Pushover

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Pushover

Inlägg av hanpa »

Är inte denna fina tjänst värd en egen tråd? För en ganska billig penning (engångskostnad) kan man registrera "applikationer" (jätteenkelt) så att man sen kan skicka pushmeddelanden till sin mobil, dator eller Apple Watch. Ingen rörlig eller återkommande kostnad alls om man håller sig till max 7500 meddelanden per "applikation" och månad. Man kan välja olika ljudsignaler och egna ikoner som syns i meddelandena. Jag har använt denna fina tjänst i flera år nu för att skicka olika larm m.m. från servern. Vad använder ni andra denna till eller skulle vilja använda den till?

http://www.pushover.net

Nytt är att man nu kan använda deras Glances API för att skicka data till Apple Watch, vilket jag givetvis kör eftersom jag har en sådan. Förutom att jag får upp meddelandena på klockan så ser jag också alltid senaste status ihop med tiden. Jag kan även fjärrstyra saker från klockan men där är inte Pushover inblandad.

Just nu visar jag status på larmet, om larmet är aktiverat eller inte. Jag visar även uptime på servern mest för att det är kul. På översta raden (av tre med denna variant) visar jag tiden det tar att skicka och ta emot SMS, vilket kontrolleras regelbundet 3 ggr per timme så att jag vet att det funkar. Tiderna är senaste tid samt min, medel och max senaste dygnet. Om SMS-funktionen lägger av så försöker servern läka detta, ev. boota om, ett pushmeddelande skickas också vid problem. SMS är backup för push, push är backup för SMS. Mail kan givetvis skickas också liksom att viss information hanteras via Dropbox som jag enkelt kan läsa via mobilen. Om något speciellt händer kan jag visa annan typ av information på klockan men ofta är det enklare att läsa detaljerna på Dropbox, kolla på bilder från kamerorna etc. Se även exempel på larm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av hanpa 29 november 2016, 19:18:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Pushover

Inlägg av mrfrenzy »

Jag använder pusbullet för att skicka status från openhab och inkommande samtal från asterisk/freepbx efter namnuppslag från Eniro.

Helt gratis.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Pushover

Inlägg av hanpa »

Pushbullet verkar också intressant. Pushover är ju i princip gratis för mig eftersom det var flera år sedan jag betalade engångskostnaden.

Googlade lite och många verkar gnälla på att pushbullet är segt men det verkar råda delade meningar om detta.

Finns även pushalot men den finns bara till inferior platforms (Windows Phone och Windows).

För pushbullet gäller följande begränsning för gratisvarianten, vilket kan vara OK för många men för snålt för mina behov:
Push limit

Free accounts (without a Pro subscription) are limited to 500 pushes per month. Going over will result in an error when sending a Push.
Pushover har 7500 per "application" och månad och man kan ha flera. Har 6 olika just nu så det går att skicka rätt mycket.

Det är väl lite på temat att om man har möjlighet att skicka mycket så gör man det...

För Apple Watch gäller att jag skickar 3 ggr/timme om inget speciellt händer, det är den takten max som Pushover/Apple rekommenderar eftersom uppdatering av "complication" på Apple Watch är tänkt att ske i bakgrunden. Dock brukar det vara så att om jag skickar något så poppar det upp på klockan omedelbart. Pratar alltså om Glances API för att visa på vanliga klockan, inte pushmeddelanden. Men de kommer också upp direkt...

Annars verkar pushbullet funka rätt bra, gjorde några snabba tester.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Pushover

Inlägg av Glenn »

Jag som hoppades att det handlade om..

https://en.wikipedia.org/wiki/Pushover_%28video_game%29
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Pushover

Inlägg av danielr112 »

Har också kört pushover av och till i flera år. Funkar bra.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Pushover

Inlägg av hanpa »

Kul att labba med sånt här!

Nu visar jag fortfarande looptid för SMS men dessutom hur många W huset drar, baserat på tiden mellan S0-pulserna på elmätaren, via en ESP8266-modul och en fototransistor.

På andra raderna visar jag tidpunkten då larmning eller avlarmning skedde samt när senaste rörelsen detekterades (oavsett larmat eller ej).
Detta är grundläget, händer det något allvarligt så visar jag info om detta istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar