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 08.37 2017-11-11 ]

Min farbror berättade en anekdot om en präst som, när han predikade, vevade med armarna över huvudet så tom han själv till slut stördes och hade kyrkvaktmästaren dra igenom några rejäla spikar i en planka som monterades i taket på predikstolen (den velige ändan fick väl monteras ner). Han lärde sig snabbt av med sin ovana.

Allt under 1kV är väl f ö lågspänning ....

Författare:  SeniorLemuren [ 09.55 2017-11-11 ]

rogerk8 skrev:
lillahuset skrev:

Ja, min pekfingervals är inte den mest precisionsrika och spelar ofta på fel tangenter fast sällan får det konsekvensen att man kanske skriver en hel skärm-rad innan man upptacker att vart enda jävla tecken är stort.

Ibland har jag dock på stereon och kör jämt från datorn, då hör man aktiveringen i högtalarna men mer ofta har jag inte stereon på och då...

MVH/Roger

Kan trösta dig med att du inte är ensam. Jag kan sitta och skriva flera meningar ibland , för att till min förbannelse se att jag har skrivit allt i versaler. Ett annat problem är att jag stup i ett kommer åt musplattan så att markören hoppar iväg in i inskriven text. I bland har texten blivit så blandad så att de är nästan omöjligt att rätta till. Bara att börja om.

Författare:  Gimbal [ 10.02 2017-11-11 ]

Vad farao skriver ni hela meningar innan ni tittar på skärmen?

Författare:  GastonDeVille [ 10.04 2017-11-11 ]

säter skrev:
rogerk8 skrev:
När man skriver CNC-program. :)

När man skriver en rubrik.. eller modellnamnet på någon produkt - XWSML-00086 sen glömmer man att blippa tillbaka :evil: Ofta ligger det så mycket grejer på mitt skrivbord att tangenterna får eget liv :doh:

Författare:  ochkl0620 [ 10.09 2017-11-11 ]

Uhm, ge det ett litet tag till så fastnar nog tangenten av sig självt av allt klägg i tangentbordet :sick:

Författare:  GastonDeVille [ 10.16 2017-11-11 ]

Det ultimata är väl när man somnar mitt i en text och vilar pannan mot tangentbordet. Råkade ut för det och lyckades fylla ett word-dokument tills att det "tog slut" :rofl

Författare:  Bossef [ 10.30 2017-11-11 ]

Gimbal skrev:

Personligen så tittar jag på skärmen, tangenterna ligger väldigt likt föregångaren skrivmaskinen!
Visst har "caps-lock" aktiveras av misstag men hur långt har man hunnit skriva innan upptäckt inte så särskilt långt utan några/något tecken!
Så vad är problemet?

Författare:  Nerre [ 10.42 2017-11-11 ]

Skriver man i Word så har ju den dessutom finessen att detektera felaktig användning av caps lock och slå av den automagiskt. Men det fungerar bara om man trycker skift för versal i början av ett ord så det blir "sÅ HÄR", då ändrar Word snällt till "Så här" och slår av caps lock.

Tycker dock det är väldigt sällan som man råkar trycka på caps lock av misstag.

Då tycker jag det är betydligt värre med Fn som oftast sitter längst ner till vänster på laptops (där jag förväntar mig Ctrl).

Det finns också registerhack som slår av caps lock när man trycker på (och sen släpper) vanlig skift (precis som det fungerade på gamla mekaniska skrivmaskiner).

Författare:  HUGGBÄVERN [ 11.07 2017-11-11 ]

Bossef skrev:
Gimbal skrev:

Personligen så tittar jag på skärmen, tangenterna ligger väldigt likt föregångaren skrivmaskinen!

För oss ynglingar som inte var med och jagade den sista mammuten, kan du berätta vad en skrivmaskin är, eller menar du laserskrivare - det är ju en slags maskin det med som skriver .... :roll: :wink:

Jag kör Calle Bildt varianten - två pekfingrar och vrålspan ner i tangentbordet. Emellanåt, efter 2-3 meningar brukar jag titta upp.

