Program för inspelning av ljud

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Program för inspelning av ljud

Inlägg av vfr »

Jag skulle vilja ha tag i ett program som kan spela in digitalt det ljud (på PC:n) som skickas till wave-devicet i windows. Alltså att spela in det som man själv skickar ut. Jag vill inte blanda in analogdelarna i ljudkortet utan plocka det på "utvägen" så att säga. Borde ju gå att hooka sig på ljudsystemet och lösa det. Någon som sett ett program som kan göra det?
monstrum
Inlägg: 619
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Kör du windows så gå till volymkontrollen och välj Alernativ->Egenskaper->Inspelning. Kryssa nu för rutan under Wave och sätt volymen på lämplig nivå.
Vilket program som helst (som använder Wave-mapper) kommer nu att spela in utgående ljud som om det vore en mikrofon.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Då går inspelningen likväl genom mixern som är analog. Det var det jag ville undvika. Jag vill ha en helt digital inspelning som aldrig passerat dom analoga bitarna i ljudkortet.

Nya förslag! :)
monstrum
Inlägg: 619
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Är du säker på det? Jag skulle tro att den läser ur buffertern.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mixningen sker helt digitalt i datorn, iallafall när man använder Windows egen mixer. Vissa studioljudkort mixar det analogt, men absolut inte Windows egna ljud-drivers.

Förresten så är *allt* ljudrelaterat i datorn 100% digitalt. Det är först när det passerat D/A-omvandlaren på ljudutgången på ljudkortet som det blir analogt.

En nyfiken fråga: Varför behöver du skicka ut ljudet till wave-devicet för att sedan plocka in det igen? Du får exakt samma resultat om du sparar ljudfilen och öppnar den igen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Hmm. Nu gjorde du mig fundersam, Jimmy! Jag har inte direkt reflekterat över hur det görs i moderna PC. Förr i tiden så var mixern helt analog, säg på gamla 486:or med Soundblasterkort t.ex. Men du har givetvis rätt i att den måste vara digital idag. Om den inte var det så skulle man ju t.ex aldrig kunna få ut mixat ljud på SP-diff.

Nyfiket svar: Det är _exakt_ det jag är ute efter. Det finns tillfällen när man inte har full kontroll (som filer) över det som skickas ut. T.ex någon form av ljudspelare som spelar upp ett udda ljudformat men inte kan konvertera som fil.

Ta Skype som exempel. Dom tokvägrar ju använda befintliga standarder eller överhuvudtaget göra det möjligt att koppla ihop med befintliga VoIP-system. Vill man spela in ett samtal så skulle man kunna använda detta.

Ok. Om vi nu antar att detta trots allt fungerar så som vill direkt ifrån mixern, så skulle jag vilja ha ett sätt att låsa volyminställningarna till 0dB. Jag vill varken ha förstärkning eller dämpning utan precis samma sak som skickades in som wave. Skall man hålla på att pilla med volyminställningar varje gång man behöver använda det så blir det lätt kladdigt. Man vill ju inte ha för hög nivå så att det klipper och helst inte för låg heller. Enklast då vore ju att anta att det från början är någorlunda rätt anpassat och bara kunna kört det rakt igenom.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om man vill spela in från t.ex Skype brukar det inte vara så noga att det är exakt samma nivå som det tas emot i datorn. Det låter nästan som om du är ute efter att göra någon form av jämförelse.


För att få alla nivåer exakt lika utan förändringar så är det bara att huvudvolymen och "Wave" till max. (Det kan inte klippa eftersom det inte görs någon förstärkning. Det kan aldrig bli över en 0an i den mixern.) Man brukar sträva efter att ha signalen så hög som möjligt, men med bibehållen dynamik. Detta görs för att utnyttja så många bitar som möjligt vid ljudkortets A/D och D/A-omvandlare.

För att spela in det som t.ex Skype spelar upp så går du till mixerns egenskaper och väljer "Inspelning". Kryssa i "Wave". Sedan är det bara att starta ljudinspelningsprogrammet och spela in. Monstrum skrev samma sak.


