Hjälp med SketchUp Make 2014

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Hjälp med SketchUp Make 2014

Inlägg av Zkronk »

RAM-minnet, kanske?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hjälp med SketchUp Make 2014

Inlägg av Magnus_K »

Inte vet jag. Det sitter 2GB i.
Ska ta och undersöka om det går att peta i lite mer.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Hjälp med SketchUp Make 2014

Inlägg av Zkronk »

Håll utkik i aktivitetshanteraren när det är som högst belastning i SketchUp för att få ett hum om hur det ligger till med minnesanvändningen.
Om du ska sätta i mer RAM-minne så tänk på att 32-bitars Windows bara kan komma åt och använda 3 GB.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hjälp med SketchUp Make 2014

Inlägg av Magnus_K »

Vet inte riktigt vad jag tittar efter men nedan ser man att "Physical memory" går upp till typ 92-94% när jag SketchUp-ar.
Det är nog bara att bita i det sura och titta en efter en ny dator och 64-bitars system om man ska hålla på med sånt här.
Memory.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Hjälp med SketchUp Make 2014

Inlägg av Zkronk »

Jo, i ditt fall är det nog antagligen minnesbrist som du har råkat ut för.
Och om du skaffar en ny dator så säger jag som de flesta andra i den här tråden, Fusion 360 ;)

Det är som natt och dag. En del enklare saker funkar SketchUp jättebra till, men så fort man ska göra avrundningar och andra mjukare former och fasningar så blir det väldigt lätt pannkaka av det hela. Speciellt om man ska skriva ut modellerna på en 3D-skrivare, då modellerna som SketchUp exporterar har en tendens att inte vara helt täta vilket leder till problem.

Och för att inte tala om ifall man behöver ändra några mått, då måste man (vad jag har förstått) rita om och trassla i SketchUp :shock:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hjälp med SketchUp Make 2014

Inlägg av Magnus_K »

Ja, tror jag fått nog av gammalt bös nu. Gör så att jag uppdaterar min stationära dator med lite ny hårdvara. Flyttar diskussionen till tråden som rör blåskärmsproblemet på den burken. Länk -> viewtopic.php?f=13&t=86112
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Hjälp med SketchUp Make 2014

Inlägg av persika »

Sketchup kan inte rita riktiga cirklar, utan ritar med linjesegment ist, vanligtvis 24st/varv, men man kan ange annat värde. Med högre antal segment och i kombination med Follow me kan man lätt få tunga modeller, eftersom antal segment ökar kvadratiskt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hjälp med SketchUp Make 2014

Inlägg av Magnus_K »

Såg faktiskt det här igår i en guide jag hittade. Har sedan dessa kört med flera "linjer".
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Hjälp med SketchUp Make 2014

Inlägg av persika »

.... modellerna som SketchUp exporterar har en tendens att inte vara helt täta vilket leder till problem.

om man skapar en grupp eller en komponent så kan kontrollera i Entity Info om den är solid, isf ska den vara tät
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Hjälp med SketchUp Make 2014

Inlägg av persika »

....Och för att inte tala om ifall man behöver ändra några mått, då måste man (vad jag har förstått) rita om och trassla i SketchUp

det går att göra en hel del fiffiga storleksförändringar med att markera linje och/eller ytor och sen använda kommandona move eller scale.
Scale är lite rolig eftersom den kan både vara 2D och 3D.

Sketchup kan en hel del och är roligt att använda när man blivit varm i kläderna
Men man kan inte jämföra det med vanliga Mek-CAD program, för det är annorlunda
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Hjälp med SketchUp Make 2014

Inlägg av persika »

Pluginen "Fredo6_RoundCorner" använder jag.
Den går bland många andra att ladda hem från SketchUcation.
Där finns även en PluginManager, som gör det enkelt att ladda hem och hantera pluginer.
Skriv svar