WinAVR fundering

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

WinAVR fundering

Inlägg av Oskar »

Hejsan allihop .. och God Jul =)

Jag har använt en äldre version av ICC AVR för min atmelprogrammering men nu har jag bestämt mig för att köra gnu.

Har testat WinAVR nu och det funkar väldigt bra. Något jag saknar är den väldigt behändiga "Wizarden" som fanns i ICC AVR. Nog för att man programmerar bäst genom att läsa databladen och skriva även init-koden själv ... men det går inte att komma ifrån, ICC AVRs wizard var otroligt smidig!

Finns det månne några "lösa" gnu verktyg för att få samma wizard-funktionalitet? Jag är så lat =)

/Oskar
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

I den här tråden diskuteras det om ett sådant program. Men jag tror inte att det kommer bli något av det. Det är helt enkelt för tråkigt att lägga in stöd för alla AVR:er i ett sådant program. Fast man kan ju börja med att lägga in stöd för de vanligaste. Hmm, sätter upp det på min TODO-lista. :)

IAR hade visst något liknande program, kallat MakeApp. Ta en titt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Det där såg o-gratis ut :/
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Det tror jag inte. Provat att klicka på "FREE product"?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Jo jag testade att ta hem programmet. Man fick gå igenom en massa besvärliga steg och fylla i all möjlig information om sig själv innan man fick ta hem installtionsfilen. Nåväl, det var tydligen gratis, men funktionaliteten verkade vara begränsad i den version man fick hem, det fanns bara 4, 5 olika Atmega devices.

Jag tror det blir gammeldags databladsprogrammering, det lär man sig mest av!

/Oskar
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

"Databladsprogrammering" är det bästa när man är ute efter att lära sig. Men när man känner att man vet hur allt sitter ihop så skulle det faktiskt vara användbart med något liknande program. Ska se om jag kan få ihop något.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Kan man inte i stället göra sig ett antal olika header-files för de olika AVR man använder?

Jag har gjort ett antal mallar med såna saker som att starta UART, då sätter jag en #define BAUD_RATE till t.ex 9600, detta initierar UART'en till rätt läge (9600,n,8,1), sätter jag BAUD_RATE till 0 blir det ingen UART-init.

Det går ju faktisk att göra en .H-fil som man inkluderar med #definen strax innan, sen är det klart.

Men OK, jag känner inte till den wizard och den kan ju vara mer häftig än vad jag är van vid, jag är ju faktisk inbiten databladsprogrammerar jag.
Skriv svar