Kommunikation via LAN - behöver hjälp

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Kommunikation via LAN - behöver hjälp

Inlägg av Icecap »

Situation:
En dator (PC, Win7 Pro) kopplas till ett LAN. Inget konstigt med det.

Den ska kommunicera med 4 st solpanelinvertrar av Märke A - inget konstigt med det heller, gjort det förut.

MEN - den ska även kommunicera med 3 andra av Märke A i ett annat fläktrum.
SAMT 2 andra (Märke B) i ett tredje fläktrum.

Enda kommunikationskontakten mellan dessa fläktrum går via LAN och nu börjar problemen för mig.

Det finns LAN <-> COM-portar att använda - men det är RS485 som gäller och det finns tidskrav på kommunikationen vilket får mig att bli lite nervös på om det blir stabilt vid att låta PC'n kommunicera "direkt" på detta vis.

Jag har ett eget kretskort som kan "prata" med invertrarna (iaf. Märke A) och jag kan klämma dit en XPort så att den kan kommunicera på LAN så att mitt kretskort kan skicka meddelanden.

Alla enheter får fasta IP-adresser så när alla enheter är på plats ska det inte vara något att gissa på.

Då nätverket går långt vidare än just våra enheter är det ingen lösning att dela ut en del av hårddisken och nu är det att jag börjar vara på tunn is.

Finns det ett "enkelt" sätt att skicka data via nätverk från A till B samt B till A och även A till C och C till A?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Kommunikation via LAN - behöver hjälp

Inlägg av Jan Almqvist »

TCP/IP, du ansluter via ip-adress och portnummer. Ena ändan är server och andra klient. Förhållandevis enkelt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kommunikation via LAN - behöver hjälp

Inlägg av mrfrenzy »

Det ska inte vara några problem att köra direkt via LAN. Det rör sig om fördröjning på några millisekunder.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kommunikation via LAN - behöver hjälp

Inlägg av sodjan »

> och det finns tidskrav på kommunikationen...

Som är vadå mer konkret?

Men det är väl serieportar på invertrarna i alla fall (?), och den
länken kommer att vara den långsamma delen. Pakten över
nätverkat går betydligt snabbare.

En terminalserver, Xport om det ska vara smått. Det finns väl färdiga
drivers till Windows som sätter upp virtuella COM portar som din
PC applikationen kan snacka via.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kommunikation via LAN - behöver hjälp

Inlägg av Icecap »

Hmmmm - jo.

Då är mitt största problem nog att jag måste skaffa ett annat programmeringsspråk, jag brukar använda Borland C Builder 6 men det gör ju bara 32-bitars program och den Win7 Pro vi använder är 64 bit.

Men ja, att skapa 3 virtuella COM-portar och använda dom skulle faktisk vara en enkel lösning.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Kommunikation via LAN - behöver hjälp

Inlägg av kodar-holger »

Det är inget problem att köra 32-bitarsprogram i en 64-bitarsmiljö. I alla fall i windows. Kör själv Delphi version 6 och 7 och gör program som körs på win7 pro.

Så länge man inte behöver det större adressutrymmet är inte mycket vunnet med 64-bitsapplikationer.
Skriv svar