Hur stänger man av Caps Lock?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Nerre »

"Varför ska jag titta på vägen när det är ratten jag styr bilen med?"

Det är ju på skärmen man ser resultatet av det man gör, att titta på skärmen är återkopplingen av att det man gör blir rätt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av sodjan »

Om båda händerna är lediga för att skriva använder jag sällan/aldrig caps-lock.
Om jag däremot bara har en hand tillgänglig för att skriva med, så är det mer
praktiskt med caps-lock än att försöka spreta mellan Shift och bokstäverna...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av säter »

Gimbal skrev:Vad farao skriver ni hela meningar innan ni tittar på skärmen?
Ja, jag tror det är en kvarleva sedan man skrev CNC-program på ASR-33.
Då fick man helt enkelt inte trycka på fel tangent. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

OM man kan rätt fingerisättning eller vad man kallar det kan man också skriva utan att titta på tangenterna. Men om man kör pekfingervalsen är det betydligt svårare att sätta pekfingrarna rätt och samtidigt titta på skärmen.


Vi tesyar att slriba utan ayy totyta på slerämen och deg ghår sådät.

Tror till och med att menigheten hellre såg sär skrivningar och lödda - löddade - löddat och få veta på hur man får ut volten ur batterierna än att nödgas läsa sådan skrift.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Nerre »

Jag kör nån mellanting, har aldrig lyckats lära mig riktig fingersättning men skriver i alla fall med åtminstone fyra fingrar på varje hand (lillfingrarna verkar bara användas för Ctrl). Måste titta på tangentbordet när jag placerar fingrarna initialt, men sen går det rätt bra ändå. Jag har liksom lärt mig rörelserna för de flesta bokstavskombinationerna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:dom där registerhacken brukar försvinna efter ett tag, vet inte om det är vid uppdatering eller nåt annat.

Jag har "patchat bort" capslock såväl i linux, windows och AmigaOS.. OTROLIGT meningslös tangent.
Visst är det en meningslös tangent :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:
Bossef skrev:
Gimbal skrev:Vad farao skriver ni hela meningar innan ni tittar på skärmen?
Personligen så tittar jag på skärmen, tangenterna ligger väldigt likt föregångaren skrivmaskinen!
Visst har "caps-lock" aktiveras av misstag men hur långt har man hunnit skriva innan upptäckt inte så särskilt långt utan några/något tecken!
Så vad är problemet?
Problemet är precis det jag beskrev. Jag är ingen skrivmaskinist utan kollar hela tiden på tangentbordet för att se vilken tangent jag skall trycka på. VaRFÖR SKALL JAG SITTA OCH KOLLA PÅ SKÄRMEN NÄR JAG JOBBAR MED TANGENTBORDET KAN MAN FRÅGA?

Så där blir det ofta. :?
Det där tycker jag är en klassiker som beskriver mycket väl mitt, och tydligen även andras, problem.

Fast än så länge så har min tandpetare fungerat :)

MVH/Roger
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av janno »

För att slippa titta på tangentbordet använder man ju plupparna/piggarna på F & J tangenterna.
Problemet med caps-lock är ju att den sitter där CTRL satt på X-terminalerna man använde förr, och av nån anledning så spårar det ur ibland även fast det var sådär 20-25 år sedan man använde en sån större delen av dygnet.
/J
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av säter »

Jag förstår inte problemet riktigt.
Trycker ni på caps-lock av misstag?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Nerre »

janno skrev:För att slippa titta på tangentbordet använder man ju plupparna/piggarna på F & J tangenterna.
Det fungerar bara om man skriver med riktig fingersättning. När jag skriver ordet "fingersättning" så placerar jag vänster pekfinger på "f" och höger pekfinger på "i". Sen kan jag skriva ordet "fingersättning" med pek- och långfingrarna utan att titta på tangentbordet.

Hade jag skrivit med riktig fingersättning så hade jag använt höger långfinger till "i", och lillfingret till "ä", men det gör jag alltså inte.

Jag har försökt lära mig riktig fingersättning men jag skriver för långsamt då så det blir bara frustrerande.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av janno »

Använder inte riktig fingersätt heller men jag orienterar mig hela tiden när jag flyttar pekfingrarna så jag vet vart jag är på tangentbordet. Mest använder jag ringfinger, långfinger, pekfinger... Tummen får vara mellanslagtryckare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Spisblinkaren »

säter skrev:Jag förstår inte problemet riktigt.
Trycker ni på caps-lock av misstag?
Är den där frågan allvarligt menad? :humm:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev:
lillahuset skrev:Du får väl försöka sikta lite bättre med fingrarna. :mrgreen:
Ja, min pekfingervals är inte den mest precisionsrika och spelar ofta på fel tangenter fast sällan får det konsekvensen att man kanske skriver en hel skärm-rad innan man upptacker att vart enda jävla tecken är stort.

Ibland har jag dock på stereon och kör jämt från datorn, då hör man aktiveringen i högtalarna men mer ofta har jag inte stereon på och då...

MVH/Roger
Kan trösta dig med att du inte är ensam. Jag kan sitta och skriva flera meningar ibland , för att till min förbannelse se att jag har skrivit allt i versaler. Ett annat problem är att jag stup i ett kommer åt musplattan så att markören hoppar iväg in i inskriven text. I bland har texten blivit så blandad så att de är nästan omöjligt att rätta till. Bara att börja om.
Tack för trösten!

Tänkte annars tipsa om att skippa musplatta och kör separat mus till laptopen, så har jag gjort ända sen jag köpte min laptop för c.a 10 år sedan och jag har aldrig ångrat det för jag tycker mus är överlägset musplatta (även om jag som sagt har i det närmsta noll erfarenhet av musplatta, vill/behöver ju liksom inte ens försöka).

Men sedan kvällen började har jag alltså en tandpetare under Caps Lock och än så länge har jag inte lyckats aktivera den där FULLSTÄNDIGT onödiga knappen.

Fast som nån sa, allt beror egentligen på fingerfärdigheten där min är bedrövligt dålig (pekfingervals).

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 11 november 2017, 20:15:22, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Nerre »

Musmatta är inte samma sak som musplatta (eller pekplatta kallas det väl egentligen?).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ändrat mina misstag, är du nöjd nu :)

MVH/Roger
Skriv svar