Författare:  SeniorLemuren [ 11.26 2017-11-11 ]

Bossef skrev:
Gimbal skrev:

Visst har "caps-lock" aktiveras av misstag men hur långt har man hunnit skriva innan upptäckt inte så särskilt långt utan några/något tecken!
Så vad är problemet?

Problemet är precis det jag beskrev. Jag är ingen skrivmaskinist utan kollar hela tiden på tangentbordet för att se vilken tangent jag skall trycka på. VaRFÖR SKALL JAG SITTA OCH KOLLA PÅ SKÄRMEN NÄR JAG JOBBAR MED TANGENTBORDET KAN MAN FRÅGA?

Så där blir det ofta. :?

Författare:  Nerre [ 12.38 2017-11-11 ]

"Varför ska jag titta på vägen när det är ratten jag styr bilen med?"

Det är ju på skärmen man ser resultatet av det man gör, att titta på skärmen är återkopplingen av att det man gör blir rätt.

Författare:  sodjan [ 12.53 2017-11-11 ]

Om båda händerna är lediga för att skriva använder jag sällan/aldrig caps-lock.
Om jag däremot bara har en hand tillgänglig för att skriva med, så är det mer
praktiskt med caps-lock än att försöka spreta mellan Shift och bokstäverna...

Författare:  säter [ 12.54 2017-11-11 ]

Gimbal skrev:
Ja, jag tror det är en kvarleva sedan man skrev CNC-program på ASR-33.
Då fick man helt enkelt inte trycka på fel tangent. :)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 13.43 2017-11-11 ]

OM man kan rätt fingerisättning eller vad man kallar det kan man också skriva utan att titta på tangenterna. Men om man kör pekfingervalsen är det betydligt svårare att sätta pekfingrarna rätt och samtidigt titta på skärmen.

Vi tesyar att slriba utan ayy totyta på slerämen och deg ghår sådät.

Tror till och med att menigheten hellre såg sär skrivningar och lödda - löddade - löddat och få veta på hur man får ut volten ur batterierna än att nödgas läsa sådan skrift.

Författare:  Nerre [ 14.32 2017-11-11 ]

Jag kör nån mellanting, har aldrig lyckats lära mig riktig fingersättning men skriver i alla fall med åtminstone fyra fingrar på varje hand (lillfingrarna verkar bara användas för Ctrl). Måste titta på tangentbordet när jag placerar fingrarna initialt, men sen går det rätt bra ändå. Jag har liksom lärt mig rörelserna för de flesta bokstavskombinationerna.

Författare:  rogerk8 [ 15.56 2017-11-11 ]

Glenn skrev:
dom där registerhacken brukar försvinna efter ett tag, vet inte om det är vid uppdatering eller nåt annat.

Jag har "patchat bort" capslock såväl i linux, windows och AmigaOS.. OTROLIGT meningslös tangent.

Visst är det en meningslös tangent :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 16.08 2017-11-11 ]

SeniorLemuren skrev:
Bossef skrev:
Gimbal skrev:

Så vad är problemet?

Problemet är precis det jag beskrev. Jag är ingen skrivmaskinist utan kollar hela tiden på tangentbordet för att se vilken tangent jag skall trycka på. VaRFÖR SKALL JAG SITTA OCH KOLLA PÅ SKÄRMEN NÄR JAG JOBBAR MED TANGENTBORDET KAN MAN FRÅGA?

Så där blir det ofta. :?

Det där tycker jag är en klassiker som beskriver mycket väl mitt, och tydligen även andras, problem.

Fast än så länge så har min tandpetare fungerat :)

MVH/Roger

Författare:  janno [ 19.08 2017-11-11 ]

För att slippa titta på tangentbordet använder man ju plupparna/piggarna på F & J tangenterna.
Problemet med caps-lock är ju att den sitter där CTRL satt på X-terminalerna man använde förr, och av nån anledning så spårar det ur ibland även fast det var sådär 20-25 år sedan man använde en sån större delen av dygnet.
/J

Författare:  säter [ 19.25 2017-11-11 ]

Jag förstår inte problemet riktigt.
Trycker ni på caps-lock av misstag?

Författare:  Nerre [ 19.32 2017-11-11 ]

janno skrev:
För att slippa titta på tangentbordet använder man ju plupparna/piggarna på F & J tangenterna.

