Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Emil71
Inlägg: 67
Blev medlem: 1 mars 2007, 20:26:31
Ort: Stockholm

Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av Emil71 »

Detta är ett stort kliv för mig.
Redan för flera år sedan var de flesta nummer av Allt om Elektronik inscannade.
De har legat i "byrålådan" och inte vart till någon nytta.
Nu har jag bestämt mig för att dela med mig av dom, framförallt då de i princip är omöjliga att få tag på något annat sätt.

Det ligger väldigt mycket jobb bakom, så gnällspikar som vill klaga kan hjälpa till istället, exempelvis rapportera fel, på artiklarna, på inscanningen eller något annat som bör meddelas. (Elektors konstruktioner kan ibland vara mindre bra, finns flera kända fall, de första numren var fulla med tryckfel och jag kan ha dabbat mig i processen)

Åren 1982 till 1999 scannades in med vanlig enkel flatbäddsscanner och sparades i .JPG, färgsidor i 150dpi, text i 200dpi och sidor med kretskort i 300dpi (avvikelser finns).
Dessa sidor har komprimerats med WinRAR till en RAR-fil per nummer och döpts om till .CBR, det finns flera skäl till detta.
Alla originalbilder finns kvar i den packade filen, ska en redigering göras, packa upp den, redigera, packa ner igen.
Det är väldigt lätt att läsa filerna med ett Comic Book Reader program, finns massor att välja på.
Eftersom det är bilder från originalen uppstår inga fel med OCR eller liknande teknik, allt är där (minus mitt klipp och klistra)
Dessa filer kommer inte konverteras till PDF (inte av mig iaf), det är meningslöst.

Åren 2000 till 2010 har scannats in med en dokumentskanner som jag är lycklig ägare till.
Det är en Brother ADS-2100e som har flera helt avgörande egenskaper, exempelvis: Arkmatare, dubbelsidig scanning, reducering av genomblödning från andra sidan och framförallt en vettig programvara som skapar utmärkta PDFer!
Dessa filer är PDF som har OCR-lästs av programmet, så fel KAN ha smugits sig in!

Eftersom flera nummer saknas hoppas jag på medlemmarnas goda vilja att donera till projektet!
Tack o lov har jag alla de äldsta numren själv, så det är de senaste jag saknar...
Helst önskar jag att ni skickar tidningarna till mig, fysiskt, så jag kan scanna dom på samma sätt som de andra, de tidningarna slänger jag sedan då jag har sprättat ryggen på dem!
Om ni har nödig kunskap med scanner går det också bra.
Jag vill ha alla sidor med artiklar och reportage scannat i färg och 300dpi, JPG är ok, jag konverterar sedan till lämpligt format.
Sidor med reklam lämnas utan intresse, dels är det ofta samma annonser och de tar onödigt stor plats.
Använd detta sätt att namnge filerna År-Nummer-Sida, ex. 2005-02-18.


(Edit 2018): Jag har fått flera tidningar av vänliga personer, TACK! Dessa nummer jag har scannat till PDF, därför kan det finnas blandade filformat...

Samlingen är nästan komplett, hjälp till att komplettera. Dessa nummer behövs just nu

2008-03

Utgivningen var ojämn sista åren.
Så här fördelades det:
1982 8
1983-1986 10
1987-2003 11
2004 6 dubbelnummer
2005-2007 6
2008-2009 11
2010 6
Totalt 284 tidningar, enligt numreringen på framsidan, men jag får bara ihop 276, med det beryktade jubileumsnumret (nummer 100), som har samma datum som en annan tidning (1991-07).
Jag tror Elektor Sverige har räknat fel, 1982 gavs 8 fysiska tidningar ut, 4-5 var ett dubbelnummer, de räknade vidare på nummer 6 på nästa tidning, inte 5, vilket drar bort ett från summan.
Dubbelnummret 1983-5-6 har numreringen 14/15, vilket drar bort ett från summan.
Dubbelnummret 1984-5-6 har numreringen 24/25, vilket drar bort ett från summan.
Dubbelnummret 1985-5-6 har numreringen 34/35, vilket drar bort ett från summan.
Dubbelnummret 1986-5-6 har numreringen 44/45, vilket drar bort ett från summan.
Dubbelnummret 1989-6-7 har numreringen 77/78, vilket drar bort ett från summan.
Dubbelnummret 1989-5-6 har numreringen 14/15, vilket drar bort ett från summan.
Dubbelnummret 2009-7-8 har numreringen 273/274, vilket drar bort ett från summan.
Dubbelnummret 2009-9-10 har numreringen 275/276, vilket drar bort ett från summan.
Dubbelnummret 2009-11-12 har numreringen 277/278, vilket drar bort ett från summan.
284 minus 10 plus 1 är 275, jag har en för mycket, eller har räknat fel...

