Altium CircuitStudio någon?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Altium CircuitStudio någon?

Inlägg av H.O »

Har vi några CircuitStudio-användare på forumet?

Jag är sedan massor med år en EAGLE-användare och ställde mig initialt positiv till det faktum att Autodesk köpte Cadsoft. När de ~6 månader efter att ha "lovat" att inte gå över till licens av prenumerationsmodell gör just detta är dom inga jag vill ha med att göra. Jag AVSKYR den typen av licenser, nu kostar det så här mycket, nästa månad så här mycket, betala och se glad ut eller slutar programmet att fungera - NEJ TACK. Antingen kör jag vidare på min befintliga version eller hittar jag nått annat.

Altium har just sänkt priset på CircuitStudio med 50% och kostar nu 4400:- + moms för en "evighetslicens" inkl ett års serviceavtal (vilket är mindre än vad EAGLE Premium kostar att "hyra" i ett år). Detta gör det väldigt lockande att ta "ett steg upp" så att säga (även om 5500 är en hel del hobbypengar).

Jag har just laddad ner 30 dagars testversionen (v1.3) för att kika runt lite. Nån annan som testat? Nån annan som ANVÄNDER det? Åsikter?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Altium CircuitStudio någon?

Inlägg av lillahuset »

En bekant använder Altium (vet inte om det är den du skriver om) och är mycket nöjd. Hans layouter är dessutom ofta väldigt avancerade.

Själv använder jag KiCad till de få konstruktioner jag gör.
http://kicad-pcb.org/
http://kicad-pcb.org/made-with-kicad/
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Altium CircuitStudio någon?

Inlägg av H.O »

Nej jag vet inte heller, men har han kört det länge så är det ju inte CircuitStudio utan Designer eftersom CircuitStudio bara har ett par år på nacken. Altium har ju flera produkter, bland annat:

Altium Designer (Femtiotusen spänn (eller nått sånt, jag vet inte))
Altium CircuitStudio (Femtusen spänn (just nu))
Altium CircutMaker (Gratis, molnbaserat :doubt: )

KiCAD är intressant och det faktum att CERN bidrar till utvecklingen gör det än bättre men. DipTrace och Protues är andra alternativ.

Men 5000:- för CircuitStudio är lockande med tanke på vad det erbjuder - på pappret i alla fall. Jag får spendera några kvällar med demo-versionen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Altium CircuitStudio någon?

Inlägg av lillahuset »

Det är nog Altium Designer med tanke på att det verkar rätt avancerat.

Själv körde jag Pads förr men blev förbannad på Mentors (är det väl) ockrande. KiCad verkar gå från klarhet till klarhet och funkar dessutom på pingvinen. :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Altium CircuitStudio någon?

Inlägg av swesysmgr »

Vilken Eagle-version kör du nu? Gratis kommer att fortsätta vara gratis och kräver enbart att man är online vid första registreringen, inte senare som jag förstått det.

Jag tror Eagle har massiva problem med piratkopiering, de försökte införa FlexLM vid release 7.0 men fick då omfattande kritik och backade när många inte ville drifta egna licensservrar m.m. Nu ligger licenserna centralt hos Autodesk då blir andra grupper sura.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Altium CircuitStudio någon?

Inlägg av H.O »

Problemet för mig är inte att "gratis" fortsätter vara "gratis" utan att de när som helst kan ÄNDRA sig och då är man inlåst - betala, annars slutar programmet att fungera. Nuvarande "gratis"-version (alltså pre v8) har sina begränsningar men de kan de inte ändra på i efterhand så att säga. Om det du säger stämmer så kan de ju såklart inte ändra "min" v8.x efter att den är reggad heller (eller KAN dom...)

I de flesta fall har freeware-versionen räckt till för mig men jag har gjort ett kort där jag behövde mer yta så jag fuskade, jag erkänner, men det vill jag helst inte om det finns rimliga alternativ. Nuvarande deal på CS verkar vara ett högst rimligt alternativ, att prenumerera på EAGLE är inte ett av dom - för MIG alltså.

Jag är väl medveten om vad de försökte med tidigare och lika väl medveten om utgången av det försöket vilket ju var att CADSoft backade och plockade bort Flex-LM. Nu kommer Autodesk, köper upp Cadsoft, slår på stora trumman och "lovar" (på forum och i intervjuer) att inte göra samma misstag bara för att 6 månader senare göra en kovändning.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Altium CircuitStudio någon?

Inlägg av lillahuset »

All proprietär programvara, gratis eller inte, lider av risken att någon ändrar villkoren på ett oacceptabelt sätt.
Enda försvaret mot det är att antingen använda öppen programvara eller skriva själv.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Altium CircuitStudio någon?