Det fungerar bara om man skriver med riktig fingersättning. När jag skriver ordet "fingersättning" så placerar jag vänster pekfinger på "f" och höger pekfinger på "i". Sen kan jag skriva ordet "fingersättning" med pek- och långfingrarna utan att titta på tangentbordet.

Hade jag skrivit med riktig fingersättning så hade jag använt höger långfinger till "i", och lillfingret till "ä", men det gör jag alltså inte.

Jag har försökt lära mig riktig fingersättning men jag skriver för långsamt då så det blir bara frustrerande.

Författare:  janno [ 19.40 2017-11-11 ]

Använder inte riktig fingersätt heller men jag orienterar mig hela tiden när jag flyttar pekfingrarna så jag vet vart jag är på tangentbordet. Mest använder jag ringfinger, långfinger, pekfinger... Tummen får vara mellanslagtryckare.

Författare:  rogerk8 [ 20.03 2017-11-11 ]

säter skrev:

Är den där frågan allvarligt menad? :humm:

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 20.11 2017-11-11 ]

SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev:
lillahuset skrev:

MVH/Roger

Kan trösta dig med att du inte är ensam. Jag kan sitta och skriva flera meningar ibland , för att till min förbannelse se att jag har skrivit allt i versaler. Ett annat problem är att jag stup i ett kommer åt musplattan så att markören hoppar iväg in i inskriven text. I bland har texten blivit så blandad så att de är nästan omöjligt att rätta till. Bara att börja om.

Tack för trösten!

Tänkte annars tipsa om att skippa musplatta och kör separat mus till laptopen, så har jag gjort ända sen jag köpte min laptop för c.a 10 år sedan och jag har aldrig ångrat det för jag tycker mus är överlägset musplatta (även om jag som sagt har i det närmsta noll erfarenhet av musplatta, vill/behöver ju liksom inte ens försöka).

Men sedan kvällen började har jag alltså en tandpetare under Caps Lock och än så länge har jag inte lyckats aktivera den där FULLSTÄNDIGT onödiga knappen.

Fast som nån sa, allt beror egentligen på fingerfärdigheten där min är bedrövligt dålig (pekfingervals).

MVH/Roger

Författare:  Nerre [ 20.12 2017-11-11 ]

Musmatta är inte samma sak som musplatta (eller pekplatta kallas det väl egentligen?).

Författare:  rogerk8 [ 20.15 2017-11-11 ]

Jag har ändrat mina misstag, är du nöjd nu :)

MVH/Roger

Författare:  säter [ 20.45 2017-11-11 ]

rogerk8 skrev:
Är den där frågan allvarligt menad?
Det är klart att frågan var allvarligt menad.
Å andra sidan tittar jag alltid på tangenten innan jag trycker.

Författare:  AndLi [ 22.24 2017-11-11 ]

Tittar man på skärmen får man ju en direkt återmatning om vilken knapp man trycker på....
Då är det ju bara att justerer om man skulle råka hamna snett...

Kör själv mycket pekfingervals på högern och tre fingrar på vänstern, sannolikt för att jag till största delen skriver kod och då väldigt regelbundet måste trycka in specialkombinationer som inte passar sig med standard fingersättning..

Författare:  lillahuset [ 23.15 2017-11-11 ]

säter skrev:

Jag håller med till 100%.
Jag kör pekfingervals och trycker "aldrig" på Caps Lock. Och ska vi prata onödiga tangenter så har vi tre HELT onödiga tangenter i nedersta raden.

Författare:  rogerk8 [ 23.18 2017-11-11 ]

Jag är lite fascinerad över att Ni tycks tycka det är så enkelt att man bara ska titta på skärmen.

Vart får Ni den enkelheten ifrån?

MVH/Roger

Författare:  HUGGBÄVERN [ 08.43 2017-11-12 ]

lillahuset skrev:
Jag kör pekfingervals och trycker "aldrig" på Caps Lock. Och ska vi prata onödiga tangenter så har vi tre HELT onödiga tangenter i nedersta raden.