Om du har något skumt format du vill spara som wave-fil så har du ändå ingen kontroll. Det formatet kan vara komprimerat hur som helst. Då hjälper det inte hur digital du ändå får kedjan. I proffs-system så strävar man istället efter att få mixningen analog. Det man vill undvika är istället för många omvandligar fram och tillbaka mellan analogt och digitalt.

I de gamla ljudkorten mixades visserligen wave och midi-synthens ljud analogt, men låt säga att man spelade upp två ljudfiler samtidigt så mixades det digitalt av datorns processor, inte av ljudkortet och så är det fortfarande så länge man inte använder ljudkort med flera D/A-omvandlare.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Jag håller inte med dig om att det inte går att få förstärkning. Jag hade för mig av tidigare erfarenheter att man visst får förstärkning om man skruvar på max.

Nu har jag bekräftat det! Spelar jag in med både wave och master-inspelningsvolum på max så blir det fruktansvärt högt och distorderat. Tittar man på det i wave-editorn så klipper det vid 100% och den är lååångt över det!

Eftersom det inte finns några som helst markeringar/inställningar för vad som är 0dB så blir det ju rena chansningen. Enda sättet jag ser för att få till en sådan inställning, är att spela upp en egen känd wave-fil som spelas in och sedan jämförs med originalet. När man har samma volym i båda filerna så har man uppnått en inställning med 0dB. Dock en rätt klumpig metod.

Precis som du säger så vill man ju ha så mycket dynamik som möjligt utan att överstyra det. Med en redan given wave-signal som input så måste ju det bästa resultatet bli just 0dB. Det är ingen mening att gå högre i förstärkning eftersom man inte får bättre upplösning ändå än vad som finns i originalet och det finns heller ingen anledning att gå lägre eftersom originalet förhoppningsvis klarat nivåerna utan att klippa.

Det allra enklaste hade varit att kunnat hooka sig på mixerns ingång och tagit signalen innan den går in i mixern. Då hade man fått ut den precis som den skickades in utan att hålla på att kladda med mixerinställningarna överhuvudtaget
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Jag håller inte med dig om att det inte går att få förstärkning. Jag hade för mig av tidigare erfarenheter att man visst får förstärkning om man skruvar på max."

Då har du för hög känslighet i inspelningsprogrammet, eller så blir det en feedback-loop.

"Nu har jag bekräftat det! Spelar jag in med både wave och master-inspelningsvolum på max så blir det fruktansvärt högt och distorderat. Tittar man på det i wave-editorn så klipper det vid 100% och den är lååångt över det! "

Då har du garanterat gjort något galet. Du har väl ställt in så att inspelningsprogrammet inte samtidigt spelar upp det som spelas in? För annars får du precis de fenomen som du skriver.

Det hade varit lättare att komma med tips om du berättade lite mer om vad du vill göra. Jag har byggt ett 10-tal studios och mixat närmare tusen låtar och har aldrig behövt krångla till det så här.

Det låter lite konstigt att du vill göra om ett okänt filformat till en wave-fil.
För att överhuvudtaget göra en exakt kopia så måste den vara i samma bitupplösning och ha samma samplingsfrekvens som du har inställt i inspelningsprogrammet. Annars sker en konvertering. Använder du windows egna ljud-program så har man ingen som helst koll på om det blir någon dithering eller om det bara klipper de överblivna bitarna.