Inlägg av swesysmgr »

H.O skrev:Problemet för mig är inte att "gratis" fortsätter vara "gratis" utan att de när som helst kan ÄNDRA sig och då är man inlåst - betala, annars slutar programmet att fungera. Nuvarande "gratis"-version (alltså pre v8) har sina begränsningar men de kan de inte ändra på i efterhand så att säga. Om det du säger stämmer så kan de ju såklart inte ändra "min" v8.x efter att den är reggad heller (eller KAN dom...)
Det går att föra samma misstänkliggörande-resonemang mot alla binärer du laddar ner och kör, håller leverantören vad de lovar? Innehåller binären verkligen exakt samma kod som den som publicerats som öppen källkod eller finns det tillägg? Enda helt säkra möjligheten är att läsa all kod och kompilera allt själv och då blir det svårt att hinna göra något annat.. .
H.O skrev:I de flesta fall har freeware-versionen räckt till för mig men jag har gjort ett kort där jag behövde mer yta så jag fuskade, jag erkänner, men det vill jag helst inte om det finns rimliga alternativ. Nuvarande deal på CS verkar vara ett högst rimligt alternativ, att prenumerera på EAGLE är inte ett av dom - för MIG alltså.
Jag tror det är just dessa fall de försöker fånga upp, du kör freeware 11 månader om året men betalar €15 eller €70 +moms för den månaden du vill layouta ett större kort. Därefter reverterar programmet tillbaks till freeware och du kan titta på ditt stora kort men inte redigera det igen.
H.O skrev:Jag är väl medveten om vad de försökte med tidigare och lika väl medveten om utgången av det försöket vilket ju var att CADSoft backade och plockade bort Flex-LM. Nu kommer Autodesk, köper upp Cadsoft, slår på stora trumman och "lovar" (på forum och i intervjuer) att inte göra samma misstag bara för att 6 månader senare göra en kovändning.
Tyvärr hade nog alternativet varit att programmet lagts ner helt. Cadsofts ursprungliga intäktsmodell baserad på kundernas goda moral var tyvärr inte hållbar, det var därför de sålde till Farnell. Alldeles för många som körde pirat vilket gjorde att de inte hade råd att anställa tillräckligt med folk för att utveckla Eagle i den takt som krävs.

"EAGLE Make Pro" licensen hade fö. online-krav redan innan Autodesk kom in i bilden, fördelen var att du fick fria uppgraderingar och mer kortyta.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Altium CircuitStudio någon?

Inlägg av H.O »

All proprietär programvara, gratis eller inte, lider av risken att någon ändrar villkoren på ett oacceptabelt sätt.
Ja visst, fast inte efter att jag köpt den. Om jag köper CircuitStudio idag så får jag en version, den versionen är "min" och de har inte rätt att plötsligt hindra mig från att använda den, få den att inte fungera eller inte öppna mina filer. Imorgon kan de bestämma att de som köper en licens ska betala ett annat pris eller att den version som DÅ finns har andra begränsningar men det ändrar inte villkoren för det jag köpt.

Sen har dom ett serviceavtal som kostar en slant per år och DET finns det ju inga garantier för att det plötsligt inte kostar 3ggr så mycket men det måste jag inte betala för att fortsätta använda det jag redan HAR betalat för.

Med EAGLE kostar det x antal kronor den här månaden. Sen kan jag sluta betala, fair enough. Men om jag om ett år behöver göra en ändring så finns det inga garantier för att priset är det samma eller att det ens är möjligt. Kanske de plockat bort den versionen jag använde och nu går mitt kort bara att redigera i "ultimate-versionen" som kostar $100 i månaden. EDIT: Eller så har de ändrat sig igen och nu finns det ingen "prenumeration" utan man måste köpa "ultimate-versionen" för $5000. Ingen som vet.
Det går att föra samma misstänkliggörande-resonemang mot alla binärer du laddar ner och kör, håller leverantören vad de lovar? Innehåller binären verkligen exakt samma kod som den som publicerats som öppen källkod eller finns det tillägg? Enda helt säkra möjligheten är att läsa all kod och kompilera allt själv och då blir det svårt att hinna göra något annat.. .
OK, fast det inte är det jag menar - sådana konspirationsteorier - det jag menar är att om jag väljer att prenumerera på EAGLE så är det inte säkert att de villkor under vilka jag gör det idag gäller om ett år eller ens nästa månad. Jag måste hela tiden välja att acceptera (eller inte) de villkor som gäller vid varje enskilt tillfälle jag behöver använda programmet. Om jag väljer att inte acceptera så kan jag inte använda programmet.
Tyvärr hade nog alternativet varit att programmet lagts ner helt.
Det är mycket möjligt, med nuvarande licensmodell är det dött för mig i alla fall. Jag lade mina pengar på CircuitStudio, kanske en av mina dyrare "knee jerk reactions", kanske nått jag får ångra men det är så mycket jag AVSKYR den typen av affärsmodell.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Altium CircuitStudio någon?

Inlägg av lillahuset »

Av vilket skäl valde du bort KiCad?
Skriv svar