Hållermedtill100%.Jagharredanbörjatochtagitbortdendärstoragrejensomalltidärivägen. :badgrin:

Jag undrar lite vilka du funderar på LH, men Windowsknappen verkar lite onödig onekligen. Sedan har jag en knapp som heter Fn och ... TVÅ Windowsknappar!!!!!, en knapp med en sympol som ser ut som en hurts och så Ins-knappen. Man blir nog sjukare av att ha tryckt på den (när man redigerar en text och skriver över allt annat man skrivit) än att ha tryckt på Caps Lock. Sålunda hittar jag, på mitt tangentbord 5 onödiga knappar.

Författare:  Nerre [ 09.14 2017-11-12 ]

rogerk8 skrev:
Jag är lite fascinerad över att Ni tycks tycka det är så enkelt att man bara ska titta på skärmen.

Som jag ser det finns två två alternativ:

1. Antingen tittar man på skärmen, då ser man direkt om det blir fel och kan korrigera

2. Eller så tittar man på tangentbordet, och då ser man ju var man trycker och borde inte trycka fel.

Var tittar ni som trycker på caps lock av misstag och inte ser det förrän flera meningar senare?

Författare:  säter [ 14.34 2017-11-12 ]

Citera:
1. Antingen tittar man på skärmen, då ser man direkt om det blir fel och kan korrigera
Hur gjorde ni förr i tiden när det inte gick att korrigera?

Själv skrev jag ett manuskript för hand, och sedan tryckte jag noggrant tangent för tangent.
Då var det ju självklart att titta på tangentbordet.

Författare:  rvl [ 15.15 2017-11-12 ]

Många forumister var väl inte födda då... Själv började ja med nåt i denhär stilen.
Bild
Åtminstone caps lock tryckte man nog inte tillräckligt kraftigt av misstag på den. :D

Författare:  HUGGBÄVERN [ 15.17 2017-11-12 ]

Sedan är det bara så att kan man skriva "skrivmaskin med rätt fingernedsättning" lär man inte skriva så mycket fel.

Minns datorkursen vi gick med våra C64 på 80-talet. Vi fick ut en programlistning vi skulle skriva in. Sekreterarna var klara på 10 sekunder medan vi satt och pekfingrade in basicprogrammen i flera minuter och alltid var tvungna att korrigera fel.

Författare:  säter [ 15.29 2017-11-12 ]

rvl skrev:
Själv började ja med nåt i den här stilen.
Själv hade jag en Halda som jag skrev alla följesedlar och fakturor på. :)

Bilaga:
halda.jpg

För NC-programmering var det ASR-33 som gällde.

Edit:
Vete sjutton om det fanns CapsLock på ASR-33?

Bilaga:
Teletype-IMG_7287.jpg

Författare:  BJ [ 15.39 2017-11-12 ]

En sådan där Halda har jag använt.
Någon som kommer ihåg vad M- och S-knapparna gör?

Författare:  milsson [ 18.36 2017-11-12 ]

Använder man vi/vim mycket så är det näst intill en regel att mappa om capslock till esc. Man blir fort besvärad av att sträcka sig efter esc knappen hela tiden.

Författare:  Nerre [ 19.36 2017-11-12 ]

säter skrev:
Hur gjorde ni förr i tiden när det inte gick att korrigera?

Innan datorernas intåg så var maskinskrivning nåt man hade sekreterare till:)

När jag började använda skrivmaskin så var både TippEx och korrigeringsband (typ som vita färgband så man skrev över med samma bokstav fast i vitt) redan uppfunna.

Men vanligt folk skrev för det mesta för hand en bra bit in på 90-talet. Vad skulle vanligt folk med en skrivmaskin till?

Författare:  säter [ 19.40 2017-11-12 ]

När man skrev NC-program på ASR-33, då hjälpte ingen tippex.
Då var det tvunget att bli rätt.

Författare:  lillahuset [ 19.44 2017-11-12 ]

Det går väl att rätta en hålremsa också. Jag har sett det göras. :)

Författare:  Nerre [ 19.48 2017-11-12 ]

Jag är som tur var så ung(?!) att jag aldrig kommit i kontakt med hålremsa annat än i lumpen (och där använde jag den inte själv utan det var ju telegrafisten ombord som använde den).