Förresten: Hur spelar du upp ett okänt filformat? Vill man göra en identisk kopia så bör man ta reda på allt om orginalfilen. Hur den är inspelad och komprimerad, bitupplösning, hur och varför den är konverterad till detta filformat mm.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

JimmyAndersson skrev:Då har du för hög känslighet i inspelningsprogrammet
Finns inga sådana inställningar som inte direkt ställer in mixern. Har kört med Windows Sound recorder och Cybercorder.
JimmyAndersson skrev: Då har du garanterat gjort något galet.
Inte alls omöjligt i och för sig. :P
JimmyAndersson skrev: Du har väl ställt in så att inspelningsprogrammet inte samtidigt spelar upp det som spelas in? För annars får du precis de fenomen som du skriver.
Antar att du menar någon form av medlyssning på det inspelade istället för på källan. Har svårt att tänka mig det. Peka gärna på vilken inställning det är du menar. Ta Windows sound recorder som exempel.
JimmyAndersson skrev: Det låter lite konstigt att du vill göra om ett okänt filformat till en wave-fil.
Det är väl inget konstigt. Jag har ju gett exempel på det.
JimmyAndersson skrev: För att överhuvudtaget göra en exakt kopia så måste den vara i samma bitupplösning och ha samma samplingsfrekvens som du har inställt i inspelningsprogrammet. Annars sker en konvertering. Använder du windows egna ljud-program så har man ingen som helst koll på om det blir någon dithering eller om det bara klipper de överblivna bitarna.
Det är ju just det jag vill komma åt. Om jag bara kunde sparat ner wave-formatet direkt som det kommer till mixern med den upplösning och samplingshastighet som det råkar ha där, så vore det ju en baggis att i efterhand konvertera det på ett kontrollerat sätt till det jag vill ha istället för att mixern precis som du säger skall göra någon egen konvertering.
JimmyAndersson skrev: Förresten: Hur spelar du upp ett okänt filformat?
Samma svar som tidigare. Har gett exempel på det. Skype vet jag inte vad den har för internt format (ja, någon codec av något format naturligtvis) men ändå kan jag få ut ljud. Samma sak med t.ex en webbsida som genererar ngn form av ljud eller ett windowsprogram som generar ljud som inte kommer från mina egna filer. Finns massor av exempel.

Ursäkta citeringarna men jag ville svara på varje enskild frågeställning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Ursäkta citeringarna men jag ville svara på varje enskild frågeställning."

Ingen fara. :) Det blir tydligare så. Det är när man citerar hela inlägget och sedan svarar som det blir jobbigt.


"Antar att du menar någon form av medlyssning på det inspelade istället för på källan. Har svårt att tänka mig det. Peka gärna på vilken inställning det är du menar. Ta Windows sound recorder som exempel."

Nja, det är snarare i mixern man ställer in det. Tyvärr har jag inte den installerad så det går fortare om du provar själv. Man lär sig bäst då.


"Om jag bara kunde sparat ner wave-formatet direkt som det kommer till mixern med den upplösning och samplingshastighet som det råkar ha där, så vore det ju en baggis att i efterhand konvertera det"

I efterhand? Då är det redan för sent. Du måste kunna spela in i samma upplösning och samplingshastighet som orginalfilen om du vill ha en exakt kopia.

Förstår däremot inte *varför* du behöver en exakt kopia av t.ex ljudet från Skype. Berätta gärna det så kan jag ge bättre tips.

Är det ljud/musik från någon webbsida du vill åt så finns det enkla knep. Tyvärr vill jag inte berätta hur man gör eftersom det inte är meningen att man ska kunna ta ljud som någon försökt skydda. Samma sak med ljud i Windowsprogram.

Om du vill få en exakt kopia av ljudet så låter det som om du försöker "stjäla" ett ljud. (ursäkta uttrycket, menade inget personligt.) :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Jag hittar ingen inställning i mixern för att medlyssna på inspelningen, som jag skulle kunna deaktivera. Det är just experimenterat runt som jag har gjort. :)

Jag tror du misstår vad jag menar med redigering i efterhand. Min tanke var att ta signalen _innan_ det går in i mixern och det fortfarande har kvar den upplösning och samplingshastighet som det skickas ut med och spara ner det. Då får man ju en "rådata"-fil med så lite konverteringar som möjligt jämfört med det som skickas ut som wave. Efter det kunde man isåfall manuellt förändrat det om man vill ha ngn annan upplösning eller samplinghastighet. Då har man fått så få konverteringar som det går.

