GUI för att enkelt skapa enkelt prog för en vanlig µP? FIXAT

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: GUI för att enkelt skapa enkelt prog för en vanlig µP?

Inlägg av Henry »

Efter en snabb sök på vad Scratch var innan så var det jag hittade någon barn variant som jag snabbt kom i underfund med inte var något användbart för mig. Det var ändå detta som startade allt för genom detta namn så såg jag dock att folk spunnit vidare på detta och gjort olika varianter av programmeringsspråk för att användas enskilt eller parallellt med Arduino och ett av tre väldigt snarlika program heter Ardublock som jag nu hållit på med i 6 timmar och kommit fram till att mina önskemål går att göra med detta program, är bara en jäkla tur att jag är ledig idag.

Men att tex scrolla med knappar i en LCD hade förmodligen gått men blivit riktigt jobbigt att göra i detta program så det är inget jag kommer att göra men resten jag önskade går utmärkt men det blir ändå en hel del programmerande med block och grejs.

Var även en lärare som använde just detta program för att lära sin elever programmering där dessa videos lagts ut på nätet vilka innehöll väldigt bra info och som gav en bra schuss framåt.

Kul program för man lär sig samtidigt vad de olika baskommandona har för funktion som jag inte hade en blekaste om innan.


H.O: Det är lite mer överskådligt på ett sätt men jag jag tror jag ändå håller mig till Ardublock, men tack ändå.


Tack alla för era tips i tråden! :tumupp: :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: GUI för att enkelt skapa enkelt prog för en vanlig µP? F

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul att du mer vidare. Om du har använt sex, ja timmar, för att konstatera att det är framkomligt så inser alla att hårdvarupriset är den lilla delen i alla projekt.
Men roligast är att lära sig något nytt. Nu inväntar vi resultat.
Du har ju hela dagen på dig :twisted:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: GUI för att enkelt skapa enkelt prog för en vanlig µP? F

Inlägg av Henry »

Ja, alla kan så att säga köpa en µP men att få den att göra något kostar bra mer i tid. :) Fast dessa timmar gick åt att titta igenom en hel hög med info på nätet då det inte först fungerade tillsammans med Arduino (ett katalognamn var tvingat att skrivas exakt med stora och små bokstäver för att fungera, aldrig varit med om) och fibbla med filer och vet inte allt, plus sedan gå igen en del tips i videor för att förstå något. Rent aktivt jobb är väl en dryg timme. :? Kommer väl att lägga upp koden när skiten blir klar en dag, men det blir inte denna månad.

Hela dagen på mig, jo visst. :P Nu skall jag ta igen lite sömn sedan kommer en kompis om 4 timmar. Timmarna flög iväg lite väl fort då jag hade rullgardinen nere så var inte helt medveten om tiden för jag var på väg att lägga mig när jag började med detta, farligt sådant där.
Skriv svar