Vi hade ABC80 hemma innan farsan skaffade första NC-maskinen. Och när han köpte sin första NC-maskin (Abene med TNC-145) så var ett filöverföringsprogram till ABC80 en av de första grejerna vi slängde ihop (så man kunde spara programmen på diskett istället för de här små kassettbanden).

Han köpte dessutom väldigt tidigt en "ordbehandlare" (skrivmaskin med redigeringsmöjligheter) som hade serieport (så den gick att använda som skrivare för att få snyggare fakturor än med en matrisskrivare). Vi hade två ABC80 och tre skrivare hemma innan han gick och köpte en PC.

Författare:  säter [ 19.59 2017-11-12 ]

Citera:
Det går väl att rätta en hålremsa också.
Ja, det går.
Man backar remsan ett hack och skriver DELETE.
DELETE genererar 8st hål på remsan, och skriver därmed över allt som var stansat tidigare.

Tyvärr fanns det ett problem med denna metod.
8st hål i remsan vart som perforeringen på skithuspapper, och remsan gick av efter en kort stunds körning.
Nej, man var tvungen att skriva rätt. :)

Jag minns min första dator för NC-programering, vilket lyft.
Visserligen EDLIN som editor, men ändå.

Författare:  lillahuset [ 20.48 2017-11-12 ]

Jag såg det på Lysator (datorföreningen på LiTH), tror jag det var, på sjuttiotalet. Killen hade någon sorts specialtejp och ett litet verktyg han använde för att göra hålen. Jag antar att man kopierade hålremsan sedan.

Författare:  GastonDeVille [ 20.51 2017-11-12 ]

Nerre skrev:
rogerk8 skrev:

2. Eller så tittar man på tangentbordet, och då ser man ju var man trycker och borde inte trycka fel.

Var tittar ni som trycker på caps lock av misstag och inte ser det förrän flera meningar senare?

Förr när det knappt fanns en vettig skärm att titta på så unvek man att titta på skärmen
Sen kom det bättre skärmar och då tittade man mer på skärmen än vad man skrev
Nu har man tankarna på annat håll eller tittar i mobilen medan man skriver eller planerar för nästa dag
Oj, måste ner och titta till vedpannan och skrivaren har hängt sig

Författare:  rogerk8 [ 21.46 2017-11-12 ]

Nerre skrev:
rogerk8 skrev:

Jag tycker tvåan är en förenklad version av min verklighet, visst borde det vara så men min finmotorik är inte den bästa dessutom är det pekfingervalsen som gäller, jag känner dock ofta, men inte alltid, att jag trycker fel eller kan ha tryckt fel typ på två tangenter samtidigt, bara DÅ (men ärligt talat lite emellanåt också) tittar jag på skärmen.

Ettan är en ännu mer förenklad version av verkligheten, ungefär som om alla som nyttjar datorer skulle vara experter på maskinskrivning/fingersättning.

MVH/Roger
PS
Windowsknappen är f.ö den knappen jag använder nästan mest för Windowsknappen+E startar Explorer och jag vet nästan inte hur man startar explorern annars. Lustigt nog trycker jag nästan aldrig fel på tangenterna längst upp till höger (typ Insert, Delete m.fl) trots att jag kör backspace mycket ofta. Slutligen kodar jag en hel del i LaTex och iom "komplicerade" knapptryckningar såsom exempelvis "Ctrl-Alt-Hakparentes" så har jag många gånger upplevt att det blivit helt knasigt för att jag råkat trycka fel (en gång ändrades textens font och storlek i EF så permanent att MadModder fick hjälpa mig).

Summa summarum, det finns en mängd onödiga funktioner i tangentbordet som man lätt aktiverar av misstag, jag skulle vilja begränsa dom till dom jag faktiskt använder så slipper man ofrivilligt aktivera dom, t.ex räcker Ctrl-C/V/A förutom Ctrl-Alt längst ner till vänster dvs bara stänga av dom som man inte har behov av liksom, går det?