Gå till http://www.ebaman.com/index.php/remosit ... k-Elektor/
Registera och ladda ner!
Ladda gärna upp en manual om du har också!

Vänligen rapportera fel!

(Edit 2019) Lång tid har gått sedan jag började med detta projekt.
De första åren var jag helt ensam, ingen verkade bry sig om dessa tidningar eller filer.
Vilket är väldigt märkligt, Elektor har med sin tidning haft en betydande påverkan på folks medvetande om elektronik.
I och med sociala mediers framväxt, främst Facebook, kan folk med samma intressen samlas och diskutera sina gemensamma intressen.
Där har jag funnit folk med samma intresse och nyfikenhet på dessa tidningar.

Samtidigt har jag funnit att den Engelska tidningen också har scannats in och finns tillgängligt för folk som orkar leta.
De har till motsats till mig scannat in varenda sida, men tyvärr i ganska låg upplösning.
Så här efteråt ångrar jag mig och skulle också vilja ha scannat in kompletta tidningar, något som var svårt då varenda kilobyte räknades tills bara något år sedan, jag har lagt fånigt mycket tid på att optimera filernas storlek!

Vad gäller tidningen som sådan, är den Svenska utgåvan rätt torr och tråkig.
I den Engelska fanns det oftast en sida för läsarnas återkoppling och felkorrigeringar.
Den svenska tidningen låg hela tiden efter, och fyllde sidorna med äldre byggen istället för att trycka in så mycket reklam som den Engelska.
Tyvärr framkom inte det så ofta, äldre byggen kan innehålla svårhittade komponenter, och vissa komponenter är faktiskt extremt sällsynta idag, exempelvis BB212, LM566 och RA53 Thermistor.
Detta har krånglat till det för iaf mig, och många kort har blivit halvbyggda i någon låda.

Elektor pumpade verkligen ut tusentals konstruktioner, men de supportade dom dåligt.
Konkurrenter som Popular Electronics, hade betydligt färre byggen, men gick grundligt igenom dess funktion, och förklarade varenda komponents egenskaper.
Många Elektor-byggen haltade också då konstruktören inte ville ge bort koden till microprocessorer, utan tjäna en hacka på att sälja dom vid sidan av.
Detta beteende säger sig Elektor ångra, och vill inte ta emot bidrag utan koden.

Låt oss fortsätta finna inspiration i Elektors tidningar, de lever och frodas än idag, dags att värma upp lödkolven!
Senast redigerad av Emil71 28 augusti 2019, 17:32:29, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av ochkl0620 »

Men jäklar!
Tack ska du ha :-)
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av Jonyverse »

Du har nästan alla av de få jag har. Men jag kan bidra med:
2001 nr 7 och 9
2010 nr4.

Kan skanna efter påskhelgens alla familjebesök.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av NULL »

Tack :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av TomasL »

Och allt eftersom mer blir inskannat publicerar jag det.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av mAVRick »

Awesome! Stort tack! :tumupp:
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av ToPNoTCH »

Bra jobbat !!! :tumupp:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack så hemskt mycket.
Nu blir jag ju ordentligt motiverad till en större skärm.
JB007
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 september 2015, 00:58:10

Re: Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av JB007 »

Nu jäklar
Stort tack, vilket jobb
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av breflabb »

:tumupp: :bravo:
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av RADIOT »

Kan bara instämma. Tack
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var ju himla bra :) .

Jag kollade inte så nog vad som fattas men jag har några nummer:

1993 nr4
2000 nr6, nr7, nr11
2001 nr1, nr5
2002 nr10-11
2003 nr5, nr8, nr9
2004 nr1-2, nr5-6
2005 nr2, nr6
2007 nr3, nr5

De flesta innehåller av någon underlik orsak artiklar om rörbyggen ...
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3505
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av lond »

Har alla nummer AoE från och med 4-1996. :vissla:

/// Marcus
eljonas
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 maj 2009, 16:57:25
Ort: Täby

Re: Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av eljonas »

Hjälte! Nu fick jag lite dåligt samvete för att jag inte scannat alla Audiverkstadshandböcker (på svenska!) som jag har liggandes här under skrivbordet!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43129
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tidningen Allt om Elektronik finns nu på fil-servern

Inlägg av sodjan »

Right...
Jag har registrerat mig.
Jag har svarat på konfirmationsmailet.
Jag har klickat på "login" knappen.
Men jag får ändå:
This location is for Registered Users Only.
Perhaps you need to login or register...
Skriv svar