Frihet för Datorer

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Frihet för Datorer

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns olika Operativsystem och olika arbetssituationer.
Jag vet att jag aldrig kommer ifrån att behovet av att köra Windows (fönstret) program men jag vill kunna välja själv.
Så kanske denna tråd kan vara en start för hur du vill att just din dator skall fungera.

På mina stationär har jag möjlighet att docka vald hårddisk.
Men på den bärbara, en HP EliteBook 8460P har jag saknat detta.

Så jag beställde en 2,5" docka för utbyte mot CD/DVD, enkelt Fann dessa för under en hundralapp / st.
Här hemma kostar dessa strax under tusen.

Men eftersom det är en HP så vänder man på maskinen, trycker på en knapp och drar undan bakstycket och vips kan man skifta hårddisken till en annan. Det tar lite tid, men inte mycket längre än däcksbyte på en F1 kärra.
Men dem är fler än jag!
När SSD kostar från trehundra (kronor) kan jag enkelt välja om jag vill köra Windows 10, Windows 7 eller fedora och Linux Mint.

Jag menar hur svårt kan det va att kontroll över sin miljö? Sa Lasp

Jag lovar, det är värt både kostnade och besväret! För att kunna ha en ren utvecklingsmiljö eller FlightSimulator disk.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av lillahuset »

Själv är jag en stor vän av VirtualBox. https://www.virtualbox.org/

På min stationära har jag två XP, en W7, två Android, två Linux Mint och en Debian som virtuella maskiner. Mycket praktiskt.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Nerre »

Det går ju också att köra multiboot på samma disk. Sambons laptop har kvar Windows XP på en partition och har Xubuntu på en annan, bara att välja vid start vad man vill köra.

Utbytbar hårddisk är möjligen bra om man har operativ som vägrar samarbeta med andra eller vill isolera operativen från varandra av nån anledning.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är ock med MultiBoot och slikt som jag har haft problem. Inte helt enkelt att ta bort Grub II.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av lillahuset »

Jag vet det, av egen erfarenhet, för några veckor sedan.

Annars har jag faktiskt multiboot på alla mina datorer.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Glenn »

Att ha multiboot blir ju ganska jobbigt, för datorn är ju "alltid" startad i fel läge, bättre då med flera datorer, eller möjligen virtualisering.

DOCK, på mina laptops brukar jag ha dualboot med linux och windows, dock blir det ju så att jag i princip aldrig bootar windows och då när man väl gör det har man timme efter timme med uppdateringar att göra, suck..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Henry »

Multiboot och vid boot manuellt välja vilket OS man vill skall boota så blir det alltid rätt.

Hade så en gång mellan DOS, XP och något skit jag testade, tror det var något Linux men den försvann rätt snabbt.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av BJ »

En annan sak som kan hända då är t.ex. att
Windows xp måste installeras om, och skriver över
Grub, så att det försvinner, och Linux inte går att starta.
(Inte provat Grub 2, vad jag vet.)

Ett sätt att (förhoppningsvis) slippa det är att inte installera
extra rekommenderade uppdateringar, utan bara
servicepack.
Senast redigerad av BJ 12 maj 2016, 13:58:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av lillahuset »

Japp, skulle man av någon anledning vilja installera om Windows ryker allt. Eller gjorde iallafall.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Glenn »

XP och nyare kommer ju inte per default skriva över andra partitioner iaf, däremot bootblocket, varvid man får boota från annat media och köra grub-install igen.

Henry: problemet är ju att när man sitter där i det ena OS'et behöver man göra nåt i det andra, då måste man stänga ner allt, boota om, fixa, stänga ner, boota om igen och sen öppna allt man hade öppet och fortsätta, mycket irriterande.

Därför har jag flera datorer hemma på skrivbordet istället, mest använder jag linuxmaskinen, men sen kan jag växla till windows på KVM'en också, eller Amigan, eller peg'en.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Henry »

Ok, jo det där kan jag ju hålla med om.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Pajn »

>hur du vill att just din dator skall fungera
Framför allt, bara fungera. Helt galet att det än idag inte går att ha en dator som man inte måste underhålla.
Uppdateringar? Gärna, bara du inte stör mig om dem.

Att jobba på ett projekt betyder tre program för mig, terminalen med ett gäng flikar, en editor och en browser med ett gäng flikar. Helt okej så långt, men varför ska jag behöva dra igång allt det så fort jag börjar arbeta på ett visst projekt den dagen? Och har jag två eller fler får jag en salig blandning med fönster som är jobbiga att navigera emellan. Gnome har visserligen stöd för flera skrivbord, men varför ska jag behöva positionera ut allt?

Jag har testat Windows, OSX och ett gäng skrivbordsmiljöer för Linux men inget klarar av att bara serva mig utan vill i stället bli servat av mig.
Sitter med Ubuntu/Gnome nu för att det funkar minst dåligt men jag förstår inte hur en hel värld kan vara beroende av datorer utan att vi har kommit längre än hit?
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Nerre »

I fönsterhanterare i Linux brukar man kunna spara skrivbordssessioner. En session inkluderar då alltså vilka program som körs och hur deras fönster är placerade.

När man loggar ut väljer man alltså "Spara den här sessionen" så kommer fönsterhanteraren ihåg vilka program som var igång. Nästa gång man loggar in och väljer den sparade sessionen så får man alltså upp de program man var inne i sist. Väljer man en annan session startas andra program.

Jag misstänker att det är nåt i den stilen du vill ha?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu har jag kommit dit jag vill! Har en disk i datorn SSD och i Bay har jag möjlighet att växla beroende på jobb och miljö!
Det märkliga är ju att datorn är lugnare på fläkten när jag kör Linux. Fast det visste jag ju om ;-)
Och vi pratar om sekundsnabba skiften i miljö, mindre än ett Pit Stop! Lasp är nöjd.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Pajn »

Nerre skrev:I fönsterhanterare i Linux brukar man kunna spara skrivbordssessioner. En session inkluderar då alltså vilka program som körs och hur deras fönster är placerade.

När man loggar ut väljer man alltså "Spara den här sessionen" så kommer fönsterhanteraren ihåg vilka program som var igång. Nästa gång man loggar in och väljer den sparade sessionen så får man alltså upp de program man var inne i sist. Väljer man en annan session startas andra program.

Jag misstänker att det är nåt i den stilen du vill ha?
Skulle inte vilja ha hela sessionen eller bara kunna spara när jag loggar ut, skulle istället vilja spara ett av mina öppna workspaces när som och inte heller bara öppna de när jag loggar in utan även där när som. Skulle även vilja kunna öppna flera åt gången, så de bara läggs till som nya workspaces.

För att fortsätta mitt gnäll, för att kunna skriva Japanska och Koreanska/Hangul fick jag lägga två timma på att konfigurera upp ibus igår, vilket även innefattade ett terminalkommando. Varför fungerar inte sånt direkt när jag bara lägger till de språken i listan med tangentbordsvarianter?
Däremot måste jag säga att det funkar riktigt bra nu efter att jag lagt den tiden, när jag byter med super+space växlar den till det jag hade senast t.ex. mellan en/sv eller en/jp och jag får hålla in super och trycka flera gånger på space för att komma till den tredje eller fjärde i listan. Exakt en sån detalj som jag ofta annars stör mig på, nästan alla vill ha det så men nästan aldrig är det gjort så. Så :tumupp: för tangentbordshanteringen efter att man lagt två timmar på att konfa den...
Skriv svar