Win XP-problem

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Win XP-problem

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har nyligen fått dessa problem med min Windows XP (som dock inte behöver bero på XP):
1) När jag skulle till att göra en sökning på en fil/program som heter Fudog så utökade jag sökningen till att gälla även dolda filer och mappar men när jag gjorde det muterade sökfunktionen permanent, hur får jag tillbaks default?
2) När jag tryckte ctrl-alt-delete (som jag alltid gör när nåt program hängt sig) så fick jag upp ett fönster med flertalet flikar och en kryss/stängnings-möjlighet men vid nåt tillfälle när jag bara klickade på marginalen så muterade fönstret till att bara visa processerna och en end-process knapp dvs flikarna och krysset försvann och jag tycks inte kunna få tillbaks dom, detta innebär då också att när ett program hänger sig nästa gång så kommer jag inte få upp en lista på pågående i nedre marginalen synliga program där det står running/not responding utan då kommer jag med all sannolikhet få upp alla 67 typ processer och då är frågan om en hängd process tar upp lite eller mycket CPU för tar den upp lite så ser jag den nästan inte (annat än kanske på namnet), så hur får jag tillbaks standard Task Manager?
3) 7-Zip muterade också vid ett tillfälle då jag fick en en fil som slutade på .7z av en go gubbe på forumet som hade hjälpt mig att routa lite för när jag försökte extrahera hans filer så gick inte det då min 7-Zip (bara några år gammal) typ sa att formatet var okänt men jag provade alla varianter av extrahering och det gick inte, till slut så var den här personen vänlig nog att skicka om filerna med ändelsen .zip och då gick det bra men i samma veva muterade alltså min 7-Zip till svensk version på högerknappen, hur får jag tillbaks den engelska varianten?

Jag tycker det är mycket konstigt hur mjukvara tycks leva sitt eget liv jag menar, vem kontrollerar egentligen vem?

Det jag annars ogillar mest med mjukvara är att man alltid måste anpassa sig till hur någon annan tänkt, varför kan man som användare inte få möjligheten att konfigurera mer själv dvs som man vill ha det?

Typ, den där funktionen vill jag inte ha alls, den där funktionen är mycket bra, några rullgardinsmenyer vill jag inte ha alls för några få knappar räcker.

Vilken djungel det här är!

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 29 januari 2017, 18:47:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Win XP-problem

Inlägg av NeoTech »

Tråd flyttad från Elektronik - Allmänt, till Övrigt - Mjukvara.
Muppis
Inlägg: 275
Blev medlem: 15 februari 2007, 10:26:28
Ort: Halmstad

Re: Win XP-problem

Inlägg av Muppis »

Du kan dubbelklicka på marginalen i processhanteraren för att troligen få tillbaka dina flikar. En trevlig genväg till processhanteraren är ctrl+shift+escape så slipper du gå den hemska omvägen via ctrl-alt-delete som råkar starta om datorn om du råkar trycka dubbelt.

Angående 7-zip så kan du ändra språk i inställningar. Ladda även ned senaste versionen 16.04 från http://www.7-zip.org/, jag råkade ha en lastgammal version, 9-någonting, senaste versionen 16.04 ser likadan ut som den gjorde 2010.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Win XP-problem

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Muppis!

Tack för din hjälp!

Jag gjorde som du sa och dubbelklickade i marginalen och då fick jag tillbaks standard utseende, jippi :)

För att testa gick jag sedan in och dubbelklickade på marginalen igen och då låste den sig men till det fönstret jag råkade ha uppe dvs aktiva program, ytterligare dubbelklick och jag var tillbaks i standard.

Att jag inte fattade det, nej jag högerklickade överallt och fick inte upp ett smack :)

Jag är så dålig på datorer!

Men det här känns bra för nu kan jag killa program som hänger sig igen, det är dock minsann inte ofta det händer, kanske två gånger om året och dom två senaste gångerna har det nog varit explorern som hängt sig (det är en fantastisk laptop jag har, en Fujitsu).

När det gäller 7-Zip så är det inte så noga vilket språk jag har men jag tackar för tipset om hur man gör, tror dock jag måste starta det från startmenyn för att komma åt att göra ändringen, väl?

Jag får se hur jag gör men det som irriterar mest är den obegärda ändringen av språket, konstigt.

Slutligen har jag en mjukvarufilosofi som lyder "If it works, why change it" dvs jag uppgraderar bara om saker slutar fungera, senast uppgraderade jag t.ex iTunes för plötsligt kunde man inte köpa musik via iTunes Store längre så då blev jag alltså tvungen att uppgradera, tilläggas skall att denna "uppgradering" dessutom blev en nedgradering vad beträffar bl.a hastighet, det tar nu typ en minut att ladda programmet och det är allmänt segt vilket det inte var innan, det är mao sådana här grejer som tvingar folk att köpa nya datorer i onödan, menar jag, summa summarum, undvik att uppgradera för det enda som händer är att programmen blir större :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Win XP-problem

Inlägg av Spisblinkaren »

NeoTech skrev:Tråd flyttad från Elektronik - Allmänt, till Övrigt - Mjukvara.
Jag såg den kategorin men iom att det stod litteratur där också så blev jag tveksam.

MVH/Roger
Skriv svar