Av alla F-tangenter använder jag exempelvis bara F5 (uppdatering) så vad ska jag med ytterligare hela 11st F-tangenter till? :humm:

Om man kunde lära sig hur man deaktiverar alla onödiga knappar så kan man ju ISTÄLLET slå på dom när man behöver dom men Microsofts W8-slogan "Everything at once" är vad som tycks råda.

Författare:  Glenn [ 10.02 2017-11-13 ]

lillahuset skrev:
säter skrev:

Jag håller med till 100%.

Jag kör nån modifierad pekfingervals där jag använder 2-6 fingrar samtidigt, jag råkar ofta trycka capslock av misstag och så får man laga sen, OTROLIGT irriterande, därför patchar man bort den om man kan.

Metatangenter på nedersta raden kan ju vara vettigt, i exempelvis AmigaOS och Solaris, det är tämligen meningslöst i windows där jag aldrig använder dom, har förr patchat bort vänstra winfowstangenten i windows också då den kan vara rätt irriterande när man kommer åt den.

Författare:  GastonDeVille [ 10.46 2017-11-13 ]

Men om man kör nåt seriöst program som Indesign så sitter kortkommandona som osynliga ticks i handleden...
rassel rassel :hacker:

Författare:  Lasp [ 11.45 2017-11-13 ]

Kan man inte bara sätta tangenten utan funktion under Tangentbord i Windows?

Författare:  swesysmgr [ 11.57 2017-11-13 ]

Köp ett tangentbord från Logitech, där kan man inaktivera CapsLock m.m. i drivrutinen.

Bilaga:
Logitech Capslock.PNG

Den äldre varianten, SetPoint, stödjer Win XP till Win 10.

Författare:  Glenn [ 12.46 2017-11-13 ]

Varför vill man inaktivera scroll lock ? ..nog för att det är tangentbordets minst använda tangent (om man inte har en KVM som styrs av den, som jag), men varför behöver man inaktivera den i drivern ?

Författare:  swesysmgr [ 13.13 2017-11-13 ]

Det är nog för att folk blir förvirrade i Excel när de råkar slå på ScollLock, piltangenterna börjar då rulla hela kalkylbladet istället för att stega mellan cellerna.

Författare:  lillahuset [ 15.02 2017-11-13 ]

När vi nu har halkat in på udda tangenter, vad brukar "Pause" användas till?

Författare:  Borre [ 15.36 2017-11-13 ]

Har nog aldrig använt den på annat sätt än win+pause som öppnar systeminställningarna i windows.

Författare:  SeniorLemuren [ 15.57 2017-11-13 ]

Under Hjälpmedelscenter på Kontrollpanelen kan man välja att få en ljudsignal när man trycker på CapsLock, NumLoc, ScrollLock. Det skall jag testa.

Bilaga:
tangentbordet.JPG

Författare:  Jan Almqvist [ 17.07 2017-11-13 ]

lillahuset skrev:

Jag tror att den pausar stdout. Man kan t.ex. göra "dir /s" och trycka på Pause och sedan starta igen med en annan knapp.

Författare:  lillahuset [ 17.31 2017-11-13 ]

Wow! En flashigare ctrl-s alltså. Funkar inte ctrl-s i Windows?

Författare:  rogerk8 [ 17.33 2017-11-13 ]

SeniorLemuren skrev:
Under Hjälpmedelscenter på Kontrollpanelen kan man välja att få en ljudsignal när man trycker på CapsLock, NumLoc, ScrollLock. Det skall jag testa.

Bilaga:
tangentbordet.JPG

Menar du att det finns redan i EF (vars användargränssnitt jag redan berömt i en tidigare tråd) att man kan göra detta, super!

Dock har jag redan ljudsignal vid Caps Lock på min laptop, kruxet är bara att stereon, som den är permanent inkopplad till, inte alltid är på :doh:

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 17.34 2017-11-13 ]

lillahuset skrev:
Wow! En flashigare ctrl-s alltså. Funkar inte ctrl-s i Windows?

Vad är ctrl-s för nåt? :humm:

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 17.35 2017-11-13 ]

swesysmgr skrev:
Köp ett tangentbord från Logitech, där kan man inaktivera CapsLock m.m. i drivrutinen.

Bilaga:
Logitech Capslock.PNG

Den äldre varianten, SetPoint, stödjer Win XP till Win 10.