Exakt och exakt... Handhavandemässigt så skulle det vara enklare att slippa blanda in mixern överhuvudtaget utan bara spara wave direkt och ändå få något som stämmer bra nivåmässigt med det som spelas.

Hela frågeställningen utmynnar ur en diskussion som jag hade med några polare som kör IP-telefoni via Asterisk telefonserver respektive Skype. I Asterisk kan man väldigt enkelt spela in ett telefonsamtal i själva servern. Vi började då diskutera och argumentera för om det var möjligt att lösa detta smidigt i en SIP-telefon under Windows (alltså inte i Asterisk utan i klienten) versus samma sak med Skype. Samtidigt insåg jag att jag haft samma frågeställning vid flera tillfällen tidigare ang. just webbsidor eller andra program.

Visst är det så att mycket är "skyddade" ljud som du säger, men det finns även motsatsen där det är tekniken (i just det programmet eller den webbsidan) som sätter stopp.

Skall man spela in t.ex ett telefonsamtal så vill man kunna starta det snabbt och smidigt medan man redan pratar i telefon utan att behöva blanda in inställningar i mixern för att få till rätt nivå. Det handhavandemässigt enklaste då vore att bara starta en applikation som kan spara ner wave-strömmen in till mixern utan att bry sig om mixern, och få ljudet i det format som det skickas med för att sedan kunna göra vad man vill med inspelningen. Är det bara görbart att få till den funktionen måste det ju bli enklast, tycker jag.

Hoppas frågeställningen och bakgrunden blev lite klarare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Jag hittar ingen inställning i mixern för att medlyssna på inspelningen, som jag skulle kunna deaktivera."

Det brukar heta "Play-what-you-hear" och finnas i inspelnings-fliken (under egenskaper.)


"Min tanke var att ta signalen _innan_ det går in i mixern och det fortfarande har kvar den upplösning och samplingshastighet som det skickas ut med och spara ner det."

Hmm... Då får du nästan göra ett eget program. :)


"Visst är det så att mycket är "skyddade" ljud som du säger, men det finns även motsatsen där det är tekniken (i just det programmet eller den webbsidan) som sätter stopp."

Att det sätter stopp har ju en orsak... :D


"Det handhavandemässigt enklaste då vore att bara starta en applikation som kan spara ner wave-strömmen in till mixern utan att bry sig om mixern"

Men mixerinställningarna behöver du bara ändra *en* gång. Det är bara att välja wave som ljudkälla om man vill spela in från något program som t.ex Skype. Att det distade när du provade beror troligen på att du spelat in både ljudet och medhörningen från inspelningsprogrammet samtidigt.

Tidigare skrev du:
"Jag håller inte med dig om att det inte går att få förstärkning. Jag hade för mig av tidigare erfarenheter att man visst får förstärkning om man skruvar på max."

Lite roligt att du inte håller med mig. Det är ju ändå du som gjort fel någonstans. Programmen gör bara vad du säger åt dem... :)

När jag får en låtidé så startar jag inspelningsprogrammet och trycker på REC-knapen och börjar spela. Lättare än så blir det inte. Förstår fortfarande inte varför du vill ha en exakt överföring av ljudet. Duger det att spela in från mixern för proffesionella mastringstekniker så borde det ju duga till att spela in den halvtaskiga kvalitén som Skype ger.............

Jag undrar fortfarande *varför* du måste få överföringen exakt? Oavsett om du blandar in Windows mixerprogram eller inte så mixas ljudet digitalt med datorns processor. Enda skillnaden är att man med mixern kan ställa in nivåerna. Vill man få exakt samma nivåer så ställer man reglagen exakt likadant. Så gör man i stora studios, så jag är väldigt nyfiken på vad du är ute efter när du har ännu högre krav med ett program som Skype...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Råkade hitta ett program för inspelning av det som hamnar i mixern, ifall du inte får det att fungera på annat sätt.

Här finns det.
Skriv svar