Köpa Windows 10-licens.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av H.O »

OK, hittade följande MS-artikel och långt ner på sidan star det
What happens if I change my motherboard?

As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it.
Så, en OEM licens verkar, precis som TomasL påstått, inte gå att flytta men hela arikeln handlar om W10 licenser som uppgraderats från W7.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av TomasL »

Så här fungerar det:
Artikeln gäller förvisso XP, men skillnaderna mellan XP och W7 är minimala detaljer, troligen gäller det också W10.
Skillnaden är att man inte har någon nyckel för W10.
https://technet.microsoft.com/en-us/lib ... .aspx#EDAA

Moderkort kan man byta på en OEM, under förutsättning att det kommer från samma tillverkare med samma SLP.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av H.O »

16 år och fyra Windows-versioner men det fungerar fortfarande lika dant säger du. OK :-)
Scenario A:
PC One has the full assortment of hardware components listed in Table 1 above. User swaps the motherboard and CPU chip for an upgraded one, swaps the video adapter, adds a second hard drive for additional storage, doubles the amount of RAM, and swaps the CD ROM drive for a faster one.

Result: Reactivation is NOT required.
Så byte av moderkort, CPU, grafikkort och CDROM, dubblering av RAM samt en extra hårddisk anses inte vara "conciderable changes" och triggar inte en reaktivering - alltså har typen av licens ingen betydelse i det fallet.

Äh, skit samma, jag köpte just en nyckel på EBAY (eller betalade för en I alla fall, inte fått nått levererat ännu).
Lär ta ett par veckor tills jag kommer använda den, blir spännande att se 1) om den funkar over huvud taget och 2) om den fortsätter att fungera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av TomasL »

Ovanför står det att moderkortet måste ha samma SLP-kod, dvs ett rent utbyteskort, inte en uppgradering
This means that if your PC is pre-activated in the factory using the SLP pre-activation method, all the components in the PC could be swapped, including the motherboard, so long as the replacement motherboard was genuine and from the OEM with the proper BIOS.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av H.O »

Köpte som sagt en licens på EBAY och som lite som väntat gick det inte att aktivera Windows med den. Jag kontaktade säljaren som lät meddela att den absolut borde fungera men att misstag ibland görs, han hade inga fler licenser tillgängliga (vilket deras aktuella EBAY-annonser bekräftar) och betalade prompt tillbaka pengarna så :tumupp: för det. Köpte en ny licens/nyckel av en annan säljare och den fungerade.

Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska tro om det hela. Om det är återvunna OEM-licenser så borde den ju, av tidigare diskussion att dömma, inte gå att använda på en helt annan dator.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av Glenn »

Det finsn eller fanns väl två typer av OEM-licenser, en avsedd för de stora drakarna, typ dell/HP/osv, dessa var då låsta mot nåt i BIOS som gjorde att dom bara funkade på en dator av samma fabrikat, sedan fanns det en typ som var till för typ datorbutiker som byggde egna datorer av lösa delar, dessa var då förstås inte låsta mot en specifik tillverkare.

..Om det fortfarande är så vete fan dock.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lyfter tråden då jag hamnat vid ett vägskäl. Jag går och ånkar mig lite - uppgradera eller ej??!! Kanske spara undan allt från min C-disk, slänga in nya moderkortet och uppgradera ...

Jag tror det är på EF jag funnit länken HIT(https://www.lizengo.se/microsoft/windows-10-home) men hittar också HIT(https://cdkey.se/windows).
Det senare stället har fått lite kritik på Pricerunner, men de flesta är nöjda, eller har blivit nöjda när företaget fixat sådant som inte funkat.

Erfarenheter? Någon?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av hawkan »

Jag köpte en Windows 10 licens på ebay för 15:-. Den fungerade utan problem.
Sen fick jag för mej att byta ut allt i datorn, men det ville inte denna licensen vara med om.
Så jag köpte en till för 15:- och den funkade den med.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av nifelheim »

köpte några datorer

https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-2170p-6

härom dagen, då ingick w10pro, annars brukar dom ta 374:- när man köper dator.
Då sitter det ett klistermärke med nyckeln på som man får "skrapa" och aktivera windows själv.
"Windows 10 pro for refurb pcs" står det .
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av Henry »

hawkan: hur länge sedan är det som du köpte den?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av hawkan »

Några veckor sedan.
Länk här. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... =0&_sop=15
Får be om ursäkt för att jag överdrev å det grövsta i tidigare inlägget. Den kostar 18:-, inte 15:-.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av Henry »

Ok, jag är skeptisk.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Henry, jag har köpt och det fungerar. men jag gav nog det dubbla ;-) Varför är du skeptiskt!
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av hawkan »

Wat? Skeptisk till vad jag skriver?? Nu är det personligt Henry!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av Henry »

Lasp: är något för bra så är det förmodligen också det, så är mitt tänk, menar ~15 spänn för en Windows 10 licens. :doubt: Hur länge har du använt den? Har ju hört om folk som efter allt ifrån månader till ett år+ plötsligt har en inaktiv licens, det är sådant som huserar i backnacken på mig. :humm: Men visst ok, för en 20 spänn så kan man väl ta en risk. :)

hawkan: Vafalls! Kommer det anklagelser mot mig?! Nä nu.. muspekaren hovrar över rapporteringsknappen, do you feel lucky, well do you?
Skriv svar