Det här är en bra ide' om man inte sitter vid en laptop :)

MVH/Roger

Författare:  rvl [ 17.40 2017-11-13 ]

Inget fel på riktig mus och yttre tangentbord med laptop.

Lillahuset: brukar du använda "den flashigare ctrl-m tangenten"? :D

Författare:  rogerk8 [ 17.46 2017-11-13 ]

rvl skrev:
Inget fel på riktig mus och yttre tangentbord med laptop.

Vill förtydliga mig lite, det smidiga med en laptop är att det just är en laptop som därför tar upp minimalt med utrymme på mitt tämligen trånga matbord, men visst vet jag att man kan koppla in externt tangentbord och mus, t.ex har jag redan extern mus.

MVH/Roger

Författare:  lillahuset [ 17.53 2017-11-13 ]

rogerk8 skrev:
Vad är ctrl-s för nåt? :humm:

MVH/Roger

Det är ungefär som om du vill skriva S. Ctrl-s är det klassiska sättet att stoppa utmatning till en textterminal. För att fortsätta brukar ctrl-q användas och för att avbryta ctrl-c.
Vill du ha ett S trycker först ner skifttangenten och håller den nere sedan trycker du s-tangenten och slutligen släpper du båda. Ctrl-s får du på samma sätt fast du använder ctrl i stället för shift.
Men vem vet, du kanske driver med mig. :humm:

Författare:  lillahuset [ 17.57 2017-11-13 ]

rvl: Oflashigare menade du väl. Och svaret är nej. På mina system brukar det vara ctrl-j. :D

Författare:  SeniorLemuren [ 18.05 2017-11-13 ]

rogerk8 skrev:
SeniorLemuren skrev:

Bilaga:
tangentbordet.JPG

Menar du att det finns redan i EF (vars användargränssnitt jag redan berömt i en tidigare tråd) att man kan göra detta, super!

Dock har jag redan ljudsignal vid Caps Lock på min laptop, kruxet är bara att stereon, som den är permanent inkopplad till, inte alltid är på :doh:

MVH/Roger

Nej. Inte i EF. Kontrollpanelen i Windows.

Författare:  säter [ 18.06 2017-11-13 ]

Den där "System Request", vad är den till för?

Författare:  rogerk8 [ 18.13 2017-11-13 ]

SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev:
SeniorLemuren skrev:

Bilaga:
tangentbordet.JPG

MVH/Roger

Nej. Inte i EF. Kontrollpanelen i Windows.

Där ser man hur mycket jag kan om datorer :D

MVH/Roger

Författare:  lgrfbs [ 20.05 2017-11-13 ]

lillahuset skrev:

Stoppar rullningen i MS-DOS säkert fler tidsmässigt liknade OS, kan användas på DIR, TYPE + något mer kommando som jag inte minns nu.

Författare:  GeekJoan [ 20.42 2017-11-13 ]

Min enkla lösning på samma problem:
Bilaga:
cap.jpg

Författare:  rogerk8 [ 21.43 2017-11-13 ]

:D

Har du verkligen gjort så?

För enklare lösning än den där får man ju leta efter.

MVH/Roger

Författare:  GeekJoan [ 23.44 2017-11-13 ]

Jepp, har gjort så senaste 15-20 åren.

Författare:  rogerk8 [ 23.53 2017-11-13 ]

Tydligen fler som irriterar sig på den där rackans knappen :D

MVH/Roger

Författare:  Glenn [ 08.21 2017-11-14 ]

lgrfbs skrev:
lillahuset skrev:

Stoppar rullningen i MS-DOS säkert fler tidsmässigt liknade OS, kan användas på DIR, TYPE + något mer kommando som jag inte minns nu.

Det där tappade ju lite av sitt användningsområde när textmode blev för snabbt :)

Författare:  KLset [ 22.39 2017-11-30 ]

Lite sent ute, men här är i alla fall ett tips på mjukvara som löser problemet: http://www.majorgeeks.com/files/details/keytweak.html.

Jag kör det utan problem på Windows 7 för att göra om Caps Lock till LCtrl och LCtrl till Caps Lock.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme