Hur stänger man av Caps Lock?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av lillahuset »

Den funkar utmärkt. Tricket är bara att inte trycka på den. Är det så svårt?
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av hummel »

Håller med Säter, utan CAPS LOCK blir det inget fräst!
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av papabear »

Jag har använt SharpKeys för detta tidigare. Funkade fint då iaf.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dra fram sladdändar från en nätsladd som sitter i vägguttaget och fäst på tangenten. Då lär man sig snabbt att sikta rätt. :badgrin:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av tecno »

Precis, allt enl *lågspänningsdirektivet* :badgrin:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min farbror berättade en anekdot om en präst som, när han predikade, vevade med armarna över huvudet så tom han själv till slut stördes och hade kyrkvaktmästaren dra igenom några rejäla spikar i en planka som monterades i taket på predikstolen (den velige ändan fick väl monteras ner). Han lärde sig snabbt av med sin ovana.

Allt under 1kV är väl f ö lågspänning ....
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:
lillahuset skrev:Du får väl försöka sikta lite bättre med fingrarna. :mrgreen:
Ja, min pekfingervals är inte den mest precisionsrika och spelar ofta på fel tangenter fast sällan får det konsekvensen att man kanske skriver en hel skärm-rad innan man upptacker att vart enda jävla tecken är stort.

Ibland har jag dock på stereon och kör jämt från datorn, då hör man aktiveringen i högtalarna men mer ofta har jag inte stereon på och då...

MVH/Roger
Kan trösta dig med att du inte är ensam. Jag kan sitta och skriva flera meningar ibland , för att till min förbannelse se att jag har skrivit allt i versaler. Ett annat problem är att jag stup i ett kommer åt musplattan så att markören hoppar iväg in i inskriven text. I bland har texten blivit så blandad så att de är nästan omöjligt att rätta till. Bara att börja om.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Gimbal »

Vad farao skriver ni hela meningar innan ni tittar på skärmen?
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av GastonDeVille »

säter skrev:
rogerk8 skrev:När fasen skriver man egentligen hela meningar med stora bokstäver?
När man skriver CNC-program. :)
När man skriver en rubrik.. eller modellnamnet på någon produkt - XWSML-00086 sen glömmer man att blippa tillbaka :evil: Ofta ligger det så mycket grejer på mitt skrivbord att tangenterna får eget liv :doh:
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av ochkl0620 »

Uhm, ge det ett litet tag till så fastnar nog tangenten av sig självt av allt klägg i tangentbordet :sick:
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av GastonDeVille »

Det ultimata är väl när man somnar mitt i en text och vilar pannan mot tangentbordet. Råkade ut för det och lyckades fylla ett word-dokument tills att det "tog slut" :rofl
Bossef
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 augusti 2013, 11:47:21

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Bossef »

Gimbal skrev:Vad farao skriver ni hela meningar innan ni tittar på skärmen?
Personligen så tittar jag på skärmen, tangenterna ligger väldigt likt föregångaren skrivmaskinen!
Visst har "caps-lock" aktiveras av misstag men hur långt har man hunnit skriva innan upptäckt inte så särskilt långt utan några/något tecken!
Så vad är problemet?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av Nerre »

Skriver man i Word så har ju den dessutom finessen att detektera felaktig användning av caps lock och slå av den automagiskt. Men det fungerar bara om man trycker skift för versal i början av ett ord så det blir "sÅ HÄR", då ändrar Word snällt till "Så här" och slår av caps lock.

Tycker dock det är väldigt sällan som man råkar trycka på caps lock av misstag.

Då tycker jag det är betydligt värre med Fn som oftast sitter längst ner till vänster på laptops (där jag förväntar mig Ctrl).

Det finns också registerhack som slår av caps lock när man trycker på (och sen släpper) vanlig skift (precis som det fungerade på gamla mekaniska skrivmaskiner).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bossef skrev:
Gimbal skrev:Vad farao skriver ni hela meningar innan ni tittar på skärmen?
Personligen så tittar jag på skärmen, tangenterna ligger väldigt likt föregångaren skrivmaskinen!
För oss ynglingar som inte var med och jagade den sista mammuten, kan du berätta vad en skrivmaskin är, eller menar du laserskrivare - det är ju en slags maskin det med som skriver .... :roll: :wink:


Jag kör Calle Bildt varianten - två pekfingrar och vrålspan ner i tangentbordet. Emellanåt, efter 2-3 meningar brukar jag titta upp.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur stänger man av Caps Lock?

Inlägg av SeniorLemuren »

Bossef skrev:
Gimbal skrev:Vad farao skriver ni hela meningar innan ni tittar på skärmen?
Personligen så tittar jag på skärmen, tangenterna ligger väldigt likt föregångaren skrivmaskinen!
Visst har "caps-lock" aktiveras av misstag men hur långt har man hunnit skriva innan upptäckt inte så särskilt långt utan några/något tecken!
Så vad är problemet?
Problemet är precis det jag beskrev. Jag är ingen skrivmaskinist utan kollar hela tiden på tangentbordet för att se vilken tangent jag skall trycka på. VaRFÖR SKALL JAG SITTA OCH KOLLA PÅ SKÄRMEN NÄR JAG JOBBAR MED TANGENTBORDET KAN MAN FRÅGA?

Så där blir det ofta. :?
Skriv svar