matte/böcker?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

matte/böcker?

Inlägg av grym »

börjar känna av att jag inte har motionerat hjärnan med mattematiken på läänge, och när man går arbetslös kan man kanske utnyttja tiden mera

en fundering i sammanhanget är om man inte hittar något att göta så kanske man kunde ta en distanskurs i matte om man hittar något lämpligt

frågan är vad man borde lära sig som man har nytta av, innom elektronik och teknik, lämpliga böcker? frågar er som läst på senare tid

skulle tro att lagon nivå är svår gymnasie eller högskola
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

lite transformteori kanske, laplace. linjär algebra är ju användbart också. lite torrt att läsa ren matematik iofs, roligare att tillämpa det samtidigt, kanske med lite reglerteknik, eller skriva en enkel 3D motor med matrisoperationer. vad vet jag.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

För traditionell "matte" så finns väll de vanliga gymn/högskole böckerna att låna på vanliga bibliotek. Eller kolla http://www.ntk.umu.se/bytbok .

Personligen är jag mycket intresserad av matte, och läser gärna sådant dom "Fermats gåta", "Stora Kodboken" (tror jag att den hette, om kodning/krypto), "Mattematikens män". Alltså mer av typer populärliteratur kring mattematik.
Skriv svar